مردم خودشان را انتخاب می‌کنند

افتتاحیه انتخاب چهره‌های مردمی سال 98 برگزار شد

مردم خودشان را انتخاب می‌کنند

شنبه‌شب گذشته آیین افتتاحیه انتخاب چهره‌های مردمی سال 98 به‌همت برنامه «فرمول یك» با حضور دكتر مرتضی میرباقری معاون سیما، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، مجید زین‌العابدین مدیر شبكه یك، محمد احسانی مدیر شبكه نسیم، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر جشنواره فیلم فجر، فضل‌ا... شریعت‌پناهی، مهندس اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، علی ضیا تهیه‌كننده و مجری «فرمول یك»، سپند امیرسلیمانی و اهالی رسانه و برخی چهره‌های مردمی سال گذشته در سالن شقایق برگزار شد؛ سالنی كه مملو از جمعیت بود.

زینب علیپور طهرانی

به گزارش جام‌جم، در این مراسم كه با اجرای مرتضی حیدری برگزار شد، مجید زین‌العابدین نخستین نفری بود كه در جایگاه قرار گرفت و با تبریك چهل و یكمین سالگرد فجر انقلاب و میلاد حضرت زهرا(س) بیان كرد: خدا را شاكریم كه توفیق خدمتگزاری به مردم را به ما عطا كرد تا در سال گذشته با انسان‌های گمنام اما بزرگی آشنا شویم و بعد آنها را از طریق قاب تلویزیون به مردم معرفی كنیم. انسان‌های بزرگی كه هر كدام به نوعی نماینده مردم ایران بودند و نشان دادند كه نوعدوستی در وجود تك تك مردم ایران موج می‌زند.
 شعار «مردم برای مردم»
مهندس اوحدی بعد از صحبت‌های مدیر شبكه یك روی سن رفت و با اشاره به غیبت نرگس كلباسی در مراسم افزود: همین ابتدا برای سلامت خانم كلباسی دعا كنیم كه به دلیل بیماری از حضور در این مراسم محروم شدند.
وی ادامه داد: امسال شعار خوبی برای این حركت انتخاب شده است. «مردم برای مردم». صداوسیما هم با توجه به رسالتی كه دارد، چهره‌هایی را به مردم شناساندكه آثار ماندگاری را برجا گذاشتند. 
اوحدی عنوان كرد: همه می‌دانند كه شهید سردار سلیمانی نیز الگوی واقعی و چهره مردمی بوده و از این جهت تندیس چهره مردمی سال قرار است تندیسی از سردار سلیمانی باشد.
 معرفی قهرمانان ملی 
كار شایسته‌ای است
مجید افشاری روی سن رفت و با موضوع انتخاب چهره‌های سال با رویكرد خودش و روز زن و حتی نامزد شدن نماینده‌های مجلس شوخی‌هایی را در قالب استنداپ انجام داد.
پس از او مومنی‌شریف، رئیس حوزه هنری پشت میكروفن قرار گرفت و گفت: در رسانه درباره خبر تعریفی وجود دارد كه می‌گویند خبر خوب خبر بد است. یعنی خبر بد زودتر پخش می‌شود. این‌را كه این چقدر درست است نمی‌دانم. ولی برای كشور ما تعریف خوبی نیست. چراكه فطرت‌های پاك از خبر خوب خوشحال می‌شوند. بر همین اساس به شبكه یك و برنامه فرمول یك تبریك می‌گویم، چراكه این بنا را گذاشته‌اند كه خوب‌ها را معرفی كنند.
 خاستگاه جامعه انقلابی ما از سرمایه‌های اجتماعی نشات گرفت
دكتر میرباقری، معاون سیما نیز در جایگاه قرار گرفت و درباره حركت خوب و مثبتی كه برنامه «فرمول یك» انجام داده گفت: این حركت كه رسانه ملی به حول و قول الهی با خلاقیت و ابتكار آقای زین‌العابدین مدیر شبكه یك سیما، گروه اجتماعی و دست‌اندركاران این طرح در سال گذشته كلید‌خورد به دلیل تلاش و خلوص، امسال بهتر و پویا و بالنده‌تر برگزار می‌شود. تمام تلاش رسانه ملی برای فراگیرتر كردن هرچه بیشتر این برنامه در ابعاد مختلف و عملیاتی كردن آن در سطح كشور است و از ظرفیت‌های كشور به بهترین شكل ممكن استفاده می‌كند تا طرح شناسایی و معرفی چهره‌مردمی در جایگاه ویژه خود قرار گیرد.
وی تصریح كرد: در كنار انواع سرمایه‌های شناخته‌شده در جهان چه در بعد سرمایه انسانی و چه طبیعی كه هر كدام مصادیق خود را دارند، جامعه‌شناسان طی قرن اخیر واژه‌ای را به نام سرمایه اجتماعی استفاده و این‌گونه القا كردند كه اگر این سرمایه نباشد، سرمایه‌های دیگر را نمی‌توان در كنار هم قرار‌داد و این سرمایه اجتماعی سرمایه‌ای است كه می‌تواند به دیگر سرمایه‌ها ضریب دهد.
وی تاكید كرد: اگر در جامعه‌ای سرمایه اجتماعی خرد آن به میزان بالا نباشد، دیگر سرمایه‌ها هم به تدریج ضعیف می‌شود و این وظیفه رسانه ملی است كه این حس را تقویت كند. خاستگاه جامعه انقلابی ما از همین سرمایه‌ها نشات گرفت كه توانست با تكیه‌بر آن رژیم طاغوت را سرنگون كند و موجب استقرار انقلاب اسلامی شود.
معاون سیمای رسانه ملی تاكید كرد: رسانه ملی این افتخار را دارد كه پیشاپیش زمینه بروز این حركت عظیم را فراهم كند و برای تمامی عوامل این طرح بزرگ كه به نوعی پرچم‌دار این كار شده‌اند آرزوی موفقیت می‌كنیم و امیدواریم این طرح ملی به سرمنزل مقصود برسد.
 كار ارزشمند «فرمول یك» برای همبستگی ملی
وزیر آموزش و پرورش آخرین نفری بود كه پشت میكروفون قرار گرفت و گفت: خدا را سپاس می‌گویم كه در جمع چهره‌های مردمی هستم؛ چرا كه نفس كشیدن بین انسان‌های نیكوكار توفیق می‌خواهد و از این بابت خدا را شاكرم.
حاجی‌میرزایی همچنین ادامه داد: نخستین سوال این بوده كه آیا انتخاب چهره مردمی درست بوده و ارزشمند است؟ جواب به این سوال مثبت بوده و بنده بر این باورم كه این كار یك ضرورت است و نظام آموزشی و جامعه ما به این كار نیازمند بوده و از آن نیرو می‌گیرد. برای همبستگی ملی و رواج خوبی‌ها این كار ارزشمندی است.
وی تاكید كرد: برگزاری چنین مراسمی نیاز جامعه است. با چنین مراسمی عرصه تربیت را تقویت می‌كنیم و به انسان‌ها مجالی برای یادگیری بیشتر می‌آموزیم. الگوها می‌توانند دل‌ها را به هم نزدیك كنند. سردار شهید سلیمانی نیز یك الگوی بی‌نظیر بود كه شهادتش شور عجیبی ایجاد كرد كه برای آن تمام ایران قیام كرد. 
الگوها نقش مهمی در حیات اجتماعی ما دارند و این كار نقش مهمی در جامعه ما دارد. جامعه ما خوب یاد گرفته كه مطالبه‌گر باشد اما ای كاش كنار این موضوع روح مسؤولیت‌پذیری نیز آموزش داده می‌شد. آنچه باقی می‌ماند عمل نیكوست كه در چهره‌های مردمی وجود دارد و من با افتخار دست این دوستان را می‌فشارم و می‌بوسم.
اختتامیه مراسم با اجرای چند قطعه از امیر تاجیك بود كه مورد توجه حضار هم قرار گرفت. شایان ذكر است امسال بیش از ۲۰۰۰چهره به دبیرخانه شورای سیاستگذاری چهره مردمی سال معرفی شدند كه از این میان ۳۶۳نفر با بررسی‌ها و شاخص‌های مدنظر این شورا به صداوسیما معرفی شده‌اند و از این تعداد ده نفر با رای نهایی مردم معرفی می‌شوند.