بازی رسانه‌ای با اف‌ای‌تی‌اف

بازی رسانه‌ای با اف‌ای‌تی‌اف


طبق اعلام رسمی اف‌ای‌تی‌اف، جمهوری اسلامی ایران در لیست «نیازمند اقدام» (Call for action) قرار دارد که به تعبیری همان لیست سیاه است، اما اقدامات پیش‌بینی‌شده در لیست سیاه این سازمان در مورد ایران به حالت تعلیق درآمده است.
میرهادی رهگشای، کارشناس اقتصاد بین‌الملل گفت: در حال حاضر نپذیرفتن اف‌ای‌تی‌اف توسط ایران هیچ تاثیری روی روابط بانکی کشور ما با سایر کشورها و همچنین اعمال تحریم‌ها علیه ایران ندارد. مشکل اصلی که در زمینه بانکی و اقتصادی کشورمان در ارتباط با کشورهای دیگر وجود دارد به مسأله تحریم‌های آمریکا علیه ما برمی‌گردد، به طوری که کشورهای دیگر از ترس جریمه‌های آمریکا علیه آنان از مبادلات پولی و بانکی با کشورمان امتناع می‌ورزند.
این کارشناس اقتصاد بین‌الملل بیان کرد: تا وقتی تحریم‌های بانکی وجود داشته باشد، مسیرهای که به دلار منتهی می‌شود امکان سرویس‌دهی به ایران را ندارند، بنابراین چه ایران در لیست سیاه (کشورهای غیرهمکار) اف‌ای‌تی‌اف باشد چه نباشد، هیچ تاثیری به لحاظ بانکی و اقتصادی برای ایران نخواهد داشت.
رهگشای گفت: از طرف دیگر می‌توان گفت اف‌ای‌تی‌اف پوششی برای بعد از مسأله تحریم‌هاست، یعنی بانک‌های کشورهای مختلف سعی می‌کنند از تحریم‌های آمریکا علیه آنان اجتناب ورزند و به دلیل همین امر هم این کشورها به اف‌ای‌تی‌اف تمکین می‌کنند؛ بنابراین قرار گرفتن در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف نه نقطه مثبتی برای کشورمان تلقی می‌شود و نه نقطه‌ضعف، چون گام بعدی این نظام مالی، تحریم‌های آمریکا و تحریم‌های دلاری است که ما آنها را رد کرده‌ایم.
وی در ادامه گفت: البته جنبه روانی گذاشتن ایران در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف حتماً به وجود خواهد آمد و مسوولان دولتی و رسانه‌های مرتبط با آن و همچنین رسانه‌های بیگانه سعی می‌کنند به مردم القا کنند این کار خطرات یا تاثیرات بسیار بدی برای ایران به همراه خواهد داشت و دیگر کشوری با ما به لحاظ بانکی کار نخواهد کرد، در حالی که در وضعیت فعلی هم به دلیل تحریم‌های آمریکا بانکی با بانک‌های ایرانی حاضر به مبادله مالی نیست.