نسخه Pdf

دوربین‌هایی كه روایتگر حضـور بودند

روز انتخابات و مشارکت مردم در تلویزیون

دوربین‌هایی كه روایتگر حضـور بودند

دوم اسفند سال 98 به عنوان روز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در تاریخ كشور به ثبت رسید. روزی كه تمام رسانه‌های داخلی از جمله صدا و سیما در تلاش بودند تا تمام این صحنه‌ها را ثبت و پخش كنند. تمام شبكه‌های داخلی در این روز با یك شعار مخصوص به خود وارد عمل شدند. گزارش‌های مردمی، گزارش‌های تصویری، مصاحبه و گفت و گو با مسؤولانی كه پای صندوق‌های رای رفته‌اند از جمله برنامه‌هایی بود كه هر شبكه تلاش خود را كرد تا به بهترین شكل ممكن آن را اجرا و منعكس كند.

یكی از مهم‌ترین اتفاقاتی كه در این روز افتاد در همان دقایق اولیه شروع انتخابات بود. ساعت 
8 صبح رهبر معظم انقلاب در همان دقایق نخست در برابر حضور رسانه‌های مختلف داخلی و خارجی در حسینیه امام خمینی ظاهر شدند و به محل اخذ رای آمدند و رای خود را درون صندوق رای انداختند. ایشان روز انتخابات را جشن ملی دانستند و در نهایت چند توصیه مهم كردند و گفتند: «هر كس به منافع ملی كشور علاقه‌مند است در انتخابات شركت كند. شركت در انتخابات را به پایان روز موكول نكنند و در همان ساعات اولیه روز برای حضور در انتخابات در پای صندوق‌های رای حضور پیدا كنند. مردم در هر شهری به تعداد نمایندگانی كه آن شهر احتیاج دارد رای بدهند مثلا در تهران به ۳۰ نفر رای بدهند.»
رئیس‌جمهور حسن روحانی نیز با حضور در ستاد انتخابات كشور رای خود را درون صندوق رای انداخت و به سخنرانی پرداخت كه رسانه‌ها این صحنه‌ها را نیز به ثبت رساندند. علاوه بر او علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی هم با حضور در ستاد انتخابات قم رای خود را به صندوق انداخت. مسجد شیشه تهران نیز محلی بود كه ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه حاضر و رای خود را روانه صندوق رای كرد. علاوه بر سران سه قوه مسؤولان و چهره‌های مطرح سیاسی و اقتصادی كشور نیز با حضور در شعبه اخذ رای 
پا به پای مردم به پای صندوق‌های رای رفته و رای خود را درون صندوق انداخته‌اند.
 روز دوم اسفند در رسانه ملی چه خبر بود؟ 
«اخبار انتخابات98» عنوان برنامه‌ای بود كه شبكه یك سیما به منظور پوشش رسانه‌ای در شهرهای مختلف كشور در نظر گرفته بود. در این برنامه با اعزام گروه‌های مختلف خبری و اجرا و گزارشگری‌های مختلف و تصویربرداری از مكان‌هایی كه محل اخذ رای در شهرهای مختلف بود این شبكه تلاش كرد تا بتواند تمام این لحظه‌ها را به خوبی پوشش دهد و منتشر كند.
شبكه دو سیما نیز با تصاویری كه به صورت ارتباط مستقیم پخش كرد سری به مراكز مختلف رای‌گیری در تهران و سایر استان‌ها زده و شعاری كه برای این روز در نظر گرفت «ملت ایران باید قوی شوند» بود.
شبكه سه سیما هم تلاش كرد تا با تولید برنامه‌های متنوع در این زمینه از قافله این روز مهم عقب نماند. این شبكه با شعار «رای می‌دهیم» سعی داشت تا پوشش زنده خوبی از استان‌های مختلف كشور داشته باشد و با كمك گزارشگرهای استانی این وظیفه مهم در این روز را به خوبی پیش ببرد.
 روایت شبکه فرهیختگان  
«امروز همه هستیم» شعاری بود كه شبكه چهار برای روز دوم اسفند، روز انتخابات مجلس شورای اسلامی در نظر گرفت. این شبكه هم به صورت زنده بخش‌های مختلفی كه در آنجا رای‌گیری انجام می‌گرفت را پخش کرد و بازخوردها را به نمایش گذاشت.
شبكه پنج هم با شعار «حماسه حضور ملت» 
به تهیه گزارش‌های مختلفی پرداخت. این شبكه نیز با پوشش مراكز مختلف در پایتخت تلاش كرد تا از این حضور پرشور، اثری به یادگار بگذارد. همچنین گفت و گوهایی نیز با مسؤولان از جمله استاندار تهران انجام داد كه در این گفت و گو انوشیروان محسنی بندپی به این موضوع اشاره كرد که به دلیل دغدغه ویروس كرونا كه چندی است در میان مردم به وجود آمده استفاده از استامپ در شعب اخذ رای اختیاری است چون با وجود دستگاه‌های احراز هویت دیگر نیازی به این كار نخواهد بود.
 حضور خارجی‌ها در انتخابات 
پوشش خبری روز انتخابات در تمام شبكه‌ها به‌خوبی انجام گرفت و از آن طرف شبكه خبر هم با توجه به رسالتی كه داشت تلاش كرد تا در این زمینه پیشتاز باشد. به طوری كه علاوه بر پوشش خبری این اتفاق مهم در كشور «مجلس قوی، رای قوی ملت» را به عنوان شعار انتخاب كرده و لحظه به لحظه اطلاعات لازم در این‌باره را مخابره می‌كرد. این شبكه اما تنها به پوشش اخبار انتخابات اكتفا نكرده و با توجه به ویژگی‌ای كه این شبكه تلویزیونی دارد پوشش خبری ایران و جهان را نیز به صورت زیرنویس همچنان در دستور كار خود قرار داده بود. ضمن این‌كه در میان این اخبار هم به بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه تاكید بر حضور  در انتخابات نیز مبادرت ویژه‌ای ورزید.
شبكه آموزش نیز در راستای رسالت خود در این روز مهم با شعار «مجلس قوی، انتخاب ملت» وارد عمل شده و حوزه‌های مختلف انتخاباتی را تحت پوشش قرار داد و در عین حال با پخش موسیقی‌های حماسی و سرودهایی كه مردم را به همبستگی دعوت می‌كرد تلاشش بر این بود تا در این زمینه قدم خوبی بردارد.
شبكه ورزش هم جزو شبكه‌هایی بود كه تلاش كرد تا از این گردونه عقب نماند. این شبكه نیز تصاویری را در زمینه حضور مردم در انتخابات پخش كرده و آنها را در كنار یكدیگر به نمایش درآورد تا دین خود را 
در این زمینه بتواند به خوبی ادا كند.
شبكه سلامت، پوشش خبری این روز مهم را به صورت زنده و در استودیوی برنامه «مثبت سلامت» به عهده گرفته بود. این شبكه با شعار «ملت بصیر، ایران مقتدر، مجلس قوی» وارد عمل شده و بیشترین نگاه و توجه خود را به سمت رای اولی‌ها سوق داده بود.
 از شبکه سرگرمی تا شبکه فیلم 
شبكه نسیم و شبكه نمایش هم با وجود آن‌كه به پخش روتین برنامه‌های خود براساس جدول پخش همیشگی‌اش پیش رفت، اما برای آن‌كه از این قافله عقب نماند از المان‌های انتخابات در این زمینه 
بر گوشه تصویر خود استفاده كرد تا مردم را همچنان برای حضور در این حماسه ملی ترغیب كند.
شبكه تماشا نیز با توجه به پخش فیلم‌های سینمایی در این روز اما با زیرنویس‌هایی كه مردم را به شركت در انتخابات تشویق كند به رسالت خود پرداخته و شعارها و تاكیدهایی كه در این زمینه وجود داشت تلاش كرد تا به نوبه خود در این زمینه گام بردارد و بگوید حضور پای صندوق‌های رای به منزله شكست دشمنان كشور خواهد بود.
«مجلس قوی، ایران قوی، ملت صبار و فكور» نیز شعاری بود كه شبكه قرآن برای خود برگزیده بود. شبكه قرآن نیز با اجرای زنده در مسجد لویزان این شبكه را از محفل قرآنی نیز محروم نكرده بود. 
محفل انس با قرآن همزمان با رای گیری و در مجاورت شعبه اخذ انجام گرفت كه ایده نویی به نظر می‌رسید.
شبكه مستند هم در این روز به سبك خود پیش رفت. این شبكه مستندهای خود را همچنان روی آنتن برد، اما در كنار پخش این مستندها گاهی به پوشش زنده حضور مردم پای صندوق‌های رای نیز پرداخت. 
 «رای ملت، روز سرنوشت» هم شعاری که بود شبكه مستند آن را سرلوحه كار خود  قرار داده بود.
«همه می‌آییم، برای اقتدار ملی، برای عزت ایران، برای امنیت كشور» نیز شعاری بود كه شبكه افق برای دوم اسفند در نظر گرفت. این شبكه با پخش فیلم سینمایی جدول کنداکتور خود را پر كرده بود با وجود این در تلاش بود با المان‌های انتخابات سهمی در این روز مهم را به خود اختصاص دهد.
پرس تی‌وی هم به صورت زنده به پوشش خبری درباره حضور مردمی پای صندوق‌های رای پرداخت و گزارشگرها با گزارشگری خود این موضوع را به صورت همه جانبه و زنده پوشش دادند.