دهان جهان بسته شد!

بازتاب مراسم تشییع سردار سلیمانی و یارانش در رسانه‌ها

دهان جهان بسته شد!

دیروز در حالی تشییع پیكر سردار شهید قاسم سلیمانی و همرزمانش در حال برگزاری بود که رسانه‌های مختلف خارجی به پوشش آن پرداختند و از دریچه نگاه خود تحلیلی از حضور جمعیت بی‌شمار مردم در این مراسم داشتند. غالب خبرنگاران رسانه‌های آن طرف آبی و همچنین كارشناسان حاضر در برنامه‌های خبری آنها متعجب از تعداد كثیری بودند كه از روزهای گذشته در عراق و چند شهر ایران در تشییع پیكر شهدای حادثه تروریستی عراق شركت كردند. در ادامه واكنش چند رسانه خارجی و همچنین غیرایرانیان حاضر در مراسم تشییع سردار شهید سلیمانی را آورده‌ایم.

پرچم انتقام در تلویزیون برزیل
تلویزیون برزیل از برافراشته شدن پرچم قرمز در تشییع پیكر شهید سلیمانی در قم گفت و آن را نشانه خون‌خواهی دانست. این تلویزیون اعلام كرد: «امروز یك اتفاق سمبلیك بسیار مهم افتاد. یك پرچم قرمز در مسجد (جمكران) شهر قم كه یك شهر شیعه و اسلامی است، نمایش داده شد. این پرچم قرن‌ها برافراشته نشده بود. این پرچم علامت انتقام است. این پرچم مقدس است و بعد از ریخته شدن خون امام حسین الان برای شهادت قاسم سلیمانی برافراشته شده و معنایش این است كه ایران می‌‌خواهد انتقام بزرگی بگیرد.»


شعار مرگ بر آمریكا در سی‌ان‌ان
بخش‌هایی از مراسم تشییع پیكر سردار شهید قاسم سلیمانی در تهران از شبكه سی‌ان‌ان به صورت زنده پخش شد و خبرنگار این رسانه در تهران در ارتباط مستقیم با این شبكه مراسم را چنین توصیف كرد: «اول باید بگم كه اجتماع مردم خیلی عظیم است... همزمان با گزارش من، مردم شعار مرگ بر آمریكا سر می‌دهند. درست در زمانی كه من صحبت می‌كنم این شعار غالبا شنیده می‌شود.» این شعار دادن به گونه‌ای بود كه به گفته مجری شبكه، صدای خبرنگار به سختی به آنها می‌رسید.


دریای سوگواران به الجزیره رسیدند
شبكه الجزیره انگلیسی در تیتر یك خود گفت: «دریای سوگواران در تهران/ درخواست‌ها برای انتقام در پی ترور سلیمانی افزایش یافته است». همچنین این شبكه در گزارشی در وبسایتش بیان كرد: مردم تهران به ژنرال سلیمانی ادای احترام كردند و با اشاره به حضور گسترده مردم تهران در مراسم تشییع پیكر فرماندهان مقاومت نوشت: «احتمال می‌رود بعد از پایان سه روز عزاداری، ایران به ترور سلیمانی پاسخ دهد.»
شبكه الجزیره عربی هم با حضور یك كارشناس به این موضوع پرداخت. كارشناس این برنامه با نگاهی مثبت بیان كرد: «بی‌شك قتل سلیمانی برای ایرانی‌ها یك فرصت محسوب می‌شود اما چطور این موضوع یك فرصت خواهد بود؟ حال و هوای احساسی دو روز اخیر بین ایرانی‌ها گویای ایستادگی بی‌سابقه آنها پشت نظام خود است، زیرا در ایران حالتی شبیه اجماع و توافق عمومی درباره مردی همانند قاسم سلیمانی در داخل ایران وجود دارد. توجه و تقدیر بسیار زیادی در بین مردم با سلایق فكری، سیاسی و اجتماعی مختلف در مورد این شخصیت وجود دارد. سرمایه داخلی نشات گرفته از احساسات نسبت به قتل این شخصیت به‌طور كلی سرمایه‌ای به نام شهادت در بین شیعیان و بزرگداشت عاشورا و تاكید بر اهمیت كربلا بسیار واضح است. به‌عنوان نمونه تشییع سلیمانی در كربلا، ‌سپس در مشهد و بعد از آن در تهران سپس در كرمان كه زادگاه وی است. این روش كشته شدن قاسم سلیمانی در ایران طبق تعبیر شاعران لحظه احساسی و دراماتیك و در واقع حالتی شبیه مراسم عاشورا در ایران است. از طرف دیگر چطور قتل سلیمانی برای ایران یك فرصت خواهد بود؟ مثلا همین پیام‌هایی كه برای ایران در حال ارسال است فقط برای این است كه ایران را قانع كنند انتقام نگیرد. این موضوع نشان می‌دهد كشورهای منطقه حساب ویژه‌ای روی ایران باز می‌كنند كه كشوری موثر و دارای نفوذ بالا در منطقه است، زیرا اگر توان انتقام و پاسخ نداشت این همه پیام برای كوتاه آمدن ایران در موضوع انتقام از آمریكا نیاز نبود.»



انتظار اعدام در «رای الیوم»
عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای‌الیوم در توئیتی نوشت: «این تشییع میلیونی بی‌سابقه شهید سلیمانی و همراهانش، مردم ایران و متحدان این كشور را برای رویارویی گسترده در چند جبهه با حضور چند گروه آماده می‌كند. انتقام، نزدیك شده است. انتظار اعدام از اجرای آن دردناك‌تر است. در روز‌های آینده همه چیز مشخص خواهد شد.»


انعكاس قول اخراج آمریكایی‌ها
یكی از روزنامه‌های سعودی به نام الشرق‌الاوسط به حضور گسترده مردم در مراسم تشییع شهدای مقاومت در تهران اشاره کرد .
این روزنامه نوشت: اسماعیل قاآنی، فرمانده جدید نیروی قدس سپاه قول ادامه راه سلیمانی و اخراج آمریكایی‌ها از منطقه را داد.


تصاویر شهدا در یمن
روزنامه لبنانی العهد نوشت: تصاویر بزرگ شهید سردار قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس در مركز صنعا پایتخت یمن نصب شد. این تصاویر به صورت گسترده در مركز صنعا نصب شده است.
پیش از این نیز تصاویر این دو شهید در مسیر منتهی به فرودگاه بین‌المللی بیروت نصب شده بود.


خروش تهرانی‌ها در بی‌بی‌سی
شبكه بی‌بی‌سی هم اقدام به پخش فیلم دریافتی از كاربران خود كرد كه جمعیت فوق‌العاده تشییع‌كنندگان شهدای حمله تروریستی آمریكا را نشان می‌دهد. در فیلم كاربران، موج جمعیت نشان داده شد و كاربران در فیلم‌هایی كه از مردم می‌گرفتند، گفتند موج جمعیت خیلی زیاد است.




آتشفشان در منطقه
بعد از شهادت سردار سلیمانی، یكی از روزنامه‌های لبنان واكنش جالبی داشت. روزنامه الجمهوریه لبنان طرح معناداری چاپ كرده كه در این طرح یك‌كوه قرار داشت كه بعد از شهادت سردار سلیمانی، آتشفشان كوه در منطقه فعال شده و همه جا را آتش فرا گرفته است.



تهران سیاهپوش شد
شبكه خبری فرانس 24 كه به سه زبان فرانسوی، انگلیسی و عربی پخش می‌شود، ضمن پوشش مراسم تشییع  پیکر سردار سلیمانی و نشان دادن سیل عظیم جمعیت، بیان كرد تهران روز دوشنبه در مراسم عزاداری و تشییع پیکر سردار قاسم سلیمانی سیاهپوش بود.



بزرگ‌ترین تشییع قرن بعد از آیت‌ا... خمینی
خبرنگار فرانسوی لوفیگارو در صفحه توییتر خود درباره تشییع پیكر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نوشت: تجمعاتی كه از دیروز در ایران به مناسبت بزرگداشت سردار سلیمانی برگزار می‌شود به احتمال زیاد گسترده‌ترین تجمع بعد از رحلت آیت‌ا... خمینی در سال ۱۹۸۸ است.
شبكه خبری عرب زبان روسیا الیوم هم كه از موسكو مدیریت می‌شود درباره مراسم تشییع گزارش داد: جمعیت متراكم و به هم پیوسته‌ای كه تا چند كیلومتری اطراف دانشگاه تهران برای تشییع پیكر سپهبد سلیمانی آمدند، بزرگ‌ترین مراسم تشییع در تاریخ بعد از تشییع امام است.


خوشحالی فاكس نیوز از خبر ترور
مجری فاكس نیوز بعد از شنیدن خبر شهادت سردار قاسم سلیمانی در گفت‌وگویی اعلام كرد: اتفاقی كه افتاد یك پیروزی بسیار بسیار بزرگ برای ارتش و نمایش توانایی آن و سازمان اطلاعاتی ما بود. یك همكاری در تمام سطوح بین وزارت خارجه، وزارت دفاع، رئیس ستاد و خود رئیس‌جمهور. ارتش، سازمان اطلاعات، رئیس‌جمهور و وزارت خارجه همه و همه به موقع عمل كردند. وقتی تشخیص داده شد كه نیروهای ما در سفارتخانه در معرض خطر قرار دارند همه آماده اقدام بودند. گفته شد كه در آن زمان رئیس‌جمهور درخواست داشت تا هرچه سریع‌تر اقدام لازم انجام شود و شروع به نشان دادن نیروهایمان در مقابل رقبایمان كند. هلیكوپترهای آپاچی ما به‌سرعت وارد عمل شدند و همچنین شنیدم كه اقدامات لازم برای مقابله با حملات تلافی‌جویانه ایران برنامه‌ریزی شده است. بهترین تیتری كه من برای این اقدام انتخاب می‌كنم، این است: پیروز بزرگ برای جامعه اطلاعاتی آمریكا. پیروزی بزرگ برای ارتش آمریكا. پیروزی بزرگ برای وزارت خارجه. پیروزی بزرگ تحت رهبری كامل رئیس‌جمهور!


چند واكنش دیگر
 رویترز نوشت: دختر سلیمانی وعده روزهای سیاه را به آمریكا داد / تشییع پیكر سلیمانی یادآور مراسم تشییع آیت‌ا... خمینی بود.
 خبرنگار المانیتور: من تاكنون چنین چیزی در ایران ندیده‌ام. حتی مراسم مذهبی این‌گونه (مردم) را جمع نمی‌كند كه قاسم سلیمانی جمع كرده است.
 خبرنگار ام‌اس‌ان‌بی‌سی: دستور ترامپ برای ترور سلیمانی نتیجه عكس می‌دهد.
 رئیس دفتر واشنگتن‌پست در بیروت اعلام كرد: عربستان پیامی را به واشنگتن به نمایندگی از كشورهای منطقه ارسال كرد كه این پیام این است: لطفا ما را از درد جنگی دیگر دور كنید.
 روزنامه انگلیسی دیلی‌میرور هم تصویر نقاشی‌شده‌ای از سردار سلیمانی در آغوش امام حسین (ع) را توییت كرد و نوشت: «ایران تصویر جدیدی از ژنرال قاسم سلیمانی را در پی ترور منتشر كرد».
 خبرنگار شبكه العربی كه راهپیمایی‌ها را پوشش داده در توییتی، مراسم تشییع شهید قاسم سلیمانی را در ایران و‌ خاورمیانه چون قیامت دانسته است.
 در توییتر نقل قولی از بیزینس اینسایدر كه یك وبگاه خبری آمریكایی درخصوص تجارت و اخبار فناوری است، آمده: اگر ایران تصمیم به حمله به اسرائیل بگیرد، اوضاع به‌سرعت غیرقابل كنترل خواهد شد.
 ویدئوی نماز خواندن رهبری بر پیكر شهید سپهبد سلیمانی در رسانه‌های غربی بسیار دیده شده است و تحلیل غربی‌ها از این ویدئو شدت واكنش احتمالی به ترور سردار سلیمانی است.
 بخش‌هایی از مراسم تشییع پیكر سپهبد سلیمانی از تلویزیون چین به صورت زنده پخش شد.
 واشنگتن ژورنال نظرسنجی از مردم آمریكا درباره اقدام آمریكا داشته است كه 73 درصد با آن مخالف هستند.
 خبرگزاری فرانسه جمله «خواستار انتقام سخت هستند» را مبنی بر این‌كه دریای سوگواران تهرانی با ادای احترام به ژنرال سلیمانی، خواستار #انتقام_سخت شدند، توییت كرده است.
 یكی از خبرگزاری‌های كشور تركیه به نام آناتولی نوشته است: رژیم صهیونیستی به تمام سفارتخانه‌ها و كنسولگری‌های خود در سراسر جهان از ترس انتقام ایران، اعلام آماده باش داده است.