همدل‌ها    در صدر

استقلال بعد از 105 هفته به خانه شماره یك جدول رسید

همدل‌ها در صدر

استقلال ماموریتش را به خوبی انجام داد. آنها شهرخودرو را در ورزشگاه آزادی زمینگیر كردند تا با خبرهای خوشی كه از ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر دریافت كردند، به صدر جدول لیگ برتر صعود كنند. صدرنشینی پس از 105 هفتهو حالا آندرآ استراماچونی راز موفقیت تیمش را در یك واژه خلاصه می‌كند؛ «همدلی». او می‌گوید: از تمام بازیكنانم تشكر می‌كنم، زیرا از روز اول من را كامل همراهی كردند. با شروع بدی كه داشتیم، اعتماد به نفس تیم می‌توانست كاهش پیدا كند، اما خوشحالم توانستیم با همدلی و سختكوشی به صدر جدول برسیم. آخرین بار كه استقلال در صدر جدول لیگ حضور داشت به هفته بیست و هشتم لیگ پانزدهم برمی‌گردد؛ لیگی كه در نهایت با قهرمانی استقلال خوزستان و نایب‌قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. بعد هم سه فصل پیاپی قهرمانی به پرسپولیس رسید تا بالاخره نوبت به صدرنشینی استقلال برسد؛ صدرنشینی مشروط با یك بازی بیشتر در هفته سیزدهم لیگ نوزدهم. حالا خیلی‌ها استقلال را شانس اول قهرمانی می‌دانند و این فاز جدیدی از ماموریت آبی‌ها با مرد ایتالیایی است. این‌كه صدر جدول را حفظ كنند تا پس از شش فصل، بار دیگر قهرمان لیگ برتر فوتبال ایران شوند. شیخ در مسیر تیام شیخ دیا باته، مهاجم اهل مالی استقلال یك گل سه امتیازی دیگر برای آبی‌ها به ثمر رساند تا در كنار مهدی قائدی با شش گل زده در رده دوم جدول گلزنان این فصل لیگ برتر قرار بگیرد. بهترین گلزن خارجی استقلال مامه تیام است كه در 12 بازی موفق شد 13 گل به ثمر برساند. جی.لوید ساموئل با ده گل، دومین گلزن خارجی این تیم است و گوران یركوویچ و فابیو جانواریو نیز با ۹ و هشت گل، دیگر گلزنان خارجی برتر استقلال هستند. سرور جپاروف ازبكستانی هم در این رده‌بندی با شش گل در رده پنجم قرار دارد و حالا شیخ دیاباته كه اولین فصل حضورش در این تیم را می‌گذراند، با شش گل در كنار جپاروف قرار دارد. با این حال دیاباته این شانس را دارد كه در پایان فصل حتی بالاتر از تیام قرار بگیرد و تبدیل به بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه استقلال شود.

طلســـــم شكست
نبرد، نبرد، وقتی هم برد 3 بر صفر برد. این نتیجه پایانی بازی ذوب‌آهن و پرسپولیس در فولادشهر اصفهان بود. نتیجه‌ای كه قرمزها را در كورس قهرمانی نگه داشت و علیرضا منصوریان را یك گام دیگر به اخراج از ذوب آهن نزدیك‌تر كرد.
برای پرسپولیس در این بازی مهدی ترابی در دقایق ۱۴ و ۶۵ و علی علیپور در دقیقه ۵۷ گلزنی كردند تا گابریل كالدرون آرژانتینی هم نفسی ‌راحت بكشد و از زیر بار فشارهای رسانه‌ای خارج شود. به‌خصوص كه قرمزها بعد از نزدیك به 9 سال در اصفهان موفق به شكست ذوب‌آهن شدند.
شاگردان گابریل كالدرون در شرایطی به این برد دست پیدا كردند كه توقف سپاهان و تراكتور، شكست شهر خودرو و البته پیروزی استقلال، فولاد و صنعت نفت، نیاز آنها به پیروزی مقابل ذوب‌آهن را بیشتر از قبل كرده بود. همچنین اتفاقات حاشیه‌ای، فشار زیادی را روی بازیكنان پرسپولیس به وجود آورده بود اما پرسپولیسی‌ها از همان دقایق ابتدایی هجومی آغاز كردند و مزد این بازی هجومی را هم با كسب یك برد پرگل به دست آوردند.
این برد سه گله باعث شد تیم گابریل كالدرون آمار گلزنی خود را نیز بهبود بخشد و از میانگین یك گل در هر بازی فراتر برود. آنها حالا یك پله بالاتر از تیم برانكو ایوانكوویچ در لیگ هجدهم و شانزدهم قرار دارند؛ تیم‌هایی كه پس از سوت پایان دوازدهمین بازی، 13 گل زده بودند.



باز گل آفساید، باز سپاهان
سپاهان برای دومین هفته متوالی با تساوی 2-2 متوقف شد. جالب آن‌كه این هفته هم تیم قلعه‌نویی از باخت فرار كرد و جالب تر این‌كه باز هم اشتباه داوری به كمك آنها آمد. نساجی كه با گل دقیقه 2 امید نورافكن از مهمان خود عقب افتاده بود، در كمتر از ده دقیقه (57 و 66) دو بار دروازه سپاهان را گشود تا بازی باخته را با برد عوض كند، اما خوشحالی آنها فقط دو دقیقه دوام آورد و سپاهان گل تساوی را توسط محمدرضا مهدی‌زاده به ثمر رساند؛ گلی كه تصاویر تلویزیونی نشان می‌دهد در موقعیت آفساید به ثمر رسید!
محمدرضا مهاجری هم در نشست خبری این بازی، به آفساید بودن گل دوم سپاهان اشاره كرد و گفت اگر اشتباه كمك داور نبود، تیمش می‌توانست نخستین شكست فصل را به سپاهان تحمیل كند. با این حال امیر قلعه‌نویی هنوز هم سر حرف خودش است. او پس از آن‌كه برای دومین هفته متوالی از اشتباهات داوری سود برد، گفت: بیشترین ضربه را ما از داوری‌ها خورده‌ایم!
نساجی برای هشتمین هفته متوالی بازی را نبرد، اما شاگردان رضا مهاجری آنقدر خوب بازی كردند كه این بار هم توسط هواداران نساجی در پایان بازی تشویق شدند. نساجی‌‌ها باید قدر این هواداران را بدانند.