برانكو قیمتش را بالا برد

تاج در آچمز؛ ویلموتس هم غرامت می‌خواهد

برانكو قیمتش را بالا برد

 همه چیز شبیه آن چیزی نیست كه فدراسیون فوتبال توصیف می‌كند؛ این كه قرار است بدون هیچ غرامتی قرارداد مارك ویلموتس فسخ شود و از سوی دیگر برانكو ایوانكوویچ با قیمتی مناسب به تیم ملی ملحق شود.
وقتی روز چهارشنبه گذشته سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده فریمان و عضو فراكسیون ورزش مجلس دست به افشاگری زد و گفت قرارداد مارك ویلموتس سه میلیون یورو برای هر سال است و حالا هم برای غرامت 2.5 تا سه میلیون یورو درخواست كرده، فدراسیون فوتبال سریعا دست به كار شد و بیانیه‌ای صادر كرد. در این بیانیه كه شتاب زده نوشته شده بود، در بند چهارم چنین موردی دیده می‌شد: «فدراسیون فوتبال تصریح می‌كند در صورت فسخ قرارداد، برخلاف برخی اظهارات و شایعات، هیچ گونه خسارتی متوجه این فدراسیون نخواهد بود.»
تنها 24 ساعت بعد از آن، فدراسیون فوتبال حتی بیانیه خود را هم تكذیب كرد. امیر مهدی علوی، سخنگوی فدراسیون فوتبال در گفت‌وگویی با رسانه‌ها اعلام كرد كمترین غرامت به این مربی پرداخت خواهد شد! ظاهرا این تغییر موضع و حرف فدراسیون بعد از توییت جدید مارك ویلموتس، سرمربی تیم ملی بود. او كه به طور كامل در جریان اخبار و اظهارات مسؤولان فدراسیون فوتبال قرار دارد، نوشت: «با وجود اخبار موجود در رسانه‌های ایران، هنوز هیچ توافقی بین ما و فدراسیون فوتبال ایران صورت نگرفته است، اما در حال مذاكره برای رسیدن به توافق هستیم. فدراسیون فوتبال ایران اصول حرفه‌ای را رعایت نكرده و بعد از عدم پایبندی آنها به قرارداد، ما امكان فسخ قانونی قرارداد را داریم. البته در این مورد وكیلم كارها را انجام می‌دهد و من حرف بیشتری برای گفتن ندارم.»
این جملات مربی بلژیكی كاملا روشن بود و نیازی به توضیح نداشت؛ او از ایران غرامت می‌خواهد و منكر هرگونه توافق مسالمت آمیز بین طرفین است. بعد از این توییت ویلموتس بود كه امیر مهدی علوی روابط عمومی و سخنگوی فدراسیون فوتبال بیانیه‌ای را كه خودش نوشته بود، رد كرد و از این خبر داد كه غرامت كمتری به مربی بلژیكی می‌دهند. ویلموتس در روند مذاكرات خواستار پول سنگینی از ایران شده است. او رقمی حدود 30 میلیارد تومان برای فسخ قرارداد خودش و دستیارانش درخواست كرده است. مهدی تاج این روزها در تركیه است برای آن كه با او صحبت و مذاكره كند. دیروز یكی از اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال هم در گفت‌وگوی كوتاهی با خبرنگار جام‌جم فاش كرد اظهارات قاضی زاده هاشمی درباره غرامت به مارك ویلموتس صحت داشته و این مربی تا پول سنگینی نگیرد، راضی به فسخ قرارداد نخواهد بود.
با وجود این روز گذشته مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال كلا حرف‌های علوی و آن عضو هیات رئیسه را تكذیب كرد و گفت غرامتی به او نخواهند داد! تاج
در این باره گفت: «طبق قرارداد هركس یكطرفه و به هر دلیلی فسخ كند، باید سه ماه دستمزد را غرامت بدهد.» او در حالی كه تاكید داشت غرامتی نمی‌دهد، تاكید كرد البته تصمیم ویلموتس برای فسخ درست بوده و جای ایرادی ندارد!
تاج كه مدام تاكید داشت مشكلی نیست و حتی ویلموتس بعد از جلسه او را برای شما دعوت كرده، در بخشی از حرف‌های خود تاكید كرد: «باید مشكلات قرارداد ویلموتس حل شود!» برای طرفداران فوتبال این سوال كلیدی به وجود آمد كه اگر آن گونه كه تاج می‌گوید مشكلی وجود ندارد، پس چرا قرارداد تا این لحظه فسخ نشده است؟
در حال حاضر همه چیز به نفع ویلموتس است. او مدرك دارد كه فدراسیون فوتبال در زمان مقرر پولش را پرداخت نكرده و به همین دلیل دست به فسخ یكطرفه قرارداد زده است. فیفا در این زمینه قوانین سفت و سختی دارد. حالا همه چیز به نفع مربی بلژیكی است و اوست كه به سادگی می‌تواند فدراسیون را در شرایط بحرانی قرار دهد. نكته اینجاست كه خود تاج اولین نفری بود كه بارها در رسانه‌ها به تعریف و تمجید از ویلموتس پرداخت و برای آن كه بگوید كی‌روش كلا گزینه خوبی نبوده، تا حد توان از ویژگی‌های خوب اخلاقی و رفتاری مربی بلژیكی گفت. حالا دقیقا تمام این حرف‌ها به ضرر فدراسیون فوتبال شده است. خیلی‌ها به انتقاد از مسؤولان فدراسیون می‌پردازند كه چرا از ویلموتس یك بت ساختند و حالا مشخص شده او بیش از این كه یك مربی باشد، یك سیاستمدار و یك فرد اقتصادی است كه به منافع شخصی خودش بیش از هر چیز فكر می‌كند.
 برانكو هم فهمید چه خبر است!
حالا مشكل دیگری هم برای فدراسیون فوتبال به وجود آمده است. برانکو كه ابتدا به نزدیكانش گفته بود حاضر است با یك میلیون و 500 هزار دلار به ایران بیاید، بعد از آن كه متوجه رقم قرارداد ویلموتس شده، رقم خود را به شكل چشمگیری بالا برده است. او گفته وقتی ویلموتس به تیم ملی آمد، ایران در بهترین شرایط ممكنش بود ولی حالا وضعیتی بحرانی دارد، بنابراین حاضر نیست رقم كمی دریافت كند و با فدراسیون فوتبال قرارداد امضا كند. تازه ترین خبر حكایت از آن دارد كه برانكو برای حضور در تیم ملی رقمی نزدیك به دو میلیون یورو درخواست كرده و فدراسیون فوتبال امیدوار است بتواند تخفیفی از این مربی بگیرد و مثلا با 1.5 میلیون یورو با او قرارداد امضا كند. منتها بعید به نظر می‌رسد برانكو با چنین پیشنهادی موافقت كند. فدراسیون فوتبال طوری بازی كرده كه كلا بازی به نفع مربیان است و آنها هستند كه تعیین تكلیف می‌كنند قرارداد چطور باشد.
 قاضی زاده هاشمی: من اطلاعات موثق دارم
قرارداد ویلموتس و دستیارانش
3 میلیون یورو است
مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال حرف‌های احسان قاضی زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو فراكسیون ورزش را به طور كامل تكذیب كرد و گفت قرارداد این مربی سه میلیون یورو نیست! البته اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال كاملا متناقض بود. او در بخشی از حرف‌های خود گفت قرارداد نهایتا 1.5 تا دو میلیون دلار است. بعد اعلام كرد رقم قرارداد كادر ویلموتس اندازه كادر كی روش بوده است و عجیب نیست. او در ادامه اعتراف كرد شاید رقم كل كادر
سه میلیون دلار باشد! حرف‌های متناقض تاج با واكنش قاضی زاده هاشمی همراه شد. این نماینده مجلس در ادامه اظهارات خود گفت: من اطلاعات موثق دارم. قرارداد ویلموتس و دستیارانش سه میلیون یوروست و ایشان غرامت هم خواهند گرفت.