هنر  مدیـــریـــت!

باشگاه استقلال در چند سال اخیر ناکامی و بدبیاری کم نداشته؛ اتفاقاتی که بیشتر به دلیل سوء مدیریت رخ داد و رفتن استراماچونی آخرین شاهکار تیم مدیریتی استقلال بود

هنر مدیـــریـــت!

باشگاه استقلال این روزها مانند انبار باروت شده و هر تصمیم نادرست و اشتباهی می‌تواند به این انبار، كبریت بكشد.متاسفانه وزارت ورزش همان‌طور كه اجازه داده سوء‌مدیریت در فدراسیون فوتبال، كار ما را به بن‌بست و روزهای تیره بكشاند، همین اتفاق را در باشگاه استقلال هم رقم زده تا هواداران آبی تا مرز سكته پیش بروند. در این گزارش سعی كرده‌ایم همه چیز درباره مدیریت چند سال اخیر استقلال را برشمریم. نكاتی كه به ناكامی استقلال در این سال‌ها منجر شده و می‌رود تا این باشگاه ریشه‌دار را به نابودی بكشاند.
خشم هواداران از وزارت ورزش
هواداران استقلال از وزیر ورزش و پسرش به‌شدت عصبانی هستند. آنها برای اثبات ادعایشان همواره به عكسی اشاره كرده‌اند كه پسر وزیر را پرسپولیسی نشان می‌‌دهد. مسعود سلطانی‌فر برای پاك كردن این ذهنیت تلاش فراوانی كرده؛ اما این تلاش‌ها، نمود بیرونی نداشته است. استقلال در این سال‌ها همواره اسیر بی‌پولی و فقری بوده كه موجب شده از بسیاری برنامه‌های خود عقب باشد.هواداران دیروز هم در اعتراض گسترده به مدیریت باشگاه استقلال، از خجالت وزیر درآمدند؛ چه مقابل باشگاه چه در ورزشگاه.
محله برو و بیا
می‌گویند یكی از دلایل موفقیت هر تیم، ثبات در مدیریت آن است و استقلال در این سال‌ها همه‌چیز داشته جز ثبات و آرامش. از بهرام افشارزاده كه با سفارش امیررضا خادم، پندار توفیقی را به باشگاه استقلال آورد تا ماجراهای سریالی علی خطیر در این باشگاه و جدایی پرحرف و حدیث او، همه آمدند؛ اما استقلال را به آرامش نرساندند. امیرحسین فتحی هم كه نتوانست كار خاصی انجام دهد و سرانجام داستان پرسوز و آه استراماچونی نشان داد او در عمل كار خاصی انجام نداده است.
نتایج سینوسی
استقلال آخرین بار در فصل دوازدهم لیگ برتر به قهرمانی رسید. در فصل سیزدهم فولاد قهرمان شد، در فصل چهاردهم قهرمانی به سپاهان رسید، در فصل پانزدهم لیگ حرفه‌‌ای، استقلال خوزستان قهرمان شد و در سه فصل اخیر پرسپولیس جام را از آن خود كرده است. همه اینها نشان می‌دهد هواداران استقلال چقدر برای رسیدن به قهرمانی عطش دارند. آنها در همه این سال‌ها كه جام را در دستان تیم‌های دیگر می‌دیدند و به‌خصوص در سه فصل اخیر، مدام حسرت روزهای خوب خود را می‌خوردند؛ روزهایی كه خیلی سریع سپری شد و حالا جای خود را به روزهای خاكستری و سیاه داده‌اند.
ستاره‌‌هایی كه رفتند
هواداران استقلال در طول این سال‌ها تا به درخشش یك بازیكن دل خوش كرده‌اند، او را از دست رفته دیده‌اند. مامه تیام، سرور جباروف، امید نورافكن (كه به خاطر پول به بلژیك رفت و حالا در سپاهان حضور دارد)، ا...‌یار صیادمنش، آیاندا پاتوسی و ... بازیكنانی بودند كه هواداران استقلال دوست داشتند آنها را در تیم‌شان داشته باشند؛ اما مدیریت باشگاه خیلی راحت آنها را از دست داد.
... و فاجعه‌هایی كه آمدند
در مقابل ستاره‌هایی كه خیلی راحت از دست رفتند، بازیكنان بی‌كیفیتی جذب شدند كه بدون بازی برای باشگاه بار مالی ایجاد كردند. این دسته از بازیكنان بیشتر از هر كسی به خودشان و حساب شخصی‌شان خدمت كردند. هواداران این دسته از بازیكنان را هم اصلا دوست نداشتند؛ اما مجبور شدند در این سال‌ها اینها را تحمل كنند. الحاجی گرو، نیومایر، پروپئیچ، ایسما و ... از این دسته بودند.
حذف از آسیا
مدیران استقلال نه تنها در مورد جذب و جدایی بازیكنان و مربیان كه در موارد دیگر هم خون به دل هواداران كردند. همین چند روز پیش بود كه خبر رسید مدیران AFC به دلیل آن‌كه پرونده حرفه‌ای باشگاه استقلال را (كه خیلی هم دیر تكمیل شد) نوعی سندسازی و دور از حقیقت تشخیص دادند، قصد دارند استقلال را از لیگ قهرمانان حذف كنند. مشكلات هواداران كم بود كه باید برای این مورد هم غصه بخورند كه آیا تیمشان در قرعه‌كشی امروز لیگ قهرمانان شركت داده می‌شود یا خیر.
شفر چرا آمد و چرا رفت؟
هواداران استقلال اگرچه به نوع جذب وینفرد شفر آلمانی انتقاد داشتند؛ اما به او خو گرفتند و معتقد بودند او می‌تواند استقلال را به روزهای خوب برساند؛ اما شفر خیلی راحت‌تر از آنچه تصورش می‌شد از جمع آبی‌ها جدا شد و به بنی‌یاس امارات رفت.
 ... و سرانجام استراماچونی
و نقطه پایان بر دیكته پرغلط مدیران استقلال، یك شهروند ایتالیایی بود: آندرا استراماچونی.
استراماچونی بعد از بحران جدایی وینفرد شفر به استقلال آمد. روزهای اول فصل نتیجه نمی‌گرفت و برد را در لحظات آخر با تساوی یا شكست عوض می‌‌كرد. همان روزها هم می‌شد تشخیص داد كه استقلال نمایشی دلپذیر ارائه می‌كند و كمی بدشانس است.
استقلال آرام آرام به فرم مطلوب رسید و خود را به صدر رساند؛ اما درست در روزهایی كه استقلالی‌ها فكر می‌كردند عروسی به كوچه آنها آمده و آماده شادی شده بودند، در شوك فرو رفتند. استراماچونی چند ساعت بعد از آن‌كه در بیانیه‌ای با هواداران استقلال وداع كرد، از ایران رفت.مدیران استقلال كه تا آن لحظه در خواب فرو رفته بودند، با صدای زنگ بیانیه آندرا بیدار شدند، اما خیلی دیر بود.آنها به آپارتمان استراماچونی رفتند، اما او خانه را تخلیه كرده و راهی فرودگاه شده بود. زمانی كه مدیران استقلال به دنبال راهی برای مذاكره با استراماچونی می‌گشتند، سرمربی سابق استقلالی‌ها در هواپیما عازم تركیه بود و همین نشان می‌دهد در این سال‌ها از نظر مدیریتی چه بر استقلال گذشته است.
وزارت ورزش دقیقا چكار می‌‌كند؟
دولت نمی‌خواهد استقلال و پرسپولیس را خصوصی كند.این را همه می‌‌دانیم. اما در این شرایط كه دولت اصرار دارد استقلال را در اختیار خود نگه دارد، چرا كاری برای این تیم نمی‌كند؟ آیا وزیر نمی‌‌داند همه بدبختی‌های چند سال اخیر به دلیل سوء‌مدیریت است؟ آیا وزیر نباید فكری برای دل هواداران كند؟‌ مگر وزیر، رئیس مجمع باشگاه استقلال نیست؟ چرا نباید دل شكسته و احساسات جریحه‌دار شده و غرور آسیب‌دیده هواداران را در نظر بگیرد؟‌
موافقت دیرهنگام هیات‌مدیره
هیات‌مدیره دیروز پذیرفت كه قرارداد استراماچونی از دو سال به یك سال كاهش پیدا كند، اما این موافقت چه دردی را درمان می‌كند؟ چه كسی می‌خواهد این تصمیم را به گوش سرمربی ایتالیایی برساند؟ و مهم‌تر این‌كه این تصمیم چه دردی از دردهای فراوان هواداران را درمان می‌كند؟
آشوب در برابر ساختمان باشگاه
هواداران استقلال دیروز به باشگاه رفتند، در ورودی پاركینگ را شكستند و معاون باشگاه را زدند تا فریاد بزنند به مدیریت این باشگاه اعتراض دارند. فضای پیرامون باشگاه به شدت عاری از منطق شده و در این تشنج هر اتفاقی ممكن است بیفتد.آیا كسی در وزارت ورزش از خود می‌پرسد دلیل این همه حاشیه چیست، برای چه اتفاق افتاده و چگونه می‌شد این فضای پرالتهاب را به آرامش تبدیل كرد؟
به دنبال فرهاد برای آرامش
خلیل‌زاده رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال دیروز ادعا كرده اگر استراماچونی برنگردد، باشگاه استقلال از او شكایت می‌كند و كمتر از یك هفته بعد فرهاد مجیدی را به تیم برمی‌گردانند. اعضای هیات مدیره دیروز جلسه‌ای هم با فرهاد مجیدی برگزار کردند. آنها فرهاد را می‌‌آورند تا همه را آرام كنند. اگر هم هواداران به احترام فرهاد چیزی نگویند و آرام شوند، آیا می‌شود منكر سوء مدیریت در استقلال شد‌؟
استراماچونی: مشكلاتم را حل كنند برمی‌گردم
آندرا استراماچونی، سرمربی استقلال دیروز با شبكه اسكای ایتالیا گفت‌وگو كرد و در این مصاحبه گفت پیشنهادی ندارم و اگر مدیران باشگاه استقلال مشكلم را تا امروز حل كنند، برمی‌گردم.
استقلال: استراماچونی سرمربی ماست!
محمد نوری‌فر، مدیر روابط عمومی باشگاه استقلال در پایان دیروز به خبرنگاران گفت: از نظر باشگاه استقلال، استراماچونی همچنان سرمربی است. این جمله او شاید واکنشی به نرمش مرد ایتالیایی باشد.
و پرسش‌های پایانی
پرسش اول این است كه منظور استراماچونی از حل  مشكل دقیقا چه بود و پرسش دوم این‌که سرمربی استقلال ادعا كرد به دلیل پرداخت پول به حسابش از طریق صرافی‌های ایران و شخص ثالث، مشكل پولشویی در ایتالیا پیدا كرده و به او مشكوك شده‌اند و حسابش را بلوكه كرده‌اند.اگر حقیقت این است، مشكل واریز پول برای این فرد چگونه قرار است حل شود؟ وقتی ما تحریم هستیم و مشكل ما حل نشده، چگونه قرار است مشكل واریز پول حل شود؟ و پرسش سوم این‌که اگر هیات مدیره باشگاه استقلال همچنان با ضعف مفرط خود به دنبال سنگ‌اندازی باشد و مشكل را حل نكند، تكلیف هواداران چیست؟