به چین آمده‌ایم تا المپیكی شویم

گفت‌و‌گو با علی شفیعی، ملی‌پوش والیبال ایران در آستانه رویدادی مهم

به چین آمده‌ایم تا المپیكی شویم

ملی‌پوشان والیبال ایران به چین رسیده‌اند. حالا زمان تحقق یك وعده دیگر از بلندقامتان ایران است، یعنی رفتن برای دومین بار به المپیك. در ریو حضور داشتیم، اما روی سكو نرفتیم، این بار اما هنوز موفق به كسب سهمیه نشده‌ایم. كار برای كسب سهمیه سخت است، اما روحیه و اراده‌ای كه بچه‌های ایران دارند می‌تواند ابزاری باشد برای هموار كردن این راه. راهی كه در نهایت به توكیو در مرداد سال آینده ختم می‌شود. جدی‌ترین رقیبان ایران در این تورنمنت چین (میزبان) و استرالیا هستند، اما به قول ملی‌پوشان، ما ایران هستیم و به چین رفته‌ایم تا سهمیه را بگیریم و برگردیم.این دقیقا همان حرفی است كه علی شفیعی، ملی‌پوش والیبال می‌زند: «فشار روی تیم ما كه زیاد است، اما همین است، وقتی انتظار ازتیم زیاد است و حتی خودمان قبل از بقیه توقع داریم، قرار نیست كارمان آسان باشد.به هر حال شیرینی به این بزرگی سختی‌های خاص خودش را دارد. ما چاره دیگری پیش‌روی‌مان نیست كه بخواهیم به آن دل‌خوش كنیم. اگر می‌خواهیم در المپیك حضور داشته باشیم فقط همین یك راه را داریم و بس. دوست نداریم از تلویزیون المپیك را تماشا كنیم.»
شفیعی ادامه داد: «من مسابقات را از نزدیك در زمین می‌بینم (با خنده). حساسیت بازی‌ها خیلی زیاد است و ما باید سهمیه بگیریم و همین مساله حساسیت بازی‌ها را بیشتر می‌كند. به طور حتم همه تیم‌ها می‌آیند تا خوب بازی كنند، اگر باختند كه هیچ، اما با برد كار بزرگی رقم می‌زنند. جدا از همه اتفاقات و شرایط ما باید همه رقبا را ببریم. تیم ما آماده است و ان‌شاءا... سهمیه را می‌گیریم. ما همه تلاشمان را می‌كنیم، چرا كه سهمیه برای ما اهمیت زیادی دارد و تصاحب سهمیه كلید حضور در المپیك است. قبل از این‌كه بخواهیم با انگیزه بیرونی صاحب سهمیه شویم، انگیزه در وجود خودمان ما را به سمت سهمیه المپیك می‌كشاند.»
او این را گفت و با اشاره به اردوی انتخابی تیم ملی ادامه داد: «اردوی انتخابی برای من كه خیلی خوب بود و بعد از قهرمانی آسیا و جام جهانی به بدنم رسیدم و البته با ریكاوری. من در لیگ با 50 ــ 40 درصد آمادگی بازی كردم، اما حالا خیلی آماده ام، یعنی با 90 ــ 80 درصد آمادگی به جیانگمن آمده ام. به نظرم نه تنها من كه بقیه بچه‌ها هم در اردو روی آمادگی بدنی‌شان كار كردند و با تمرینات سطح بالا حالا همه آماده، آماده هستیم.»
از شفیعی درباره غیبت امیر غفور و فرهادقائمی سوال كردیم كه او گفت: «بچه‌ها به دلیل فشردگی بازی‌های لیگ و عدم فرصت برای ریكاوری ذهنی و بدنی مصدوم شدند. به نظرم اینجا جای هر سه نفر آنها در تیم خالی است، برای ورزشكار خیلی سخت است با مصدومیت مسابقه‌ای را از دست بدهی. مصدومیت مسعود غلامی در روزهای آخر اردو خیلی همه ما را ناراحت كرد و جایش حسابی در تیم خالی است. نمی‌گویم با مصدومیت بچه‌ها ما ترسیده‌ایم، اما ناخودآگاه همه ما خودمان را جای مسعود می‌گذاریم و همین كمی اذیت‌كننده است.»
شفیعی درباره جانشین مسعود غلامی هم حرف می‌زند و می‌گوید: «رضا عابدینی بازیكن خیلی خوبی است و با حضور در تركیب 14 نفره تیم ملی می‌خواهد كمك كند تا سهمیه المپیك بگیرد. به طور حتم او می‌تواند كمك حال تیم باشد كه سرمربی انتخابش كرده است. البته من هیچ بازیكنی را با هم مقایسه نمی‌كنم، اما رضا بازیكن قابلی است كه جزو تركیب 14 نفره قرار گرفته است. اما جدا از تاكتیك و بعد فنی‌، مسعود چند سالی كنارمان بود و حالا كه در چین با تیم نیست، دلمان برایش تنگ می‌شود.»