نقش مهم امواج تتا در حافظه

نقش مهم امواج تتا در حافظه

مریم قادری اسماعیلی

 هر سال بعد از ورود به مقطع جدید تحصیلی، همیشه با این عبارت مواجه بوده‌ایم «همان گونه كه از سال قبل به یاد دارید ...» به عبارت دیگر، هر سال با انبوهی از اطلاعات وارد مقطع جدید می‌شدیم و براساس همین اطلاعات، مطالب جدید را می‌آموختیم. این روند یادگیری در طول زندگی ادامه پیدا می‌كند و ما همچنان همه آموخته‌های قبلی خود را با آموزه‌های جدید تلفیق می‌كنیم. برای ادغام صحیح اطلاعات آیا قسمت خاصی از مغز در این مسأله دخیل است؟ به گمان دانشمندان امواج خاصی از مغز در بروز این فرآیند نقش دارند. 
مغز انسان تعداد بسیاری سلول عصبی به نام نورون دارد كه وظیفه ارتباط مغز با سایر قسمت‌های بدن توسط این سلول‌ها و پیام‌های عصبی آنها صورت می‌گیرد. ذات پیام‌های عصبی به‌صورت جریان الكتریكی است و این فعالیت الكتریكی نورون‌ها باعث شكل‌گیری امواج مغزی می‌شود كه در حالات مختلف دارای فركانس‌های متفاوت با كارآیی متفاوت هستند. هریك از این امواج در زمینه خاص و برای فعالیت خاصی توسط مغز به كار برده می‌شوند. این امواج عبارتند از امواج دلتا- تتا- آلفا- بتا و گاما كه تمركز دانشمندان در این پژوهش روی امواج تتاست. برهمین اساس، یك گروه تحقیقاتی از پژوهشكده علوم شناختی مغز و انسان، مطالعاتی را درخصوص این موضوع و روی نوزادان آغاز كردند. این تیم، تصاویر كوتاهی را به نوزادان ارائه كردند و نتایج حاصل از پاسخ نوزادان را با نتایح محتمل و غیرمحتمل بررسی كردند. به عنوان مثال، تصویر مردی به نوزادان نمایش داده شد كه شیء خوراكی را در دست دارد. در حالت محتمل، مرد خوراكی را به دهان خود نزدیك می‌كند. در تصویر دیگر برای ایجاد شرایط غیرمحتمل و برای نقض انتظارات نوزادان، او خوراكی را به گوش خود نزدیك می‌كند. نتیجه این بررسی نشان داد فقط امواج خاصی از مغز به نام تتا، نسبت به اقدامات غیرمحتمل واكنش نشان می‌دهد. به عبارت ساده‌تر امواج تتا مسؤول رمزگذاری اطلاعات جدید و تلفیق آن با اطلاعات قبلی است. پیش از این مشخص شده بود كه امواج تتا در بروز خیالبافی، خواب و همچنین درك و تجربه حالات احساسی نقش دارد. برهمین پایه بی‌ارتباط نیست كه امواج تتا بتواند در ادغام اطلاعات گذشته و جدید نیز نقش داشته باشد. 
بنابراین می‌توان نتیجه گرفت كه نوع بشر، تلفیق و استحكام اطلاعات را مدیون امواج تتاست. به نظر می‌رسد این امواج بتوانند در حافظه و تثبیت آن نیز نقش مهمی را ایفا كنند. برای ادای حق مطلب می‌توان به این صورت بیان كرد كه: «همان‌طور كه به لطف امواج تتا از سال قبل به یاد داریم... .»                                                                                                                                              منبع: sciencedaily