رنگ و بوی امید در فنوج

اعضای تیم واكنش سریع قرارگاه جهادی امام رضا(ع) از تجربه حضورشان در سیل سیستان و بلوچستان می‌گویند

رنگ و بوی امید در فنوج

حدود سه هفته از سیل سیستان و بلوچستان می‌گذرد، گرچه در دنیای خبرها سیل از تب و تاب افتاده اما هنوز سیل خبر اول و آخر این استان است؛ هنوز سیل زده‌ها درگیر بحرانی هستند كه ناگهان از راه رسیده و آنها را گرفتار كرده؛ نیازی كه از همان روزهای ابتدایی سیل به چشم خیلی‌ها آمده و سیلی از مهربانی و كمك رسانی در منطقه به راه انداخته؛ درست همان زمانی كه موج گروه‌های جهادی و امدادی یكی یكی به منطقه رسید، گروه‌هایی كه البته هنوز هم پای كار ایستاده و شانه خالی نكرده اند از مسؤولیتی كه به عهده گرفته اند؛ بچه‌های گروه جهادی قرارگاه امام‌رضا‌(ع) جزو همین جهادگران هستند؛ جهادگرانی كه آبادی و آبادانی دستاورد حضورشان در مناطق مختلف كشور بوده در بحران‌های مختلف و حالا برای همین آبادانی هم كمر همت بسته اند در سیستان و بلوچستان سیل زده؛ همتی عالی كه نتیجه اش لبخند رضایتی است كه امروز روی لب مردم شهرستان فنوج دیده می‌شود؛ منطقه‌ای محروم در ۱۸۰ كیلومتری جنوب ایرانشهر و ۵۵۵ كیلومتری زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان كه حالا رنگ و بوی امید گرفته است.

جهادی به دور از هیجانات آنی
برای حامد مقدم، مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) سیستان و بلوچستان، محرومیت و نیاز كلمه‌های غریبی نیستند؛ چشم او و بقیه جهادگران این قرارگاه جهادی به واسطه حضور در یك استان محروم و فعالیت‌های مختلف، با عمق محرومیت مردم منطقه غریبه نیست و همین انگیزه، دلیل حضور آنها و تشكیل تیم واكنش سریع قرارگاه امام رضا(ع) بوده برای كمك به سیل زده‌هایی كه از بد روزگار در شرایط اقتصادی خوبی هم قرار نداشتند. مقدم در این باره به ما می‌گوید:« از روز اولی كه بحث سیل در استان ما مطرح شد، برای امداد رسانی ورود كردیم اما چون كار قرارگاه ما بر اساس هیجانات آنی و مباحث روزمره نیست و روال همیشه براین است كه بعد از بررسی‌های كارشناسی و نیازسنجی ورود به مساله انجام شود، با مطالعاتی كه انجام دادیم شهرستان فنوج را به عنوان محور امدادرسانی انتخاب كردیم ؛ چراكه چهار محور مواصلاتی اش كاملا مسدود بود و با قطع شدن ارتباطات مخابراتی و تلفن همراه عملا هیچ خبری از مردمانش در دست نبود.»
همین انگیزه، پای بچه‌های واكنش سریع قرارگاه جهادی امام رضا(ع) را به فنوج رساند به روستاهایی كه در جریان سیل زخم خورده بودند و روستاییانی كه چشم انتظار یك مرهم بودند:« از آنجا كه عمده اشتغال مردم منطقه برپایه دامداری است و با تلفات زیاد دام‌ها در این منطقه روبه رو بودیم، یكی از محورهای اصلی امدادرسانی را فعالیت در همین بخش قرار دادیم و ساخت دو آغل 400 متری در دو روستای كتیج و عنبرآباد حاصل این فعالیت است. البته در كنار این موضوع با اعزام گروه‌های دامپزشكی هم نسبت به پایش و درمان دام‌های باقیمانده اقدام كرده ایم.»
كمك رسانی بر پایه سامانه‌های اینترنتی
فعالیت این گروه جهادی البته به رسیدگی به دام‌ها خلاصه نشده و همزمان در محور ساخت و ساز خانه برای روستاییان سیل زده ادامه دارد ؛ آنقدر كه مقدم به ما بگوید كار ساخت از صفر تا 100 دو خانه در روستای رودبار فنوج برای دو خانواده كه خانه هایشان كاملا تخریب شده بود، درهمین مدت كوتاه به پایان رسیده.
مسؤول قرارگاه جهادی امام رضای سیستان‌و‌بلوچستان اما برای ما از حضور یك سال و چهارماهه این قرارگاه در استانش هم می‌گوید؛ از فعالیتی كه بر پایه فناوری روز و استفاده از بستر دامنه‌های اینترنت به راه اندازی چهار سامانه منتهی شده است؛ سامانه‌هایی كه هدف شان كمك رسانی و امداد است. مقدم در توضیح بیشتر می‌گوید:« ما با راه اندازی سامانه سایه، بعد از شناسایی افراد نیازمند از طریق مساجد و معرفی آنها در بستر این سامانه، با كمك خیران به رفع نیازهای مختلف آنها اعم از خوراك، پوشاك، اسكان، اشتغال، درمان و ...اقدام می‌كنیم. درحقیقت با سامانه سایه، نیاز نیازمند را به توان توانمند متصل می‌كنیم. در محوری دیگر با سامانه روستاپ، پلی ارتباطی برای فروش محصولات كشاورزی، خانگی و صنایع دستی روستاییان منطقه آن هم بدون واسطه به وجود آورده ایم. در كنار این موضوع، سامانه بسازیم را داریم كه باز با مشاركت خود مردم، در بحث ساخت و بازسازی مدارس تخریبی و خانه‌های نیازمندان فعال هستیم و در نهایت با سامانه روستاگرد، به معرفی نقاط روستایی و رونق گردشگری در منطقه می‌پردازیم و در مجموع با فعالیت این چهار سامانه، بستر خدمات رسانی به بیش از 17 هزار نفر را در استان فراهم كرده ایم.


سیلی متفاوت از سیل‌های دیگر
رضا دهقان، مسؤول قرارگاه جهادی امام رضا(ع) مازندران است؛ جهادگری كه از استان مازندران با تیم واكنش سریع این استان به سیستان و بلوچستان آمده . او اما با تجربه زیادی از حضور در سیل پا به این استان جنوبی كشورمان گذاشته و حالا بعد از حدود 20 روز حضور معتقد است كه جنس سیل سیستان و بلوچستان با سیل‌های دیگر فرق می‌كرده . دهقان به ما می‌گوید:« با توجه به رشته تخصصی و كاری ام كه فوق لیسانس سازه است سیل را خوب می‌شناسم اما زمانی كه به استان سیستان و بلوچستان وارد شدم دیدم آن سیلی كه مد نظر ما بود با این چیزی كه اینجا اتفاق افتاده فرق می‌كند؛ چون سیل سیستان عملا چیزی را با خودش نبرده چون اصلا چیزی نبوده كه ببرد، به عقیده من این سیل رحمتی بوده كه از راه رسیده تا درد این مردم نیازمند دیده شود.» دهقان در ادامه می‌گوید:« اینجا بحث خانه با آن چیزی كه همه ما درذهن داریم فرق می‌كند، اینجا به كپر می‌گویند خانه و این یعنی یك فضای چهار متر مربعی كه براثر سیل خراب شده و تیم واكنش سریع قرارگاه ما در عوض به ازای هر كپر ویران شده، ساختمان‌هایی به متراژ 18 متر مربع در دو روستای رودبار و عنبرآباد می‌سازد. البته فقط بحث ساخت این خانه‌ها نیست و ما آنها را بعد از ساخت به كمك خیرین با اجاق گاز، یخچال و ... تجهیز هم می‌كنیم.»