شب آفتابی

شب آفتابی

سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که فیلم «خورشید» مجید مجیدی با موضوع کودکان کار، جایزه بهترین فیلم را گرفت و فیلم‌های «شنای پروانه» و «روز صفر» هم بیشترین سیمرغ‌ها را به خانه بردند

بهترین فیلم 
خورشید به تهیه کنندگی امیر بنان و مجید مجیدی  
مکث: خورشید یکی از شایسته‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال بود و موضوع فیلم درباره کودکان کار و کیفیت بالا و جذابیت خود فیلم، از مهم‌ترین دلایل دریافت این سیمرغ بود.  

تندیس ویژه سردار حاج قاسم سلیمانی
 آبادان یازده 60 ساخته مهرداد خوشبخت 
مکث: شهید حاج قاسم سلیمانی، سردار مقاومت بود و سالها در همین راه به وطن خدمت کرد، آبادان یازده 60 هم که به موضوع مقاومت مردمی آبادان در اوایل جنگ اختصاص داشت، گزینه خوبی برای دریافت تندیس این سردار شهید در جشنواره بود.  برخی گمان می‌کردند این جایزه به روز صفر برسد.

بهترین نقش اصلی مرد 
پیمان معادی/ درخت گردو
مکث: بازی معادی به نقش اوس قادر مولان پور که در فاجعه شیمیایی سردشت، همه خانواده‌اش را از دست داد، راهی به جز سیمرغ نداشت، هرچند خیلی‌ها در این بخش به سیمرغ گرفتن فرامرز قریبیان هم فکر می کردند. معادی در سالن حاضر نبود و جایزه اش را مهدویان به نمایندگی دریافت کرد.

بهترین نقش مکمل مرد
امیر آقایی/ شنای پروانه
مکث: خیلی ها فکر می کردند دیگر نوبتی هم که باشد نوبت سیمرغ گرفتن جواد عزتی است که در فیلم آتابای ساخته نیکی کریمی نقشی دشوار را به عهده داشت و به زبان آذری حرف می‌زد، اما بازی آقایی در نقش یک گنده لات بیشتر به مذاق داوران خوش آمد. گریه آقایی موقع دریافت اولین سیمرغش، نشان داد که او خیلی با آن گولاخ شنای پروانه فرق دارد. 

جایزه ویژه هیات داوران 
روز صفر به تهیه کنندگی و کارگردانی سعید ملکان
مکث: انتخاب مناسبی برای این بخش است، هرچند ملکان خودش را به جشنواره نرساند که این جایزه و سیمرغ دیگرش را دریافت کند. روز صفر تلاشی شایسته برای فیلم سازی در ژانر تریلر در سینمای ایران است که سعی کرده خودش را به الگوهای جهانی نزدیک کند. 

بهترین فیلمنامه
نیما جاویدی و مجید مجیدی/ خورشید
مکث: خورشید، کلاس درسی برای نوشتن فیلمنامه به‌صورت مشترک است. کاری که کمتر در سینمای ایران اتفاق می‌افتد و معمولا کارگردان‌های مولف کمتر حاضر به همکاری با دیگران می‌شوند، اما مجیدی نشان داد که حاصل همکاری یک نویسنده و کارگردان پیشکسوت با یک سینماگر جوان و خلاق چقدر می تواند پرثمر باشد. نکته جالب این‌که مجیدی جایزه این بخش را به شکل واقعی به هومن بهمنش، مدیر فیلمبرداری خورشید اهدا کرد! 

بهترین نقش اصلی زن 
نازنین احمدی/ ابر بارانش گرفته
مکث: انتخاب او برای خیلی ها غافلگیرکننده بود، اما اولین حضور سینمایی احمدی درست و به اندازه بود و شایسته جایزه. 
پیش از احمدی هم بازیگرانی چون ترانه علیدوستی بودند که در اولین فیلم سینمایی‌شان سیمرغ گرفتند.

بهترین فیلم مردمی 
شنای پروانه به تهیه کنندگی رسول صدرعاملی 
مکث: صدرعاملی که در طول سال ها فیلم های محبوب و پرمخاطبی همچون گل های داودی و من ترانه 15 سال دارم و دختری با کفش های کتانی را ساخته، با تهیه کنندگی شنای پروانه نشان داد که هنوز رگ خواب تماشاگران را در دست دارد. 

لوح تقدیر هیأت داوران
بازیگران نوجوان «خورشید»: روح‌ا... زمانی، شمیلا و ابوالفضل شیرزاد، سید مهدی موسوی 
مکث: بچه های بازیگر خورشید که همگی کودکان کار هستند مثل نشست خبری فیلم، موقع دریافت جایزه این بخش هم با حرف‌هایشان مخاطبان را احساساتی کردند. روح‌ا... زمانی هم که جایزه را به مادرش تقدیم کرد، گفت: دلیل این‌که الان اینجا هستم، خدا بوده و تا آخر شاکرش هستم. دم آقای مجیدی هم گرم.  شمیلا شیرزاد هم گفت: امیدوارم روزی برسد که در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد.

بهترین کارگردانی
محمدحسین مهدویان/ درخت گردو
مکث: مهدویان که قبلا برای ساخت چند فیلمش چون ایستاده در غبار، ماجرای نیمروز و رد خون نامزد این بخش بود، بالاخره سیمرغ کارگردانی را دریافت کرد. او موقع کسب این جایزه، اعلام کرد افتخار می کند در این بخش نامش کنار مجید مجیدی عنوان شده و از بچگی عاشق فیلم های این کارگردان بوده است. 

بهترین نقش مکمل زن
طناز طباطبایی / شنای پروانه 
مکث: طباطبایی بعد از 4 بار نامزدی دریافت سیمرغ در سال های قبل، بالاخره با بازی یک نقش کوتاه اما مهم و تعیین کننده در شنای پروانه این جایزه را به خانه برد. طباطبایی که این جایزه را به پدر و مادرش تقدیم کرد، گفت: سال‌ها پیش با فیلم رسول صدرعاملی (دیشب باباتو دیدم آیدا) وارد سینما شد و حالا هم جایزه را برای بازی در فیلمی به تهیه‌کنندگی صدرعاملی می‌گیرد. این بازیگر از همکاری با مجیدی در خورشید و کودکان کار هم به نیکی یاد کرد.

بهترین فیلم نگاه نو
روز صفر ساخته سعید ملکان
مکث: ملکان که گویا به نشانه قهر به سالن نیامده بود و شاید انتظار داشت بیش از اینها تحویلش بگیرند، در اولین گام کارگردانی، فیلم ملتهب و جذابی ساخت. سیمرغ نگاه نو نوش جانش. هرچند فرشته طائرپور، از داوران نگاه نو به شوخی گفت تا ملکان نیاید و به خاطر تاخیرش در سالن عذرخواهی نکند، خبری از سیمرغ نیست!  

برندگان سایر بخش‌ها
بهترین موسیقی متن: 
بامداد افشار/ پوست  
بهترین تدوین:
اسماعیل علیزاده/ شنای پروانه
بهترین فیلمبرداری: 
تومان/ مرتضی نجفی 
بهترین طراحی لباس:  
امیر ملک‌پور/ روز صفر
بهترین طراحی صحنه:
کیوان مقدم/ خورشید
بهترین صدا: 
مهدی صالح‌کرمانی و آرش قاسمی/ شنای پروانه
بهترین جلوه‌های ویژه بصری (CGI): 
محمد برادران/ خروج
بهترین جلوه‌های ویژه میدانی:
محسن روزبهانی/ روزصفر 
بهترین چهره‌پردازی: 
مهرداد میرکیانی/ خروج 
بهترین مستند:
جایی برای فرشته‌ها نیست ساخته سام کلانتری
بهترین فیلم کوتاه:
 دابُر ساخته سعید نجاتی
بهترین فیلم بخش هنر و تجربه:
پوست ساخته بهمن و بهرام ارک
بهترین عکس: 
مریم تخت کشیان برای فیلم غلامرضا تختی
بهترین پوستر: 
محمد تقی پور برای فیلم 23 نفر
بهترین تیزر و آنونس: 
امید میرزایی برای فیلم شاه کش  

کدام فیلم ها بیشترین سیمرغ را به خانه بردند؟
روز دوشنبه بود که اسامی نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد. بر اساس آمارها فیلم سینمایی شنای پروانه در 12 بخش نامزد دریافت سیمرغ بود و رکورد دار نامزدی. پس از آن درخت گردو در 11بخش، خورشید در 10 بخش، روز صفر در 9 بخش، پوست در 6 بخش و تومان، آتابای و خروج هر کدام در 5بخش نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره بودند.
 شب گذشته با اهدای سیمرغ‌ها آمار رکورد داران تغییر کرد. هر چند شنای پروانه  با گرفتن 5 سیمرغ هنوز هم در صدر قرار دارد، اما دیگر تنها نیست و روز صفر هم 5 سیمرغ را از آن خود کرده است. 
شنای پروانه سیمرغ‌های بهترین بازیگر نقش مکمل زن، بهترین بازیگر نقش مکمل مرد، بهترین تدوین، بهترین صدا و بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را دریافت کرد. 
روز صفر هم سیمرغ بخش های نگاه نو، جلوه ویژه میدانی، طراحی لباس، جایزه ویژه هیات داوران و بهترین فیلم از نگاه ملی را از آن خود کرد. 
خورشید هم توانست با گرفتن سه سیمرغ در جایگاه دوم بایستد. این فیلم جایزه بخش های بهترین طراحی صحنه، بهترین فیلمنامه و بهترین فیلم را از آن خود کرد. 
خروج، درخت گردو و پوست هم هر کدام دو سیمرغ گرفته و در جایگاه سوم ایستادند. درخت گردو در دو بخش بهترین بازیگر اصلی مرد و بهترین کارگردانی سیمرغ گرفت.  خروج در دو بخش جلوه ویژه بصری و چهره پردازی و پوست هم در دو بخش موسیقی و بهترین فیلم هنر و تجربه را از آن خود کرد.