اثرات بین المللی یک حضور

اثرات بین المللی یک حضور

محمد مرندی / تحلیلگر مسائل سیاسی

یکی از مولفه های مهم قدرت، بالا بودن مشارکت مردم در انتخابات است. طبیعتا مشارکت بالا از حیث بین المللی و خارجی تاثیرگذار خواهد بود. از این نظر که دشمنان ایران حتما مشارکت بالای مردم را لحاظ خواهند کرد.
حضور گسترده مردم پای صندوق های رای و انتخاب نمایندگان حتما باعث خواهد شد کشورهای متخاصم در نوع سیاستگذاری های خود در ارتباط با ایران با احتیاط بیشتری برخورد و کشورهای دوست با اعتماد به نفس بیشتری با ایران تعامل کنند.
وجه دیگر انتخابات، برگزیدن نمایندگانی است که از تجربه، تخصص کافی و سوابق مناسب برخوردار باشند. چنین نمایندگانی حتما می توانند راهکارهای معقول و مناسبی را برای حل مشکلات جامعه پیدا کنند. انتخاب چنین افرادی البته نیازمند لحاظ کردن شرایطی است. اگر مردم به صرف توجه به وعده های فریبنده و خرج هزینه های فراوان تبلیغاتی به نامزدهای انتخاباتی رای دهند، نه تنها از مشکلات کشور کاسته نخواهد شد، بلکهانتخاب این افراد باعث تشدید معضلات کشور خواهد شد. چون چنین نمایندگانی بیش از آن که در پی حل گرفتاری های موجود باشند برای کسب منافع خود تلاش خواهند کرد.
نکته دیگری که باید در عرصه انتخابات مورد توجه قرار گیرد انتخاب افرادی است که از تخصص کافی در حوزه های مختلف برخوردار باشند و حضورنمایندگان متخصص و با تجربه کافی در کمیسیون های تخصصی مجلس بسیار در حل مشکلات کشور موثر است. حضور افراد متخصص در حوزه اقتصادی، سیاسی، حقوقی، اجتماعی، فرهنگی، بهداشت و درمان و ... و داشتن تجربیات موفق در این حوزه ها می تواند زمینه ارتقای سطح زندگی و حل مشکلات داخلی و منطقه ای را فراهم بیاورد.
سامت رفتاری و مالی نمایندگان در ایام تبلیغات انتخاباتی و حضور آنها در دوره چهار ساله فعالیت مجلس نیز از دیگر نکات قابل توجه برای انتخاب نمایندگان است. زمانی می توان انتظار گشایش امور و ارائه راهکارهای موثر برای رفع موانع و نواقص را داشت که نامزد فعلی و نماینده آتی از سامت مالی و رفتاری برخوردار باشد و برای پیروزی در انتخابات از هزینه کردهای
زیاد و بهره گیری از پول های کثیف خودداری کند. داشتن چنین ویژگی هایی حتما در نوع تعاملات نمایندگان با قوای مقننه، مجریه و قضاییه موثر خواهد بود. انتظار این است مردم در انتخابات پیش رو، افرادی شایسته، توانمند، متخصص و دارای سامت فکری، رفتاری و مالی را به عنوان نمایندگان خود به مجلس بفرستند.