«ما ایرانی‌ها» ی مهربـان

گزارشی از پشت صحنه برنامه «ما ایرانی‌ها» به همراه گفت‌و‌گو با عوامل آن

«ما ایرانی‌ها» ی مهربـان

امکان ندارد در دورهمی‌های خانوادگی نشسته باشیم و حرفی از گذشته‌ها و مهربانی کردن آدم‌ها نشود. وقتی حرف‌ها به این نقطه ختم می‌شود، همه آهی از دل می‌کشند و می‌گویند قدیم‌ها مهربانی فامیل، همسایه و .... بیشتر بود، اما الان این طور نیست! اما اگر کمی دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که رنگ و جنس مهربانی‌ها در هر دوره‌ای متناسب با شرایط جامعه تغییر می‌کند. به همین دلیل نباید درباره این موضوع صفر و صد فکر کنیم. حتی گاهی خیرین ترجیح می‌دهند پنهانی کار خیر انجام بدهند تا این که در بوق و کرنا کنند، به همین دلیل مردم بی اطلاع از کارهای خیرشان هستند. اما با توجه به شرایط کنونی جامعه، گاهی نیاز هست درباره مهربانی‌ها حرف بزنیم تا موجی از مهربانی را در اجتماع شکل بدهیم. بنابراین شبکه پنج هم با این هدف دست به کار شده و تولید برنامه تلویزیونی ما ایرانی‌ها را با محوریت مهربانی شروع کرده که تهیه کنندگی آن را حجت عیدی و محمد کریمی دونا به عهده دارند. اجرای این برنامه هم به عهده مجری شناخته شده و مردمی هست و این مجری کسی نیست جز گیتی خامنه که هم نسل‌های قدیمی از او خاطرات بسیاری دارند و هم نسل‌های جوان با او آشنا هستند. در واقع اجرای نرم و مهربانانه این مجری باعث شده مردم با صحبت‌های او همذات پنداری کنند که به گفته تهیه‌کننده، این اتفاق هم در برنامه ما ایرانی‌ها افتاده که قرار است از هفته آینده روانه آنتن شود. در کنار او فرزین محدث، بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون به عنوان مجری حضور دارد. برنامه ما ایرانی‌ها در هر قسمت میزبان مهمانانی از جنس مردم است که به نوعی زندگی شان را وقف خدمت به مردم کرده اند. به همین دلیل با حجت عیدی، تهیه کننده و گیتی خامنه مجری برنامه به گفت و گو نشستیم تا بیشتر درباره جزئیات این برنامه بدانیم.

فاطمه عودباشی

معرفی قهرمانان مردمی
حجت عیدی، تهیه کننده برنامه ما ایرانی‌ها که این روزها سریال پویانمایی خاطرات زیرزمینی به تهیه کنندگی و کارگردانی او پخش می‌شود، درباره تولید این برنامه به جام جم می‌گوید: برنامه ما ایرانی‌ها بر مبنای حضور مردم تولید شده است. یعنی مردمی ترین برنامه رسانه ملی محسوب می‌شود که سوژه‌های آن از دل مردم انتخاب شده است. ما در این برنامه به معرفی قهرمانان مردمی می‌پردازیم که به نوعی رفتارهای اجتماعی و منش آنها در جامعه اثرگذار است. رویکرد برنامه معرفی آنهاست تا بتوانیم موج مهربانی را در جامعه گسترش بدهیم.
وی ادامه می‌دهد: به همین دلیل سوژه‌های برنامه از قهرمانان مردمی خواهند بود. سوژه‌ها به واسطه مردم و تحقیقات میدانی در استان‌ها و شهرهای مختلف مشخص شده اند. ما به واسطه تولید برنامه ما ایرانی‌ها می‌خواهیم نیکوکاری و مهربانی را ترویج بدهیم و درباره عزت مندی ایرانی‌ها بگوییم. به همین دلیل این نام را انتخاب کردیم تا نشان بدهیم  عزت ایرانی‌ها و مهربانی هایشان همیشه زبانزد است. این برنامه در 80 قسمت تولید می‌شود و پخش آن از هفته آینده روزهای دوشنبه و سه شنبه ساعت 21 و 30 دقیقه
از شبکه پنج پخش می‌شود. این تهیه کننده درباره پیدا کردن سوژه‌ها می‌گوید: کار بسیار سختی بود و شش ماه تحقیقات میدانی این برنامه زمان برد، اما با کمک و همت شبکه و مردم توانستیم قهرمانان مردمی را معرفی کنیم. همچنین یکی از بخش‌های برنامه، اعلام خبر‌های خوب جامعه است و می‌خواهیم از این طریق حال مردم را خوب کنیم. به همین دلیل خبرهای خوب علمی، پژوهشی و ورزشی در کنار چهره‌های مردمی داده می‌شود.

خوبی‌ها هنوز کمرنگ نشده 
گیتی خامنه به عنوان مجری مردمی شهره است و بچه‌های اواخر دهه 50 و 60 از او خاطرات بسیاری در ذهن دارند. می‌توان در یک جمله گفت اجراهای این مجری همیشه 
روان است و بر دل مخاطب می‌نشیند. امکان ندارد او بدون مطالعه در برنامه ای حاضر شود و حرفی بداهه بزند، بلکه سعی می‌کند تک تک جملاتش بار معنایی برای مخاطبان داشته باشد.
 او درباره پذیرش اجرای برنامه ما ایرانی‌ها می‌گوید: معتقدم آدم‌های خوبی در این روزگار هستند که مطابق با آموزه‌های فرهنگی و دینی خیلی وقت‌ها نمی‌خواهند کارهای خیرشان علنی شود، به همین دلیل پنهانی اقدامات شان را انجام می‌دهند. گرچه خودم هم معتقدم انجام کار خیر به شکل پنهانی برای رشد معنوی مان لازم است؛ اما شرایط کنونی جامعه به گونه ای است که نیاز داریم انسان‌های خوب را معرفی کنیم تا بتوانیم هم مهربانی را ترویج بدهیم و هم این که خط بطلان بر چنین صحبتی بکشیم که خوبی‌ها کمرنگ شده است. بنابراین با این فرض، اجرای این برنامه را پذیرفتم. ضمن این که آقای اشناب مدیر شبکه پنج از معدود مدیرانی است که ویژگی‌های اخلاقی پسندیده ای دارد و می‌دانم او دغدغه مند است و با هدف مسوولیتش را انجام می‌دهد. به همین دلیل وقتی او برنامه ای را پیشنهاد می‌کند بدون چون و چرا می‌پذیرم.
وی درباره این که آیا از قبل درباره مهمان برنامه تحقیق می‌کند، توضیح می‌دهد: برخی مهمانان همچون دکتر میرنصیری را که اقدامات ارزشمندی برای معلولان انجام می‌دهد، از قبل شناخت دارم، اما برخی دیگر را نه، ولی قبل از انتخاب سوژه، بارها صحبت می‌شود و من هم جست و جوی خودم را انجام می‌دهم. به هر حال مجری برنامه باید هدفمند اجرا کند و بداند قرار است مردم با حرف هایش تحت تاثیر قرار بگیرند، بنابراین اجرای بی هدف بسیار لطمه می‌زند. خامنه درباره مقوله کمک کردن می‌گوید: یکی از دغدغه‌های من همین است که باید تا جایی که برایمان مقدور است دست همدیگر را بگیریم، حتی یکی از آرزوهای من این است که خدا همیشه کمک کند تا بتوانم به افرادی که به من مراجعه می‌کنند، هم کمک کنم. اما گاهی من نمی‌توانم، به همین دلیل سعی می‌کنم از خیرین دیگر کمک بگیرم. چند روز پیش به زندان فردیس کرج رفته بودم و آنجا با زنانی رو به رو شدم که به خاطر مبالغ پایین سال‌های جوانی شان را در زندان به سر می‌برند. بنابراین تولید برنامه ای همچون ما ایرانی‌ها می‌تواند اتفاقی مبارک باشد و تاثیر روی مردم بگذارد و آنها را به  انجام کار خیر ترغیب کند. 

ماجرای صاحبخانه نیکوکار
در دوره ای که اجاره خانه‌ها بالا می‌رود و همیشه مستاجران از این موضوع گلایه دارند، اما گاهی آدم‌های نیکوکاری هم پیدا می‌شوند که پول پیش خانه را دعای خیر انتخاب می‌کنند و به جای اجاره، صلوات را. شاید برایتان قابل تصور نباشد؛ اما خیری هست که این کار را انجام داده است. یکی از قسمت‌های برنامه ما ایرانی‌ها هم اختصاص به معرفی قهرمانی این چنینی دارد. تهیه کننده در این باره می‌گوید: صاحبخانه ای هست که 9 خانه دارد 
و 17 سال است این خانه‌ها را به زوج‌های جوان اجاره داده که استطاعت مالی ندارند. او به جای پول پیش، دعای خیر می‌خواهد و به جای کرایه، صلوات. متناسب با این قهرمان از یکی از بازیگران فیلم سینمایی اجاره نشین‌ها دعوت می‌شود.

​​​​​​​داستان معلمی که کلیه اش را رایگان اهدا کرد
یکی از مهمانان برنامه به گفته تهیه کننده، معلمی فداکار است. این معلم که 70 سال دارد، حدود 20 تا 30 سال قبل سر کلاس متوجه ناراحتی یکی از شاگردانش می‌شود و بعد از جویا شدن علت، درمی یابد پدر دانش آموزش مشکل کلیه دارد. این معلم بعد از انجام آزمایش، کلیه اش را به رایگان به پدر دانش آموزش اهدا می‌کند. همچنین در سالیان تدریس با حقوق معلمی به خانواده‌های بی سرپرست کمک می‌کرد. او با این که 
سال هاست بازنشست شده اما به مناطق محروم می‌رود و به بچه‌ها درس می‌دهد.
تهیه کننده عنوان می‌کند: در برنامه ما ایرانی‌ها از چنین افرادی دعوت می‌شود و خانم گیتی خامنه با آنها به گفت و گو می‌نشیند. همچنین در بخشی از برنامه متناسب با سوژه و قهرمان مردمی، از یک هنرمند هم دعوت می‌شود. به عنوان مثال در این قسمت از برنامه که معلم حضور دارد از مهران رجبی دعوت می‌شود که او هم در آموزش و پرورش فعالیت می‌کرد و معلم بود.