سازها برای حاج قاسم  و جانباختگان هواپیمای اوكراینی كوك شدند

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در حالی به زودی آغاز خواهد شد كه این بار سراغ رویدادهای اجتماعی روز هم رفته است

سازها برای حاج قاسم و جانباختگان هواپیمای اوكراینی كوك شدند

مثل بهمن هر سال، جشنواره‌های فجر یكی پس از دیگری آغاز می‌شود تا اتفاقی تازه در عرصه فرهنگ و هنر رقم بزنند و جای خود را به دیگر رویدادهای این ایام بدهند. جشنواره‌های فیلم و تئاتر فجر كه فعالیت خود را آغاز كرده‌اند، تا بیست و دوم بهمن به كار خود پایان می‌دهند و از روز بیست و سوم شور و هیجان موسیقی فجر در سالن‌های محل برگزاری جشنواره و استان‌های میزبان این رویداد آغاز می‌شود. روز گذشته نشست خبری جشنواره موسیقی فجر با حضور محمد اللهیاری مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس جشنواره و شاهین فرهت دبیر سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت برگزار شد تا گزارشی از برنامه‌های جشنواره و روند برگزاری آن به رسانه‌ها ارائه شود.

تلاش برای اجراهای تازه
آن طور كه از صحبت‌های مسؤولان این دوره از جشنواره برمی آید تلاش‌ها بر این بوده كه موسیقی فجر با دوره‌های قبلی خود تفاوت‌هایی داشته باشد و كاستی‌هایی را كه منتقدان و موسیقی رسانه‌ها مطرح كرده بودند تا حدی حل كند. هر چند باید این موضوع را هنگام برگزاری جشنواره بررسی كرد، اما طی روزهای آینده جدول جشنواره را با دوره‌های قبل مقایسه و تحلیل خواهیم كرد.
 با این همه باید نگاهی بینداریم به مواردی كه اللهیاری در این نشست مطرح كرد. یكی از مواردی كه او مورد بحث قرار داد، حضور گروه‌هایی در جشنواره بود كه اجراهای تازه‌ای نداشتند و آنچه را كه در دیگر ایام سال روی صحنه می‌بردند، به موسیقی فجر هم می‌آوردند.
او در این باره گفت: تمام تلاش ما بر این است تا از این پس گروه‌هایی كه در جشنواره حضور پیدا می‌كنند با اجرای آثار جدید در این رویداد حضور داشته باشند و جشنواره موسیقی فجر می‌تواند سرآغازی برای اجرای قطعات جدید گروه‌های مختلف شركت‌كننده باشد. ما در حوزه بین‌الملل نیز برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم كه در این بخش اردوان جعفریان كار انتخاب آثار را به عهده داشت. یكی دیگر از فعالیت‌های ستاد بحث برگزیدگان جشنواره‌های مختلف كشور است كه در این دوره روی آن متمركز بودیم.
تجلیل از 4 استاد موسیقی
اللهیاری همچنین درباره استان‌هایی كه جشنواره موسیقی فجر را برگزار می‌كنند، توضیحاتی ارائه كرد و گفت: استان‌های بوشهر، آذربایجان شرقی، خوزستان، گلستان، فارس، خراسان شمالی، زنجان، سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد اروند میزبان این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف كشور هستند كه در این بین گروه‌هایی از تهران و شهرستان‌ها در جشنواره‌های استانی حضور دارند.
به گفته مدیر دفتر موسیقی امسال از افلیا پرتو، نادر مشایخی، حسن اسكندری و هوشنگ ظریف در مراسم پایانی جشنواره تجلیل خواهد شد.
ترانه هم موضوعی است كه امسال در جشنواره مورد توجه قرار گرفته و بخش ویژه خود را دارد. اللهیاری درباره این بخش گفت: موضوع ترانه بسیار مهم است كه هم اهالی رسانه و هم دفتر موسیقی روی آن دغدغه ویژه‌ای دارند. ما در این ارتباط تلاش كرده ایم سیاست‌های تشویقی طراحی كنیم كه فكر می‌كنم می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. در این شرایط دبیرخانه جایزه ترانه شكل گرفته و طی روزهای اخیر با معرفی هیات‌داوران به صورت جدی تر در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر قرار خواهد گرفت.
یك موسیقی فجر اجتماعی
جشنواره در این دوره رویدادهای خاص اجتماعی را هم كه جامعه درگیر آنها بود، مدنظر قرار داده است. از این رو امسال شهادت سردار سلیمانی و همچنین سقوط هواپیمای اوكراینی جایگاه خاص خود را در جشنواره دارند. اللهیاری در‌این باره توضیح داد: ما همچنین شب موسیقی سیستان و بلوچستان را هم در نظر گرفتیم و در‌خصوص سانحه هواپیمای اوكراینی زحمتی را به استادان موسیقی دادیم كه قطعه سمفونی را تهیه كرده و در روزی كه اركستر سمفونیك تهران اجرا دارند این قطعه به احترام این سانحه به آهنگسازی بهزاد عبدی اجرا خواهد شد. در رابطه با یادبود شهید حاج قاسم سلیمانی نیز قطعه‌ای به آهنگسازی بهزاد عبدی طراحی شده كه در كنسرت اركستر ملی پیش روی مخاطبان قرار می‌گیرد.
جای خالی جریان‌سازی
در موسیقی
جشنواره موسیقی فجر طی دوران برگزاری خود نتوانسته جریان ساز باشد، این موضوعی است كه هر سال مورد توجه قرار می‌گیرد، اما در سال‌های بعدی جشنواره می‌بینیم باز همه چیز به همان روال سابق پیش می‌رود. یكی از موارد موثر در رشد جشنواره و جریان سازی‌ها طبعا می‌تواند حضور بزرگان موسیقی در جشنواره باشد؛ اتفاقی كه البته به ندرت رخ داده است.
رئیس سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر درباره این موضوعات هم صحبت كرده و گفت: ما باید به سمتی برویم كه جشنواره موسیقی فجر نقش جریان‌سازی خود را ایفا كند. قطعا اگر این فضا به درستی هدایت شود ما شاهد حضور بزرگان و ستاره‌های موسیقی ایرانی در جشنواره خواهیم بود. به‌هر‌حال ژانرها هنوز تفكیك درستی در جشنواره نشده‌اند و طبیعتا در این زمینه دلزدگی‌هایی وجود دارد كه باید به آن توجه كرد اما همه باید تلاش كنیم جشنواره به سمت و سویی هدایت شود تا شاهد حضور حداكثری اهالی موسیقی در این رویداد مهم باشیم.
سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر به ریاست محمد اللهیاری، مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ودبیری شاهین فرهت از چهارشنبه ۲۳‌بهمن تا روز چهارشنبه ۳۰ بهمن در تالار وحدت، تالار رودكی، بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، تالار سوره حوزه هنری، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و سالن میلاد نمایشگاه بین المللی میزبان مخاطبان خواهد بود. این در حالی است كه ۸۲ گروه موسیقی در بخش‌های موسیقی دستگاهی، نواحی، كلاسیك، بین‌الملل، پاپ، اركسترال، تلفیقی، بانوان، كودك و نوجوان با ۹۰ اجرا در ۸۰نوبت به اجرای برنامه می‌پردازند.