استعفای اعتراضی

استعفای اعتراضی


محمد شفیع ملک‌زاده، رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران در خصوص عملکرد 6ساله حجتی در وزارت جهاد کشاورزی گفت: عملکرد حجتی بسیار خوب بود لکن بخش کشاورزی ایران دچار عقب‌ماندگی تاریخی بوده است و نباید انتظار داشته باشیم یک وزیر در طول دوران فعالیت خود این مسئله را به طور کلی رفع کند.
وی افزود: وزارت جهاد کشاورزی خصوصاً در بحث تخصیص بودجه و اعتبارات و حمایت‌های دیگر در بین سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها به مثابه خود کشاورزان مظلوم واقع شده است، هرچند بخش کشاورزی با عوامل طبیعی و قهری روبروست که آن را از سایر دستگاه‌ها متمایز کرده است، به طوری که در این بخش خشکسالی و سرمازدگی می‌تواند تمام زیرساخت‌های موجود را از بین ببرد.
ملک‌زاده در خصوص نقش تفکیک بخش بازرگانی از وزارت جهاد و الحاق آن به وزارت صمت در استعفای حجتی نیز گفت: در کنار قانون تمرکز که به وزارت جهاد داده شده بود، متاسفانه هیچ گونه ابزار و امکانات و اعتبارات لازم در اختیار این وزارتخانه قرار نگرفت ولی این وزارتخانه طی سال‌های گذشته بهترین عملکرد را ارائه داد.
وی افزود: بازار محصولات کشاورزی به لطف حذف وزارت بازرگانی و مدیریت آقای حجتی رونق گرفته بود ولی تصمیماتی که با نظر افراد خاصی اتخاذ شد باعث شد قانون تمرکز از این وزارتخانه گرفته شود به طوری که رئیس‌جمهور گفتند با تشکیل وزارت بازرگانی عرض یک هفته تمام مشکلات بازار حل خواهد شد اما می‌بینیم که سه ماه گذشته و وضع بازار روزبه‌روز بدتر از گذشته می‌شود.
رئیس نظام صنفی کشاورزی ایران اذعان داشت: در سال‌های گذشته وزارت جهاد کشاورزی نرخ تقریباً معقولی برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی به شورای اقتصاد بر اساس هزینه‌های کشاورزی پیشنهاد می‌داد اما آن چیزی که در عمل می‌دیدیم این بود که این شورا به نرخ وزارت جهاد و چانه‌زنی مهندس حجتی برای این امر هیچ گونه توجهی نداشت و همواره عدد خیلی پایین و غیر معقولانه‌ای را برای این امر اتخاذ می‌کرد.
ملک‌زاده در ادامه گفت: حجتی همیشه با تشکیل وزارت بازرگانی مخالف بود ولی به واسطه دولتی بودن خود از اظهارنظر رسمی در این مورد خودداری می‌کرد.
وی در خصوص خودکفایی کشور در تولید محصولات کشاورزی اظهار کرد: خودکفایی در تولید گندم، اولین خودکفایی در تولید شکر بعد از انقلاب اسلامی، توسعه کشت دانه‌های روغنی و کاهش واردات در این زمینه، احداث و توسعه گلخانه‌های متعدد، بهینه‌سازی مصرف آب با توسعه آبیاری تحت فشار، تحقق بخشیدن به طرح 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان و تحقق بخشیدن به طرح 46 هزار هکتاری سیستان و بلوچستان از مهمترین اقدامات وزیر مستعفی جهادکشاورزی بودند.