راه همراه نیست

راه همراه نیست

هادی هاشمی / كارشناس حمل‌ونقل

نگهداری راه در شرایط مختلف، چالش‌های مخصوص به خود را دارد و حفظ ایمنی راه در هر فصل، امكانات خاص خود را می‌طلبد. در این میان، نگهداری و حفظ ایمنی راه در فصل زمستان و شرایط برف و كولاك، از دیگر ایام سال دشوارتر است و نظارت و تمهیدات ویژه‌تری را نیاز دارد. از جمله این كه مسؤولان راهداری باید همواره در فصل زمستان امكانات لازم برای برف‌روبی و نمك‌پاشی را به صورت آماده در اختیار داشته باشند تا به محض احساس نیاز از آن استفاده كرده و همچنین در ایام سرد سال از جاده‌های كوهستانی بیشتر مراقبت كنند تا كمتر كسی در این جاده‌ها بر اثر سقوط بهمن، بارش برف و یخبندان در راه بماند.
اما این راهداری ویژه زمستانی به امكانات و ابزارهای مخصوصی نیاز دارد كه بدون شك تامین آنها هزینه‌های اضافه‌ای را به وزارت راه و شهرسازی تحمیل می‌كند. این در حالی است كه همواره بودجه‌ای كه در ایران برای نگهداری از راه‌ها اختصاص می‌یابد، بسیار پایین‌تر از میزان نیاز كشور است و به همین خاطر، كشور ما همه ساله با كمبود تجهیزات ویژه راهداری زمستانی مواجه می‌شود. 
از سویی دیگر، مردم ما نیز برای حفظ سلامت و ایمنی خود باید در فصل زمستان و در شرایط برف و كولاك با تجهیزات زمستانه سفر كنند.، آنها حتما باید زنجیرهای چرخ را در سفرهای جاده‌ای همراه خود ببرند و از سالم بودن تجهیزات فنی و سیستم گرمایش خودرو اطمینان حاصل كنند. همچنین ‌ بهتر است ‌ شهروندان درروزهای سرد سال، آذوقه، پتو و البسه گرم به اندازه كافی همراه داشته باشند و در این شرایط، با صبر و حوصله بیشتری رانندگی كنند. 
در مجموع باید گفت تردد در جاده‌ها در فصل زمستان به‌خصوص در شرایط برف و كولاك نیاز به همكاری ویژه‌ای بین مسؤولان حوزه حمل‌ونقل و مردم دارد و اگر این همكاری صورت نگیرد، بدون شك آمار تصادفات جاده‌ای از این نیز بیشتر خواهد شد. از جمله مصادیق این همكاری نیز می‌توان به لزوم توجه شهروندان به اخطارهای هواشناسی درباره لزوم كاهش سفرهای غیرضروری هنگام بارش سنگین برف یا باران اشاره كرد. 
البته بخش زیادی از مردم به اخطارهای هواشناسی توجه می‌كنند، اما اگر حتی یك نفر نیز این مساله را رعایت نكند، بازهم نباید این موضوع بهانه‌ای به دست مسؤولان راهداری بدهد تا ضعف خود در نگهداری از جاده‌های كشور را با آن توجیه كنند. زیرا هنر مسؤولان این سازمان در این است كه حتی در سخت‌ترین شرایط نیز اجازه ندهند در مسیرهای مختلف راهبندان ایجاد شود، اما اكنون شرایط جاده‌های كشور به گونه‌ای است كه با بارش كوچك‌ترین برف یا باران، بخش زیادی از مسیرهای بین شهری بسته می‌شود كه این مساله ضعف ما در زمینه تجهیزات نگهداری از راه را نشان می‌دهد و ربطی به حجم بالای مسافرت‌های مردم ندارد. 
همچنین نگرانی از حجم بالای سفرهای شهروندان در روزهای تعطیل به لحاظ اجتماعی هیچ وجاهتی ندارد و مسؤولان ما به هیچ وجه نباید از این مساله ابراز ناراحتی كنند، زیرا مسافرت‌های زیاد مردم پویایی و سرزندگی آنها را نشان می‌دهد و از قضا، همین سفرهاست كه باعث كاهش تنش‌های روانی میان شهروندان می‌شود. از سوی دیگر، روزهای تعطیل معمولا از قبل در تقویم مشخص شده و شرایط آب‌وهوایی نیز قابل پیش‌بینی است. بنابراین مسؤولان حوزه حمل‌ونقل باید به جای گلایه از حجم بالای مسافرت‌های برون‌شهری مردم در تعطیلات، كیفیت راه‌ها را ارتقا دهند تا مردم برای سفر جاده‌ای در آب‌وهوای گوناگون مشكلی نداشته باشند.