وحدت حول نماد ملی

وحدت حول نماد ملی


 مهدی شیخ- پژوهشگر فلسفه
در شرایط عادی سلیقه‌ها و عقاید مردم یك جامعه با یكدیگر تفاوت‌های بسیاری دارد. تفاوت‌هایی كه افزایش آن می‌تواند باعث از بین رفتن وحدت و از هم پاشیدگی جامعه شود؛ در‌حالی كه جامعه برای داشتن انسجام نیاز به وحدت دارد و با استفاده از این وحدت است كه می‌توان‌ به اهداف بسیاری در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دست یافت.
اما وقتی یك جامعه از سوی عاملی بیرونی مورد تهدید قرار می‌گیرد یا لطمه‌ای به یكی از جنبه‌های مشترك آنها وارد می‌شود، افراد جامعه چند برابر شرایط عادی با یكدیگر وفاق پیدا می‌كنند. این اتفاق عموما در شرایط جنگی رخ می‌دهد، زیرا وقتی یك قدرت خارجی همه افراد یك‌جامعه را به طور مشترك تهدید می‌كند، مردم در این شرایط درك می‌كنند كه باید برای پیروزی در این نبرد وحدت داشته باشند.
اكنون شهادت سردار سلیمانی نیز شرایطی مشابه را در جامعه ایران ایجاد كرده است. زیرا در حالی كه كشور در جنگ اقتصادی قرار دارد و در ماه‌های اخیر بارها با حرف‌ها و اعمال مختلف از سوی دشمن خارجی تهدید شده است، مردم ضمن ابراز ناراحتی از شهادت  سردار سلیمانی، حول محور نفرت از دشمن مشترك با یكدیگر وفاق پیدا كرده‌اند؛ چراكه این دشمن مشترك اكنون هم با زبان تهدید با ملت ایران سخن می‌گوید و هم نماد ملی دفاع از وطن و آرمان‌های میهنی را ترور كرده است.
عامل دیگر وحدت ایجادشده حول محور شهید سردار سلیمانی، نمادین بودن شخصیت ایشان است. معمولا وقتی یك شخص تبدیل به یك نماد می‌شود، دیگر آن فرد یك نفر نیست، بلكه یك ملت است، به همین دلیل آسیب رساندن به او، به نوعی آسیب رساندن به‌ ملت محسب می‌شود. اكنون نیز كه آمریكا نماد ملی ایرانیان را به شهادت رسانده و به این شكل خیلی روشن با ملت ایران ابراز دشمنی كرده و همین مساله خود باعث وفاق هرچه بیشتر مردم ما شده است.
سردار شهید قاسم سلیمانی به نوعی پهلوان زنده كشور ما بود؛ شخصی كه نماد مقاومت و مبارزه یك ملت محسوب می‌شد و در طول حیات خود نشان داد
 به هیچ كدام از گرایش‌ها و دسته‌های سیاسی وابسته نیست. او به مردم نشان داد صرفا می‌خواهد از مكتب انقلاب و ملت ایران دفاع كند و همین باعث شد مردم در همه سال‌های گذشته تعصب خاصی روی او پیدا كنند؛ تعصبی كه اكنون در زمان شهادت این سردار باعث ایجاد وحدت میان گروه‌های مختلف مردم شده است.
اكنون كه كمتر از دو ماه از حوادث آبان می‌گذرد و هنوز شكاف‌های ایجادشده بر اثر این حوادث در میان گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی كشور قابل ترمیم است، نظام می‌تواند از این وفاق ملی شكل‌گرفته حول محور سردار شهید سلیمانی برای ترمیم شكاف‌ها استفاده كند. البته برای این منظور، هیچ كدام از گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی نباید شخصیت این شهید را به نفع خود مصادره كنند، بلكه امروز همه شخصیت‌های تاثیرگذار در عرصه سیاسی و اجتماعی باید برای ایجاد همبستگی برای ایستادگی در برابر دشمنی كه دست به ترور نماد ملی ما زده است، استفاده كنند. انسجامی كه اگر ایجاد شود، می‌تواند در حل بسیاری از مشكلات سیاسی و اجتماعی داخلی نیز نقش داشته باشد.