نسخه Pdf

در ستایش طراحی محتوا

گفت‌وگو با افشین‌ صادقی، سردبیر و مرد اول پشت‌صحنه کتاب‌باز

در ستایش طراحی محتوا

آزاده باقری

 كتاب‌باز برنامه محبوب شبكه نسیم است كه توانست رتبه سوم را هم در نظرسنجی سیما به دست آورد و این روزها خود را برای ساخت فصل جدید آمده می‌كند. برنامه‌‌ای كه بیش از 400 قسمت آن پخش شده و توانسته مخاطب‌ها را به سمت خود جلب كند. 
یكی از مهم‌ترین علت‌های موفقیت این برنامه را می‌توان حضور عوامل پشت صحنه دانست. مثل  سردبیری كه طبع مخاطب را شناخته و می‌دانسته برای جامعه كه سرانه مطالعه‌اش پایین‌تر از حد استاندارد است چه برنامه‌ای بسازد تا هم بتواند این اقشار را پای تلویزیون بنشاند و برنامه‌ای ببیند كه در زمینه كتاب و كتابخوانی است و هم آنها را پای كتابی بنشاند كه آن را بخواند و باز هم دوست داشته باشد به این روند ادامه دهد. افشین صادقی‌زاده، سردبیر برنامه كتاب‌باز را شاید بتوان یكی از مهم‌ترین ستون‌های این برنامه دانست كه توانسته با برنامه‌ریزی در زمینه محتوایی كاری كند این برنامه به صورتی پیش برود كه در حال حاضر شاهد آن هستیم. 
آقای صادقی‌زاده شما به عنوان سردبیر با كتاب‌باز در ارتباط هستید. چطور شد كه شما با این عنوان به این برنامه محلق و تا به امروز با آن همكاری دارید؟ 
من با دعوت از طرف آقای رضاییان به این برنامه محلق شدم. باتوجه به چشم‌اندازی كه برای این برنامه در نظر گرفته شده بود طراحی محتوایی در ذهن داشتیم كه در طی جلسات مكرر به نتایجی رسیدیم تا در نهایت این برنامه به یك برنامه سرگرم‌كننده در حوزه كتاب بدل شود.
نقش دقیق شما در چنین برنامه‌ای چیست؟
به هر حال طی جلساتی كه اشاره كردم ایده‌ها مطرح و چكش خوردند. ایده‌ها بالا و پایین شد و شكل‌های مختلفی از آیتم‌های گوناگون به وجود آمد. من به عنوان سردبیر وظیفه محتوای این آیتم‌ها را برعهده داشتم. به‌ویژه بخش‌هایی كه گفت‌وگو محور بود باید چارچوب آن تنظیم می‌شد و حركت گفت‌وگو یك حركت معقول و درستی را پیش می‌برد. در فصل نخست كه امیرحسین صدیق حضور داشت همراهی بسیار خوبی می‌كرد و از ایده‌ها استقبال لازم را به عمل می‌آورد. از طرف دیگر همراهی‎‌ها و هم‌فكری‌های خوبی هم از سوی دوستان، آقای رضاییان، آقای كرمی كه مدیر وقت شبكه نسیم بود صورت گرفت. چون در هر صورت این نوع برنامه، برنامه‌ای تازه‌ای بود كه باید در مسیر درست قرار می‌گرفت. حمایت‌هایی كه می‌خواستیم از برنامه شد تا این‌كه در حال حاضر به 460 قسمت رسیده است.
از تجربه كاری‌تان با منصوره مصطفی‌زاده بگویید. چطور شد كه تصمیم بر آن گرفتید بخشی هم به كودكان اختصاص دهید؟ 
بسیار خوشحال هستم به این نتیجه رسیدیم تا از خانم مصطفی‌زاده در بخش كودك بهره بگیریم. چون كتاب‌باز به وجود این بخش نیاز داشت چون این آیتم را هم به كسی داده بودیم كه خیال‌مان راحت بود یك فرد مطلع و كار بلد در این زمینه است.
كار با سروش صحت را چطور دیدید؟ 
من با سروش صحت سال‌هاست حشر و نشر دارم. او را از همان ابتدایی كه كار حرفه‌ای را شروع كرد می‌شناختم و حتی همسایه و هم محل بودیم. برای همین هم به سروش ارادت خاصی دارم و به عنوان یك دوست كه از همان ابتدا مكالمات‌مان با كتاب و موسیقی بود به خوبی آشنایی دارم. من به عنوان كسی كه او را سال‌هاست می‌شناسم از میزان حجم سواد، مطالعه و كتابخانه‌اش حیرت‌زده هستم. او در برنامه كتاب‌‌باز ابتدا به عنوان مهمان حضور پیدا كرد و در سه فصل آخر دیگر مجری كتاب‌باز شد و او در هر قسمت ما را شگفت‌زده‌تر می‌كند از این میزان حجم مطالعه‌ای كه دارد. 
احسان رضایی هم جزو كسانی است كه در حوزه كتاب بسیار شناخته شده و مطرح است. كار كردن با او چگونه است؟ 
احسان رضایی همكار من محسوب می‌شود و به عنوان یك مطبوعاتی جزو معدود افرادی است كه به دلیل سواد بالایش به او حسادت می‌كنم. با او می‌شود به سادگی معاشرت كرد. شنونده بسیار خوبی است و حتی اگر درباره كتابی بداند حرف طرف مقابل را به طور كامل گوش می‌كند انگار كه بخواهد نكته تازه‌ای از كتاب كشف كند و این اشتیاق برای دانستن و خواندن حیرت‌انگیز است.
با توجه به وجود چنین  كارشناس‌های مولفی كه در این برنامه حضور دارند آیا كار شما به عنوان سردبیر ساده‌تر می‌شود یا با موانعی مواجه می‌شوید؟ 
موقعیت سردبیر در برنامه‌ها به‌تازگی در حال جا افتادن است. یك سردبیر وظیفه‎اش طراحی محتواست و هر چقدر همكار دانا و امكانات بیشتری وجود داشته باشد نتیجه و خروجی كار و محتوا هم بهتر خواهد بود. این یك موقعیت استثنایی است كه من به عنوان سردبیر در این برنامه دارم و برای همین می‌توانم بگویم خوشحال و خوشبختم این دوستان را كنارم دارم كه برای بهتر شدن كار كمك می‌كنند. اما از طرف دیگر باید بگویم در این شرایط كار من را سخت‌تر هم می‌شود چون تنوع صحبت‌ها و نظرات هم بیشتر است؛ اما همین تنوع بر روی كیفیت اثر می‌گذراد و آنچه شما جلوی دوربین قرار می‌گیرد نشات گرفته از پشت دوربین است.
ضمیمه قاب کوچک