ماه سیاه آمریکا در آسیا

افزایش تلفات ارتش آمریکا در هفته‌های اخیر چه دلایلی دارد؟

ماه سیاه آمریکا در آسیا

جمعه‌شب، در حالی كه مقامات پنتاگون و ارتش آمریكا بابت پنهانكاری در ماجرای سقوط هواپیمای خود در ولایت غزنی در افغانستان زیر فشار افكار عمومی دنیا قرار داشتند، با شوك دیگری مواجه شدند. كشته و زخمی شدن چند نظامی آمریكایی در ننگرهار، پرده‌ای دیگر از شكست و تلفات اشغالگران در افغانستان، شبه‌قاره هند و غرب آسیا محسوب می‌شود. به راستی اتفاقات و حوادث رخ داده علیه اشغالگران آمریكایی طی یك ماه اخیر چگونه قابل تجمیع و تحلیل است؟

زهرا ساختمانیان

 یك حمله و 3 روایت 
صورت ماجرا از این قرار است كه جمعه‌شب، اخبار اولیه در خصوص یك حمله ناگهانی به نیروهای آمریكایی مستقر در ولایت ننگرهار مخابره شد. مقامات آمریكایی مانند سایر حوادثی كه به‌خصوص طی ماه‌های اخیر در قبال نیروهای آنها در منطقه رخ داده است،سعی كردند با سكوت در قبال خبر اولیه و متعاقبا، ارائه روایتی محدود و دروغین، مانع از درز اطلاعات و جزئیات ماجرا به بیرون شوند.سرهنگ سانی لگت، سخنگوی نیروهای آمریكایی در افغانستان دو روز پس از وقوع حادثه مدعی شد نظامیان آمریكایی و افغان در حال انجام عملیات مشترك در ننگرهار بودند كه هدف شلیك مستقیم قرار گرفتند.او مدعی است یك فرد نفوذی، در لباس نیروهای افغان این اقدام را صورت داده است. فرد مذكور با استفاده از مسلسل به نیروهای مشترك آمریكایی و افغان شلیك كرده است كه بر اثر آن، دو نظامی آمریكایی كشته و شش نفر دیگر زخمی شده‌اند.  با این حال، دو مقام افغانستانی در گفت‌وگو با روزنامه نیویورك تایمز، روایت سانی لگت را عملا در این خصوص رد كرده‌اند. بر اساس اعلام نیویورك تایمز به نقل از مقامات افغانستان، در این حمله پنج شش نظامی آمریكایی و شش نیروی افغان كشته شده‌اند. روزنامه واشنگتن پست نیز ضمن تایید ادعای نیویورك تایمز ( در خصوص تعداد تلفات نیروهای آمریكایی)مدعی شده است در ننگرهار و بر اثر درگیری لفظی بین نیروهای آمریكایی و افغان، دو طرف بر یكدیگر آتش گشوده اند كه منجر به تلفات اخیر شده است. در نهایت، معاون شورای ولایتی ننگرهار در مصاحبه با تلویزیون این كشور اعلام كرده است این حمله توسط یك سرباز افغان رخ داده و بر اثر آن هفت نیروی آمریكایی كشته شدند.این در حالی است كه هشت نظامی آمریكایی دیگر نیز در این حادثه مجروح شده‌اند. تاكنون هیچ گروهی، مخصوصا طالبان، مسؤولیت حمله اخیر به نیروهای آمریكایی را به عهده نگرفته است .
 معمای هواپیمای    E-11A
در حالی كه ابهامات حول حمله اخیر به نیروهای آمریكایی در ولایت ننگرهار همچنان به قوت خود باقی مانده است، مقامات آمریكایی قصد ندارند در خصوص دیگر حملات رخ داده علیه نیروهای این كشور در افغانستان و البته دیگر كشورها، اطلاعاتی را منتشر كنند.ساعت 13و10 دقیقه روز دوشنبه 7 بهمن، یك فروند بمباردیه E-11A در نزدیكی روستای سدوزی شهرستان ده یك ولایت غزنی دچار سانحه شد؛ سانحه‌ای كه ابتدا به یك فروند بوئینگ مسافربری متعلق به هواپیمایی ملی آریانا نسبت داده شد، ولی ساعاتی بعد گروه طالبان مدعی شد یك فروند هواپیمای نیروی هوایی آمریكا را در ولایت غزنی ساقط كرده است.ذبیح ا... مجاهد، سخنگوی نیروهای طالبان اعلام كرد در این هواپیما، عده‌ای از مقامات امنیتی آمریكا از جمله چند مقام و افسر سازمان سیا حضور داشته و همگی به هلاكت رسیده‌اند. با این حال مقامات پنتاگون و ارتش آمریكا، صرفا مدعی كشته شدن دو نظامی این كشور بر اثر سقوط هواپیما شده‌اند. 
 پنهانكاری آمریكایی ها  در قندوز
در حالی كه دو روز از ماجرای سقوط هواپیمای آمریكایی در غزنی سپری شده بود، طالبان از هدف قرار دادن دو هواپیما در حمله موشكی نیروهای طالبان خبر داد كه علیه فرودگاه قندوز صورت گرفته است.ذبیح ا...مجاهد، سخنگوی طالبان اعلام كرد این حمله، در حالی صورت گرفت كه دو هواپیمای آمریكایی در حال آماده شدن برای عملیات علیه طالبان( احتمالا در واكنش به حادثه غزنی ) بوده‌اند. در حمله موشكی طالبان، علاوه بر نابودی دو هواپیما، یك خلبان و دو نفر دیگر كشته و یك نفر دیگر در جریان این حمله زخمی شده‌اند؛ موضوعی كه اساسا از سوی مقامات آمریكایی مورد تایید یا تكذیب قرار نگرفته است.
 سرنوشت نامعلوم مصدومان بلد
پنهانكاری‌های آمریكا در خصوص میزان تلفات خود در منطقه طی یك ماه اخیر، به افغانستان محدود نمی‌شود.در تاریخ 22 دی امسال، پایگاه هوایی بلد واقع در استان صلاح‌الدین عراق، هدف پنج فروند موشك كاتیوشا قرار گرفت. موشك‌های شلیك شده، موشك‌ها به باند فرودگاه بلد و یك رستوران این پایگاه هوایی اصابت كردند.منابع آمریكایی ابتدا منكر تلفات نیروهای خود شدند؛ اما در ادامه، به زخمی شدن دو نیروی نظامی اذعان كردند.با این حال بیانیه خشمگینانه مایك پمپئو، وزیر خارجه آمریكا در خصوص این حمله موشكی نشان داد ماجرا نسبت به آنچه از سوی مقامات نظامی آمریكا روایت شده، به مراتب جدی تر است!
وزیر خارجه آمریكا از حمله به پایگاه البلد عراق كه محل حضور اشغالگران آمریكایی است، به شدت انتقاد كرده و در توییتر خود نوشت: از این‌كه دوباره یك پایگاه دیگر در عراق هدف حمله راكتی قرار گرفته است، خشمگین هستم، امیدوارم زخمی‌ها سریع بهبود پیدا كنند. ادامه نقض حاكمیت عراق توسط گروه‌های شبه نظامی، كه به دولت بغداد وفادار نیستند، باید پایان یابد!"
 خبری از مصدومان نیست
در 6 بهمن،صدای انفجار چند خمپاره یا كاتیوشا در اطراف سفارت آمریكا در شهر بغداد شنیده شد. برخی تعداد راكت‌های شلیك شده به منطقه سبز را چهارفروند و برخی منابع نیز آنها را پنج فروند اعلام كرده‌اند.بر اساس اعلام منابع امنیتی در عراق، سه فروند راكت از مجموع پنج فروند راكت شلیك شده، به سفارتخانه آمریكا اصابت كرد بر اثر اصابت یكی از این راكت‌ها به رستوران سفارت آمریكا كه چند نفر از نیروهای اشغالگر در آن حضور داشتند، عده‌ای زخمی شدند. مقامات آمریكایی پس از تایید كلیت ماجرا، از اعلام جزئیات، تعداد واقعی كشته شده‌ها و زخمی شده‌ها و سرنوشت آنها 
سرباز زده‌اند.