تنها صداست كه می‌ماند

تنها صداست كه می‌ماند


 سال 71 بود كه انقلاب بزرگی در علم پزشكی كشور اتفاق افتاد؛ كاشت حلزون شنوایی، برای كودكانی كه با اختلالات ناشنوایی به دنیا آمده بودند، یكی از دستاوردهای بزرگ پزشكی در ایران شناخته شد. آن زمان، اولین عمل‌های جراحی، در دو مركز كاشت حلزون، بیمارستان امیر اعلم و بیمارستان حضرت رسول اكرم(ص)، انجام شد. عملی كه با انجام آن، خیلی‌ها امیدوار شدند با سمعك كمكی كه در گوش كاشته می‌شود، كودك ناشنوا قدرت شنوایی و حتی تكلم پیدا كند. حالا 27 سال از اولین عمل جراحی كاشت حلزون، می‌گذرد و در این مدت تعداد مراكز كاشت، رشد پیدا كرده و  به 11مركز كاشت حلزون شنوایی، در ایران رسیده است.
 عمل جراحی كاشت حلزون، عمل گران‌قیمتی است و همه خانواده‌هایی كه كودكی با اختلالات ناشنوایی دارند، توانایی تامین هزینه را ندارند، سالانه حدود 1200 تا 1500 عمل كاشت حلزون در مراكز كاشت حلزون انجام می‌شود. پس خانواده‌ای كه توانایی تامین هزینه‌ها را ندارد، باید چه كار كند؟ سال 95 بود كه محمد فرهادی، بنیانگذار پروژه كاشت حلزون و محمد اجل لوئیان به همراه گروهی از پزشكان گوش و حلق و بینی، با همین هدف و دیدگاه، در كنار هم قرار گرفتند تا بتوانند برای اختلالات ناشنوایی، قدمی بردارند و در قالب یك موسسه خیریه غیردولتی، شروع به كار كردند تا به كودكانی كه با اختلالات ناشنوایی و در خانواده‌های كم بضاعت به دنیا می‌آیند، كمك كنند. روش كار آن‌قدرها هم سخت نیست. خانواده‌ها در این 11 مركز كاشت حلزون كه پراكندگی خوبی هم در سرتاسر كشور دارد، غربالگری می‌شوند و در صورتی كه در زمان مناسب عمل جراحی قرار داشته باشند، به مركز، معرفی می‌شوند. 
بیشتر شهر و روستاهای کشور، هرازگاهی، توسط همین مراكز غربالگری می‌شوند تا كودكان با اختلالات شنوایی شناسایی شوند. این حلقه اما گاهی، به خاطر هزینه‌های سنگین قطع می‌شود. عمل جراحی كه با ارز دولتی، كمك دولتی، 60 تا 70 میلیون تومان هزینه دارد. برای این عمل اما، محافظت از حلزونی كه در گوش كاشته شده، هم مهم است. هزینه سالانه برای نگه‌داری از حلزون، تقریباً دو تا سه میلیون است. از سال 95، اما ورق شكل دیگری برگشت. در مجموع از سال 95 تا شش ماه اول سال 98، 663 كودك، تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند كه حدود دو میلیارد و 32 میلیون تومان هزینه داشته است. از سال شروع فعالیت تا شش ماه نخست امسال نیز حدود 800 كودك خدمات پس از كاشت را دریافت کرده‌اند كه حدود، یك میلیارد و 500 میلیون تومان برایش هزینه شده است. پیشگیری اما به عنوان یكی از نكات قوت این موسسه است. در این مدت زمان، 4235 نفر از خدمات مشاوره استفاده‌كرده‌اند، هزینه خدمات پیشگیری نیز هفت میلیارد و 200 میلیون تومان برآورد شده است.