نسخه Pdf

هدف: افزایش آگاهی

هدف: افزایش آگاهی

مرتضی جاسبی / مدیر گروه تلویزیونی شبکه نسیم

حوزه كتاب و كتابخوانی حوزه‌ای است كه بسیاری بر این تصورند مربوط به فرهیختگان و نخبگان و اقشار خاصی خواهد بود. این در حالی است كه خواندن كتاب مختص به یك قشر و گروه خاص نیست. با توجه به همین موضوع و نشر كتابخوانی تصمیم بر آن شد تا برنامه‌ای ساخته و تولید شود كه نشان دهد كتابخوانی برای تمام اقشار جامعه است. به همین منظور باید این برنامه، برنامه‌ای جذاب و دیدنی باشد تا بتواند این دسته از مخاطبان را به سمت خود بكشاند.
ثمره همین تفكرات موجب شد تا برنامه‌ای به نام «كتاب‌باز» ساخته و پخش شود. برنامه‌ای كه موفق عمل كرد و باز خورد آن را می‌توان در نظرسنجی اخیر شاهد بود. در این نظرسنجی برنامه كتاب‌باز رتبه سوم در شبكه نسیم و رتبه هشتم در سیما را به دست آورد. رتبه قابل قبولی كه این نتیجه را برای ما به همراه دارد كه توانسته چنین برنامه‌ای مخاطب عام را با خود همراه كند و هدف‌گذاری‌ای كه برای آن در نظر گرفته شده بود نتیجه خوبی نیز داشته است.
هنوز هم می‌توان امیدوار بود كتاب‌باز با برنامه‌ریزی درست پیش رفته و مخاطب‌های بیشتری را به سمت خود جذب و افراد بیشتری را به خواندن كتاب ترغیب كند. برای همین پس از پایان هر فصل تلاش می‌شود تا نقاط قوت و ضعف برنامه و آیتم‌های مختلف آن مورد بررسی قرار گیرد و بعد از آن با توجه به این بررسی بخش‌هایی كه مورد استقبال قرار گرفته تقویت و آنهایی كه كمتر دیده شده كم‌رنگ‌تر شود تا بتوان از این طریق با مخاطب ارتباط درست و خوبی برقرار كرد.
در هر صورت صدا و سیما نیاز دارد تا به تعداد چنین برنامه‌هایی اضافه كند. چون كتاب‌باز نشان داد می‌شود مخاطب عام را هم ترغیب كرد همچنین برنامه‌هایی را ببیند و هم این‌كه تشویق شود به این‌كه ساعاتی از روز را به مطالعه اختصاص دهد.
در حال حاضر كتاب‌باز برای شبكه نسیم تبدیل به یك برند شده است. شبكه‌های دیگر هم این توانایی را دارند تا برنامه‌هایی در این زمینه بسازند و مخاطب‌ را مجاب به تماشا كنند. چون تعداد برنامه‌های مفیدی كه درباره كتاب باشد هنوز كم است و نیاز است به این موضوع بیشتر توجه شود چون هر چقدر در كشور مردم كتابخوان بیشتر داشته باشیم جامعه به سمت آگاهی بهتر، حركت رو به رشد سریع‌تری خواهد داشت.