ناقلان کرونا لزوما علامتی ندارند

دانشمندان تأیید کردند

ناقلان کرونا لزوما علامتی ندارند



محققان چینی موردی از انتقال بدون علامت کرونا ویروس جدید (کووید ـ19) را تأیید کردند. در این بررسی موردی اولین شواهد نشان داد فردی که علائمی از بیماری را هم ندارد می‌تواند کرونا ویروس جدید را به دیگران انتقال دهد.  
محققان می‌گویند یک زن 20 ساله این ویروس را به پنج نفر از اعضای خانواده‌اش انتقال داده است. او که در شهر ووهان چین زندگی می‌کند در بیستم دی 98 به ناحیه آن‌یانگ سفر کرد. سه روز بعد، همراه پنج عضو خانواده‌اش برای عیادت از یک بیمار (که مبتلا به کرونا ویروس نبود) به بیمارستانی در آن‌یانگ رفت. ماجرا از آنجا شروع شد که در 27 دی، یکی از اعضای خانواده این زن با تب و گلودرد به بیمارستان در آن‌یانگ آمد. هفته بعد چهار نفر دیگر از بستگانش دچار علائم تب و مشکل تنفسی شدند. آنها نیز در ششم بهمن در همان بیمارستان بستری شدند. آزمایش کرونا ویروس در همه اعضای خانواده مثبت اعلام شد. تنها کسی که با آنها ارتباط برقرار کرده بود همان زن 20 ساله بود.
محققان این زن را در همان بیمارستان جدا از دیگر بیماران، از نزدیک مورد بررسی قرار دادند. این زن هرگز خودش مبتلا به کرونا نشد؛ حتی پس از آن‌که تب در میان اعضای خانواده‌اش گسترش یافت و دو نفر از آنها علائم ذات‌الریه را نشان دادند. در ابتدا هنگامی که پزشکان، زن جوان را از بابت کرونا ویروس آزمایش کردند، جواب منفی بود. تصاویر سی‌تی‌اسکن وی نیز طبیعی بود. روز بعد هم اگرچه هیچ علائمی از خود نشان نمی‌داد، باز هم آزمایش ویروس انجام شد. اما تا بیست‌و‌دوم بهمن، این زن هیچ علامتی از تب، سرفه، گلودرد یا مشکلات گوارشی نداشت. پزشکان نتیجه گرفتند دوره نهفتگی بیماری در این زن 19 روز بوده است. مقامات بهداشتی چین پیش از این تخمین زده بودند دوره نهفتگی برای این ویروس بین یک تا 14 روز باشد، اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد این دوره می‌تواند تا 24 روز طول بکشد. ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر، قوانین قرنطینه به مدت 14 روز را برای مسافران ووهان مقرر کرده‌اند.
نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد 2/1 درصد بیماران تأییدشده کرونا، هیچ علائمی را نشان ندادند. بخش زیادی از موارد بدون علامت، در کشتی تفریحی دیاموند پرنسس یافت شد. جایی که 322نفر از 621 مسافر آن، آزمایش‌شان مثبت بود اما هیچ‌یک از آنها علائمی را نشان نداده بودند. رئیس انستیتو ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی می‌گوید: «تمام افرادی که در این گزارش هستند کسانی‌اند که خود را به بیمارستان معرفی کرده‌اند. گروه‌های دیگری هم هستند که بدون علامتند یا حداقل علائم را دارند».  براساس مقاله منتشر شده در نشریه پزشکی نیوانگلند، یک زن چینی بدون علامت این ویروس را  به یک تاجر 33ساله آلمانی انتقال داده است. این مرد، سه روز بعد که حالش بهتر شد و به محل کار خود باز گشت، حداقل دو نفر از همکارانش را آلوده کرد.   با این حال تحقیقات درباره این‌که آیا افرادی که هرگز هیچ علائمی از بیماری را نداشته‌اند می‌توانند بیماری را منتقل کنند یا نه ادامه دارد.
منبع: Science Alert