انتقامی در شأن حاج قاسم

گفت‌وگوی جام جم با کارشناسان درباره سطوح مختلف واکنش ایران

انتقامی در شأن حاج قاسم

رهبر انقلاب اسلامی در همان اولین ساعات شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در پیام تسلیتی که صادر کردند از انتقام سختی سخن گفتند که در انتظار جنایتکاران این حادثه خواهد بود. شورای عالی امنیت ملی کشورمان هم در جلسه فوق‌العاده‌ای که روز جمعه داشت تصمیمات لازم را در این زمینه گرفت و اعلام کرد رژیم ایالات متحده آمریکا مسؤول عواقب تمام تبعات این ماجراجویی جنایتکارانه خواهد بود. مقامات سیاسی و نظامی کشورمان هم در ساعات سپری شده از این جنایت در اظهارنظرهایی درباره کیفیت پاسخگویی ایران به آمریکا موضعگیری کرده‌اند. بر اساس این اظهار نظرها و بیانیه‌های صادر شده، انتقام خون شهید سلیمانی در قالب یک اقدام نظامی خواهد بود اما زمان و مکان آن در آینده مشخص خواهد شد. جام‌جم درباره سطوح مختلف این اقدام با برخی کارشناسان سیاسی و نمایندگان مجلس گفت‌‌وگو کرده‌است. مصاحبه‌شوندگان تاکید دارند که واکنش ایران باید اقدامی در شان جایگاه سردار سلیمانی باشد و باید در زمان و مکان مناسب انجام شود تا حداکثر ضربه را به جنایتکاران آمریکایی وارد کند. پایگاه‌های آمریکا در منطقه از جمله اهداف احتمالی است که کارشناسان سیاسی مطرح کرده‌اند؛ اهدافی که لزوما از سوی ایران مورد حمله قرار نخواهد گرفت و کلیه اعضای محور مقاومت به صورت آتش به اختیار آنها را هدف قرار خواهند داد.

سنتكام یكی از اهداف احتمالی حمله
غلامرضا مصباحی‌مقدم/ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
ترور سردار قاسم سلیمانی نشان داد كه رفتار آمریكایی‌ها از وقاحت گذشته و بی‌شك نباید این اقدام آنها بی‌جواب بماند. قطعا جمهوری اسلامی ایران در زمان مناسب پاسخ مناسبی به آمریكا و ترامپ خواهد داد و آنها باید منتظر پاسخ جمهوری اسلامی به اقدام تروریستی اخیر باشند.
در عین حال باید مسؤولان مربوط و شورای عالی امنیت ملی جوانب موضوع را با دقت بررسی كنند تا بتوانیم ضربه‌ای اساسی و مهم به آمریكا بزنیم چنانچه این ضربه در مخیله آمریكای جهانخوار نیز نگنجد.
در همین راستا پایگاه‌هایی كه آمریكا در منطقه دارد می‌تواند یكی از اهداف اقدام ایران باشد.



انتقام در ابعاد نظامی، سیاسی و امنیتی
مجتبی ذوالنوری/ رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
 قطعا آمریكا از این پس خواب راحتی در منطقه نخواهد داشت، چرا كه حركت سردار سلیمانی ادامه خواهد داشت. دشمنان باید این موضوع را درك كنند كه شهادت قاسم سلیمانی انسجام و وحدت داخلی ما را مستحكم‌تر خواهد كرد و از سوی دیگر در سراسر منطقه و جهان اسلام شاهد انسجام بیشتر جبهه مقاومت در مقابل نظام سلطه خواهیم بود. آتشی كه ترامپ روشن كرده دامن سربازان آنها را در منطقه خواهد گرفت. در واكنش به اقدام آمریكا عجولانه تصمیم نخواهیم گرفت، اما قطعا انتقام سختی از آنها می‌گیریم. این انتقام می‌تواند در ابعاد سیاسی، نظامی، امنیتی و اقتصادی باشد.
شهادت سردار سلیمانی موجی جدید را در منطقه و دنیا رقم می‌زند، قطعا خون شهید قاسم سلیمانی و شهدای حشدالشعبی و حوزه مقاومت ریشه نیروهای بیگانه را در منطقه خواهد زد.



كیفیت انتقام‌گیری ایران برای دشمنان ملموس است
حمیدرضا ترقی/ عضو حزب موتلفه
انتقام جمهوری اسلامی ایران كاملا خردمندانه، هوشمندانه و با محاسبه تمام جوانب و بدون تصمیم احساسی خواهد بود، به‌گونه‌ای كه جنبه آغاز جنگ نداشته و جنگ جدیدی در منطقه رقم نزند.
طبیعتا در گذشته نیز چنین انتقام‌گیری‌هایی در مورد شهید حججی و حمله به مرزبانان كشورمان و... داشتیم و كیفیت انتقام جمهوری اسلامی ایران برای دشمنان نیز ملموس بوده و هست. آنها می‌دانند كه این تصمیم جدی، قطعی و برای آنها پشیمان‌كننده خواهد بود.
به‌طور طبیعی انتقام ایران باید در قالب سیاست‌های كلی نظام یعنی حفظ صلح و امنیت منطقه باشد و البته تصمیمات شورای عالی امنیت ملی نیز در همین چارچوب دنبال می‌شود.



انتقام ایران، سوخت و سوز ندارد
بهروز نعمتی/ عضو هیات رئیسه مجلس
آمریكا می‌داند ترور سردار سلیمانی را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت و با توجه به فضایی كه در منطقه وجود دارد، مردم عراق و سوریه و مجموعه امت واحد اسلامی انتقام سردار سلیمانی را خواهند
گرفت.
ترامپ گفته بود دنبال جنگ با ایران نیست اما عملا ماشه جنگ را چكانده و در چنین فضایی فرصت داریم در هر مقطعی انتقام بگیریم، این انتقامگیری و خونخواهی دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد و پاسخ آمریكا را خواهیم داد.
موجی كه بعد از شهادت سردار سلیمانی ایجاد شد گریبان آمریكا را خواهد گرفت و آنها در نهایت منطقه را با ذلت ترك خواهند كرد. آمریكا و اسرائیل از این به بعد در منطقه خواب خوشی ندارند.
شهادت سردار سلیمانی ابعاد مختلفی دارد و آمریكایی‌ها تمام فكر و ذكرشان این بود كه با حذف سردار سلیمانی، تسلط در خاورمیانه را به دست آورند ولی سردار سلیمانی به یك حركت، جریان و یك ملت تبدیل
شده است.



آمریکایی‌ها در هیچ کشوری  امنیت نخواهند داشت
 حسین نقوی‌حسینی/ سخنگوی كمیسیون امنیت ملی
به دلیل ویژگی‌های شخصیتی سردار سلیمانی و ریشه‌ای كه در عمق وجود ملت‌های مسلمان، محور مقاومت و ملل مستضعف دوانده، همه آنها صمیمانه سردار را دوست داشتند و انتقام سخت را كه رهبر انقلاب مطرح كردند به یك مطالبه عمومی و بین‌المللی تبدیل شده است.
بنابراین قطعا انتقام سخت انجام خواهد شد و میلیون‌ها جوان مومن و انقلابی و علاقه‌مند به سردار سلیمانی كه خودشان را مرید او می‌دانند حتما به دنبال این انتقام سخت خواهند بود و شاید اصلا منتظر ایران نمانند و آتش به اختیار اقدام كنند.
اعضای كمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی هم در جلسه‌ای كه در این زمینه داشتند ابعاد مختلف این جنایت دولت تروریست آمریكا و اقداماتی را كه می‌شود انجام داد، بررسی كردند.
براساس بررسی‌های انجام شده در حوزه حقوقی، اقدامات زیادی می‌توان انجام داد زیرا رئیس‌جمهور آمریكا شخصا دستور این حمله را صادر كرده و با توجه به تروریستی‌بودن این اقدام، می‌توان از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل، شورای امنیت و دادگاه لاهه آن را پیگیری كرد.
اما قطعا انتقامگیری سخت نیز در دستور كار است و با توجه به این‌كه سردار سلیمانی از مقامات تراز اول كشور بود قطعا باید این انتقام سخت در همین سطح انجام شود و آمریكا باید بداند با این كار گور خودش را در خاورمیانه كند.
بعد از شهادت سردار سلیمانی، فصل جدیدی از مقابله با حضور آمریكا در خاورمیانه شكل خواهد گرفت مقابله با آمریكا یك مقابله عمومی و از سوی عامه ملت‌ها و آمریكایی‌ها از این پس هیچ كجا و در هیچ كشوری آرامش نخواهند داشت.



اهداف احتمالی انتقام
محمدحسن قدیری‌ابیانه/ تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل
ریخته شدن خون شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در یك عملیات توسط آمریكا به دستور رئیس‌جمهور این كشور، باعث اتصال بیشتر ملت ایران و عراق شد و زمینه برای اتحاد داخلی در عراق برای بیرون راندن نیروهای آمریكایی از این كشور فراهم شده است.
ترامپ باید بداند به خاطر این دستورش چه در دوران ریاست‌جمهوری و چه بعد از آن از نظر ایرانیان و مسلمانان مبارز جهان، تفاوتی با هیتلر ندارد و هر لحظه در طول عمر خود باید منتظر انتقام و فرا رسیدن مرگ خود باشد.
تمام كسانی كه در مراحل مختلف در این جنایت دست داشته‌اند از فرماندهان نظامی و دیپلماتیك و كاخ سفید تا نظامیان حاضر در عراق و همچنین آمریكایی‌هایی كه در فرودگاه‌ها مستقرند و آنها كه گرای سردار سلیمانی را دادند، همچنین پایگاه‌های آمریكا در منطقه و رژیم صهیونیستی، همه و همه باید خودشان را هدف احتمالی اقدام ایران و سایر مسلمانان مبارز جهان بدانند.
انتقام سخت خواهد بود و ضربه سنگین. مكان و زمان آن را ایران تعیین می‌كند؛ البته نه فقط ایران بلكه هر مبارزی ممكن است در هر نقطه‌ای از جهان آتش به اختیار عمل كند و به دشمن ضربه بزند. ترامپ با این حمله و جنایت خود راه را بر تسلیم‌طلبان ایرانی هم بست و دیگر كسی جرات دم زدن از مذاكره با آمریكا را ندارد.
اروپایی‌ها نیز این جنایت را محكوم نكردند و فقط از گسترش تنش‌ها ابراز نگرانی كردند و این فرصت خوبی است كه ماهیت مدعیان حقوق بشر و مدنیت برای مردم ما و جهانیان شناخته شود.



عملیات آتش به اختیار جهان اسلام
منصور حقیقت‌پور/ كارشناس مسائل بین‌الملل
هر چند ما در تاریخ خود، افرادی نظیر سردار سلیمانی كم نداریم، اما تلاش‌های ایشان در طول تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر بوده است.
انتقامگیری از ترور سردار سلیمانی یك تكلیف و وظیفه است و همان‌طور كه رهبری فرمودند، انتقام سنگینی خواهیم گرفت. هزاران مختار در دنیای مقاومت قیام كرده و به‌دنبال خونخواهی سردار سلیمانی خواهند بود. اما زمان، مكان و حجم این انتقام را جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌كند. شاید در این ارتباط به جهان اسلام دستور آتش به اختیار داده شود. در هر صورت ابتكار عمل دست ماست، اما مشتمان را باز نمی‌كنیم و در زمان مقرر انتقام خود را خواهیم گرفت.
در هر صورت آمریكا باید بداند كه بزرگ‌ترین اشتباه خود را مرتكب شده و باید خسارت سنگینی برای آن بپردازد. قطعا در این زمینه بر احساسات خود غلبه خواهیم كرد تا مدیران ارشد ابعاد موضوع را با دقت بررسی كنند. در هر حال آمریكا باید بداند ضربه ما سهمگین و كوبنده خواهد بود؛ زیرا حجم، عمق و ابعاد ضربه را ما تعیین خواهیم كرد.