به‌سوی پیروزی

به‌سوی پیروزی

علی علی‌یاری

 یحیی گل محمدی فكرش را هم نمی‌كرد در عرض ده دقیقه، نتیجه دیدار مهم و حیاتی مقابل الدحیل قطر را از دست بدهد. او تیمش را با چهار شوك بزرگ به میدان فرستاده بود و نسبت به دربی چهار تغییر در تركیب داشت؛ به عنوان مثال محمد‌ نادری كه یك بازیكن دونده و تكنیكی است، جانشین محمد انصاری در دفاع چپ شد و محمدحسین كنعانی‌زادگان جای سیدجلال حسینی را پر كرد. سپس بشار رسن به جای اوساگونا در تركیب تیم قرار گرفت و از سوی دیگر محسن ربیع‌خواه برگشت و به جای كمال كامیابی نیا راهی میدان شد. البته یحیی با این تغییرات تاكتیكی، پرسپولیس را به حالت لوزی در خط میانی به میدان فرستاد؛ اتفاقی كه سرخپوشان را عملاً به تیمی تهاجمی تبدیل كرد و آمارها نشان می‌دهد آنها در میانه میدان، در حفظ توپ، عبور از موقعیت‌های یك به یك با بازیكنان حریف و همچنین ارسال پاس‌های كلیدی و ایجاد موقعیت گلزنی برتر بودند، اما دو اشتباه فاحش همه چیز را بر هم زد.
 اشتباهات بزرگ
 اشتباه اول، اتفاقی بود كه همه مدافعان پرسپولیس در آن دخیل بودند. محمد نادری، مهدی شیری، شجاع خلیل‌زاده، محمد حسین كنعانی‌زادگان و علیرضا بیرانوند؛ هر پنج نفر در آن صحنه اشتباهات عجیبی داشتند. چند دقیقه بعد نیز بیرانوند و شیری مجددا دچار اشتباه شدند و امتیازات دیدار مقابل الدحیل دود شد و به هوا رفت.
پرسپولیس كه شوكه شده بود، نتوانست به بازی برگردد و لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۰ را با شكست آغاز كرد. با این حال یحیی گل‌محمدی از شرایط تاكتیكی برخی از بازیكنان نیز ناراضی بود و انتظار داشت مثلا علیرضا بیرانوند یك شب بی‌نظیر را پشت سر بگذارد و مثل فصل‌های قبل درخشش بزرگی داشته باشد. یا مدافعان مدعی تیمش به جای اعتراضات به داوری، روی بازی تمركز كنند.
البته در این مورد، یحیی تنها نبود، چرا که به عنوان مثال برخی پرسپولیسی‌ها اعتقاد دارند آنجا كه بیرانوند دو اشتباه مهلك انجام داد، دلیل روشنی دارد؛ او به علت این‌كه لژیونر شدنش در فصل آینده قطعی شده، دیگر انگیزه‌ای برای نشان دادن لیاقت‌های فنی خود در این فصل ندارد. موضوعی كه خودش آن را رد می‌كند و می‌گوید این مسائل ربطی به انگیزه ندارد و قرار است در ادامه مسیر به قهرمانی سرخ‌ها كمك شایانی كند.
 به‌دنبال یک مهاجم
 با این حال یحیی احتمالا برای دیدار مقابل الشارجه امارات حداقل دو تغییر دیگر در تیمش دارد. او در خط حمله نیاز به بازیكنی دارد كه چارچوب شناس و موقعیت ساز باشد. بازیكنی كه بتواند در یك سوم دفاعی حریف موقعیت بسازد یا خودش را در موقعیت گلزنی قرار بدهد. این موضوع برای یحیی در جلسات آنالیز به یك اتفاق حیاتی تبدیل شده و به دنبال راهكاری است تا به بهترین فرم تاكتیكی برسد.
شاید در این مورد استوكس هم در پیشانی خط حمله لقب بگیرد. آنتونی استوكس ایرلندی حالا مهاجم موردپسند و مورد اعتماد یحیی شده و می‌تواند گره تاكتیكی تیم در فاز تهاجمی را باز كند. همچنین خیلی‌ها اعتقاد دارند احتمال نیمكت‌نشینی یك ستاره بزرگ دیگر وجود دارد. ستاره‌ای كه نتوانست در دیدار با الدحیل به جوانان پرسپولیس انگیزه و انرژی بیشتری بدهد و احتمالا یك بازیكن دیگر جانشینش خواهد شد.
 به هر حال باید تا فردا و دیدار حساس مقابل شارجه امارات منتظر ماند تا به راز تاكتیكی و اهداف جدید یحیی پی ببریم. بد نیست بدانید سرخپوشان در اردو می‌گویند به راحتی از سد حریف اماراتی عبور می‌كنند و به جای فكر كردن در خصوص كسب برد، به دنبال رقم زدن گل‌های زیادی در ورزشگاه شارجه هستند.