راز حمایت رهبر

راز حمایت رهبر


كمتر از ۲۴ ساعت از شروع آشوب‌های خیابانی اشرار، پس از طرح سهمیه‌بندی بنزین، رهبر انقلاب از مصوبه سران قوا حمایت كردند. این موضوع با واكنش‌هایی در فضای عمومی كشور رو‌به‌رو شد. به همین مناسبت نشریه خط حزب‌ا... در سخن هفته این شماره خود به بازخوانی و تحلیل این بیانات پرداخته است.
در این مطلب با اشاره به پیشینه مواضع رئیس‌جمهور درباره ضرورت افزایش قیمت بنزین آمده است: فارغ از بحث‌های كارشناسانه پیرامون این موضوع كه آیا زمان كنونی، مقطع مناسبی برای انجام این طرح بود یا نه، اجرای شتابزده این طرح، موجب بروز اعتراضاتی در این زمینه شد. به گفته احمد توكلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز جمعه 24 آبان، هنگام ملاقات مسؤولان نظام با رهبر انقلاب به مناسبت ولادت پیامبر اكرم(ص) و امام صادق (ع)، ایشان خطاب به رئیس‌جمهور می‌گویند، اگر می‌خواستید چنین كنید، چند روز زودتر یارانه‌ای را كه به مردم وعده داده بودید، به حسابشان واریز می‌كردید. رهبر انقلاب در ادامه تأكید كردند حالا هم ظرف یكی دو روز وجه مورد نظر را به حساب مردم واریز كنید. این اتفاق اما متأسفانه نیفتاد و اشرار و آشوب‌طلبان نیز كه مترصد فرصتی برای ضربه زدن به كشور بودند، از روز شنبه وارد معركه شدند و برخی از شهرها را به ناامنی كشاندند.
اما كمتر از ۲۴ ساعت از شروع آشوب‌ها در كشور، رهبر انقلاب، صبح روز یكشنبه (۲۶‌آبان)، ابتدای درس خارج فقه خود، نسبت به این موضوع واكنش نشان دادند و از تصمیم سران قوا حمایت كردند.
 چرا رهبر انقلاب
چنین موضعی گرفتند؟
این موضع رهبر انقلاب موجب واكنش‌های مختلفی شد. برخی آن را ستودند و شجاعانه و مروت‌آمیز معنا كردند و برخی دیگر نیز این موضع رهبر انقلاب را عجیب دانستند و انتظار چنین موضعی را نداشتند. شاید یكی از دلایل اصلی عدم انتظار این موضع رهبر انقلاب كم‌توجهی به منطق حكمرانی ایشان باشد.
در منطق حكمرانی رهبر انقلاب، یكی از پایه‌های اساسی تداوم حاكمیت، حفظ ساختارهای رسمی است. حفظ ساختارهای رسمی و مكانیسم‌های طراحی شده قانونی، آن‌قدر برای رهبر انقلاب از اهمیت برخوردار است كه هركجا ببینند این ساختارها به بهانه‌ای در حال مخدوش شدن است، بلافاصله وارد میدان می‌شوند. البته تأكید بر ساختارهای قانونی و پایبندی به آنها، در دل خود پایبندی به مردمسالاری را هم دارد.
این همان منطق ورود مقتدرانه رهبر انقلاب در ماجرای فتنه ۸۸ است. در فتنه ۸۸، برخی افراد به بهانه دروغین تقلب در انتخابات، ساختارهای رسمی و قانونی كشور را زیر سؤال برده و خواهان برگزاری مجدد انتخابات شدند. رهبر انقلاب اما در مقابل، به حفظ مكانیسم‌های قانونی كه صیانت از رای مردم در گرو آن بود، تأكید كردند.
 چرا رهبر انقلاب به این سرعت
ورود كردند؟
آشوب، مقدمه فتنه است و فتنه بستری برای ناامن كردن جامعه. ضمنا رهبر حكیم انقلاب بارها به «عمل به هنگام» تأكید كرده‌اند، چراكه اگر عملی در زمان خودش انجام نشود چه بسا بی‌خاصیت و بی‌تأثیر باشد. ورود با فوریت یا بهتر بگوییم، ورود به هنگام رهبر انقلاب در این ماجرا و حمایت ایشان از طرح سران قوا، حاكی از همین مسأله است. آشوب‌های اخیر گرچه طبق اخبار منتشره، تقریبا تمام شده است، اما این به معنای پایان فتنه نیست. ملت ایران، مانند همیشه باید بیدار باشند، كه امیرالمؤمنین(ع) می‌فرمایند: «ان اخاالحرب الارق و من نام لم ینم عنه: مرد جنگجو همیشه بیدار و هوشیار است، و هر كه از دشمن آسوده بخوابد دشمن نسبت به او
نخواهد خفت.»