عید امسال سفر می‌روید؟!

متولیان حوزه گردشگری اختیار انجام سفرهای نوروزی را به مردم سپردند

عید امسال سفر می‌روید؟!

آرام آرام به روزهای پایانی اسفند و تعطیلات نوروز نزدیک می‌شویم، اما انگار قرار نیست از سردرگمی متولیان حوزه گردشگری درخصوص تصمیم گیری برای چگونگی مدیریت سفرهای نوروزی کاسته شود؛ سفرهایی که هنوز مشخص نیست باید در جهت تشویق شان گام برداشت یا اعمال محدودیت‌هایی به منظور کاستن از شمارشان. رد پای این سردرگمی را این روزها می‌توان به روشنی در تصمیمات مسوولانی که به نوعی با مقوله سفر در ارتباطند مشاهده کرد؛ از مسوولان ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی گرفته که آخرین تصمیم گیری شان درباره سفرهای نوروزی محدود شده به چند بیانیه و اعلامیه به مراکز تفریحی خدماتی بدون هیچ توصیه ای در جهت انجام یا عدم انجام سفر به هموطنان تا تصمیم عجیب و قابل تامل کمیسیون تلفیق مجلس برای افزایش 60لیتر به سهمیه بنزین مردم برای تعطیلات نوروز.

چند سالی می‌شود سفرهای نوروزی، ​درشمار یکی از رویدادهای بزرگ کشورمان قرار گرفته و به‌ویژه در سال‌های اخیر و با تشکیل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی، هرساله به مدت چند ماه، چند نهاد عریض و طویل کشور را درگیر خود می‌کند؛ رویدادی که در قالب آن و طی بازه ای دو هفته ای میلیون‌ها گردشگر در سراسر کشور، میلیون‌ها سفر را رقم می‌زنند و باعث جابه جایی ده‌ها هزار میلیارد و رونق ده‌ها هزار شغل می‌شود. تصمیم‌گیری درباره چنین رویدادی که فقط سال گذشته باعت سفر 18 میلیون نفر بوده، آسان نیست؛ تصمیماتی در جهت محدودیت یا ممنوعیتش. این تصمیم اما باید گرفته شود؛ یعنی حالا که ویروسی به نام کرونا خودش را به کشورمان رسانده و تا همین حالا تقریبا بیشتر نقاط ایران را درگیر کرده است؛ کرونایی که خودش عجله دارد برای انتشار و هر نوع سفر و جابه جایی هم به معنای کمک به انتقال و انتشار بیشتر آن است.
ما همین چهار روز پیش یعنی سه شنبه هفته گذشته  در همین صفحه و در گزارشی به این موضوع پرداختیم، به این‌که در شرایط حساس کنونی، موضع متولیان گردشگری و به‌ویژه ستاد ملی تسهیلات سفر درباره سفرهای نوروزی چیست. نه آنها و نه مدیران میراث فرهنگی استان‌های به‌شدت درگیر مثل قم و مرکزی تا زمان گفت و گو با ما هیچ موضع و برنامه روشنی نداشتند و همه شان تصمیم درباره سفرهای نوروزی را به روزهای آینده و برگزاری جلساتی منوط کردند.   
حالا اما ظاهرا مسوولان به اجماعی رسیده اند؛ به تصمیمی که اصلا رنگ و بوی ممنوعیت و محدودیت سفر نمی‌دهد و به نوعی شاید بتوان اسمش را ساماندهی و مدیریت سفرهای نوروزی گذاشت.
 می‌توانید سفرتان را لغو کنید
مهر اولین تصمیم جلسات هم اندیشی مسوولان، در حوزه معاونت گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی روی این پرونده خورده و شده بخشنامه ای که ولی تیموری، معاون گردشگری کشور آن را به ادارات‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های کشور ابلاغ کرده و عنوانش را گذاشته اند  سازو‌کار لغو احتمالی برنامه‌های سفر گردشگران. بر اساس این بخشنامه  چنانچه از تاریخ اول اسفندماه سال جاری تا اطلاع ثانوی، گردشگری درخواست انصراف از سفر کند، کلیه تاسیسات گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری بدون هیچ گونه جریمه‌ای نسبت به استرداد وجوه دریافتی از گردشگران اقدام می‌‌کنند. همچنین با توجه به عدم امکان پیش‌بینی دامنه تبعات وآثار شرایط موجود، لازم است فعالان ومدیران تاسیسات گردشگری  و ضمن اطلاع‌رسانی وتوجیه دقیق شرایط حاکم در مبدأ و مقصد سفر، تمهیدات لازم را برای اعمال هرگونه کنسلی احتمالی و بازپس برگرداندن وجوه گردشگران در قراردادهای کاری خود با ارائه کنندگان خدمات گردشگری در داخل وخارج از کشور مدنظر قرار دهند.
 تأسیسات گردشگری پاکِ پاک اند
و اما ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفرهای نوروزی هم چهل‌و‌هفتمین نشست خود را به همین موضوع یعنی راهکارهای جلوگیری از شیوع کرونا اختصاص داده و فریدون محمدی، مسؤول دبیرخانه ستاد اجرایی خدمات سفر در این نشست در سخنانی با اشاره به آمادگی تاسیسات گردشگری و هتل‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا گفت:   مدیران و نمایندگان دستگاه‌های عضو ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر با حضور در محل این ستاد به صورت آنلاین و در دو شیفت روز و شب به سوالات، انتقادات و شکایات احتمالی مسافران که از طریق سامانه 09629 به این ستاد اعلام می‌شود، پاسخ می‌دهند و موضوعات را رسیدگی می‌کنند.
 این تصمیم تامل برانگیز
تصمیمات متولیان گردشگری وزارتخانه میراث فرهنگی و ستاد ملی تسهیلات سفرهای نوروزی یک معنای واضح و مشخص دارد و آن این‌که ما هیچ نظری درباره سفر یا عدم سفر هموطنان در تعطیلات نوروز نداریم و اختیار عمل در این خصوص را به خود مردم واگذار کرده و تنها درخصوص نگرانی‌ها و مشکلات احتمالی لغو سفرها یا سفر همراه با سلامت حامی شان خواهیم بود. شاید این تصمیم دراین مقطع زمانی که هنوز نمی‌دانیم ویروس 120 نانومتری کرونا ما را تا آغاز سال نو به کدام جهت رهنمون خواهد شد، تصمیم عاقلانه ای باشد، اما گاهی اخذ برخی تصمیمات از سوی برخی نهادهای دیگر جای تامل و پرسش دارد، مثلا تصمیم افزایش 60لیتری بنزین برای سفرهای نوروزی از سوی اعضای کمیسیون تلفیق مجلس. این تصمیم ظاهرا به معنای تشویق و ترغیب مردم به انجام سفرهای نوروزی است. ما دلیل اتخاذ این تصمیم را از سید ابوالفضل موسوی، نماینده مردم یزد در مجلس پرسیدیم. موسوی به ما گفت این فعلا یک پیشنهاد است، پیشنهاد کمیسیون تلفیق به مجلس که باید در صحن ارائه و درباره آن تصمیم گیری شود.
البته اگر این تصمیم یکی از بندهای بودجه سال 99 کشور باشد، که فعلا در مجلس هم رای نیاورده، دوحالت دارد، یا کل بودجه برای تصویب به شورای سه گانه قوا خواهد رفت و درصورت تایید، این بند هم خودبه خود تایید و تصویب می‌شود یا این‌که در شورا هم رای نمی‌آورد و دوباره به مجلس برمی گردد.
آخرین جلسه علنی مجلس سه شنبه هفته گذشته برگزار شد و پس از آن مجلس تعطیل شد تا فردا یعنی یکشنبه هفته جاری، که اگر به گفته موسوی، حال نمایندگان خوب باشد و در صحن حاضر شوند، می‌توانند دراین خصوص هم اجماع و همفکری داشته باشند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی درعین حال می‌گوید شاید تصمیم افزایش سهمیه بنزین نوروزی از آن روی گرفته شده باشد که بخواهند ساکنان شهرهای بزرگ مثل تهران در ایام نوروز به موطن خود برگردند و شهرهای بزرگ که درگیر کرونا هستند، کمی خلوت  تر شوند، که اگر چنین باشد به عقیده من تصمیم درستی نیست، چراکه اگر کسی حامل این ویروس باشد آن را به شهر و دیار و میان خانواده خود خواهد برد و یک جابه جایی عظیم کرونایی خواهیم داشت.


تصمیم جهادی بگیریم
موسوی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید به عقیده من ماندن مردم در روزهای پیش رو در شهرها و خانه‌های خود به منزله یک جهاد برای سلامت عمومی جامعه و پیشگیری از انتشار کروناست و هرچه جمعیت بیشتری در محل استقرار خود بمانند و از ترددهای غیرضرور پرهیز کنند، جهادشان بزرگ‌تر خواهد بود،  چراکه درحال حاضر راه حل دومی برای مقابله با کرونا نه در ایران بلکه در جهان هم یافت نشده است. نماینده مردم یزد به جام جم می‌گوید ما چه بخواهیم و چه نخواهیم کرونا فعلا مرز استان‌های کشورمان را پشت سر گذاشته و خود را به بسیاری از نقاط کشور رسانده است، با این حال هنوز هم به برخی مناطق کشور نرسیده و اگر مراقبت نکنیم، آنها را هم درگیر خواهد کرد و تنها راه حفظ پاکی آنها پرهیز از سفر و ترددهای زیاد است و این موضوعی نیست که دولت بتواند آن را کنترل یا مدیریت کند، درواقع مدیریت آن فقط برعهده خود مردم است.
موسوی تاکید می‌کند این مردم هستند که باید در شرایط کنونی بهترین تصمیم را بگیرند و اوضاع را کنترل و مدیریت کنند،​خود مردم هستند که می‌توانند تشخیص بدهند فرزندانشان را به مدرسه و دانشگاه بفرستند یا نه، به سفر بروند یا نه و ...