رئال - بارسا؛ بازی قهرمان‌ساز

شمارش معكوس برای زیباترین دربی جهان آغاز شد

رئال - بارسا؛ بازی قهرمان‌ساز

تا همین چند هفته پیش كه رئال‌مادرید صدرنشین لالیگا بود، برخی طرفداران از تیم زیدان انتقاد می‌كردند كه پیروزی‌های این تیم چندان قاطع نیست و می‌تواند در ادامه برای سفیدپوشان مادرید مشكل‌ساز شود. این مساله خیلی زود خودش را نشان داد و نتیجه‌اش این شد كه شاگردان زیزو در پنج بازی قبلی خود در فوتبال اسپانیا و اروپا فقط یك بازی را پیروز شده‌اند. بعد از باخت این تیم در بازی رفت مرحله یك‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان مقابل من‌سیتی و كم شدن شانس این تیم برای صعود به مرحله بعد، رئالی‌ها حالا می‌دانند كه بازی امشب در ورزشگاه خانگی مقابل بارسا تا چه اندازه می‌تواند برای‌شان مهم باشد. شكست در بازی امشب می‌تواند رویاهای تیم زیدان را برای موفقیت در لالیگا از بین ببرد.
در این میان زیدان و شاگردانش خیلی خوب می‌دانند كه برای پیروزی در بازی امشب كار سختی پیش‌رو دارند. آخرین باری كه این تیم توانست در خانه‌اش، آبی اناری‌ها را شكست بدهد به اكتبر سال 2014 برمی‌گردد كه بارسا را با نتیجه 3 بر یك شكست داد. بارسلونا در هفت بازی قبلی خود در لالیگا هرگز شكست نخورده و می‌داند كه تكرار این روند در بازی امشب می‌تواند راه شان برای قهرمانی در پایان فصل را هموار كند. رئال اگر این بازی را واگذار كند، فاصله‌اش با صدر به پنج امتیاز می‌رسد و طبعا كارش برای كسب قهرمانی در 12 بازی باقی‌مانده خیلی سخت می‌شود.
البته رئال این چند وقت اخیر، كم هم بدشانسی نیاورده است. ادن آزارد كه بعد از كلی سر و صدا به سانتیاگو برنابئو آمد و قرار بود جانشین كریس رونالدو شود، در این فصل مصدومیت‌هایش بیش از حضورش در زمین به چشم آمده است. آخرین مصدومیتش نیز كه ممكن است تا چند ماه طول بكشد، مانع از حضور او در ال كلاسیكو امشب شد. از طرف دیگر، گرت بیل دیگر آن ستاره پر فروغ سابق نیست و برای تایید این مطلب كافی است بدانیم كه آخرین گل این هافبك ولزی برای رئالی‌ها حدود پنج ماه پیش زده شد. در این شرایط، تمام امید گلزنی تیم زیزو برای بازی امشب كریم بنزماست كه تا اینجای فصل 18 گل به ثمر رسانده است. این مهاجم فرانسوی كه در پنج بازی اخیر رئال نتوانسته گلزنی كند، خیلی دوست دارد در بازی بزرگی همچون ال كلاسیكو دوباره موتور گلزنی‌اش را روشن كند.
در طرف مقابل، بارسا تا حدودی شرایط مناسبی پیدا كرده است. كیكه ستین اگرچه چند بازی ابتدایی را خوب شروع نكرد، اما سه پیروزی پیاپی موجب شد تا این تیم بار دیگر به صدر لالیگا برگردد. در تیم بارسا نیز گرچه بازیكنانی همچون لوئیس سوارز و عثمان دمبله مصدوم شده و فصل را از دست داده‌اند، اما دیگر بازیكنان خط حمله به خوبی توانسته‌اند این مسؤولیت را به دوش بكشند. در این بین، بیشترین سهم را لیونل مسی و آنتوان گریژمن برعهده داشته‌اند؛ به طوری كه از هشت گل اخیر بارسا، این دو بازیكن در شش گل تاثیر مستقیم داشته‌اند. در این میان شاید آنچه بیش از همه باعث نگرانی این مربی 61 ساله ‌شود، عملكرد خط دفاعی تیمش است. از زمان آمدن ستین، مدافعان بارسا در ده بازی انجام داده تنها موفق به ثبت كلین شیت در سه بازی شده‌اند و بی‌شك بازی امشب می‌تواند مهم‌ترین محك فصل خط دفاعی بارسا باشد.
به نظر می‌رسد دست ستین در مقایسه با زیدان برای چیدن تركیب تیمش بازتر باشد. با وجود مصدومیت جوردی آلبا، به احتمال زیاد جونیور فیرپو در سمت چپ به میدان می‌رود تا اولین حضور خود در ال كلاسیكو را تجربه كند. از طرف دیگر، با توجه به حساسیت این بازی، ستین به احتمال زیاد ویدال را از ابتدا در تركیب می‌گذارد تا در سمت چپ تیمش و پشت سر دو مهاجم اصلی مانور بدهد. در طرف مقابل، زیدان نیز همچون بازی چهارشنبه گذشته مقابل من‌سیتی، از ایسكو در سمت راست استفاده می‌كند. فدریكو والورده نیز كه این روزها بازی‌های خوبی از خودش به نمایش می‌گذارد، بر لوكا مودریچ ترجیح داده می‌شود.