كندرومالاسی یا شُلی كشكك

كندرومالاسی یا شُلی كشكك

 كندرومالاسی شایع‌ترین علت درد مزمن زانوست. این بیماری در واقع نوعی نرم شدن غضروف كشكك است و علت این نرم شدن بیشتر اوقات حركت نامتعادل كشكك روی مفصل زانو، رفتار نامناسب با زانو در حین فعالیت‌های بدنی یا ورزشی، ضربه یا ضعف عضلات ران است.
نتیجه این وضعیت توزیع نامناسب نیروهاست به طوری كه به قسمت‌هایی از غضروف كشكك فشارهایی بیش از قسمت‌های دیگر آن وارد می‌شود و همین امر نرم شدن و ریش ریش شدن غضروف را در پی دارد.
 بیماری در زنان بیشتر است طوری كه شیوع آن در زنان دو برابر مردان است. در نوجوانان در سنین رشد بیشتر است و در ورزش‌هایی مثل دویدن، دوچرخه سواری، فوتبال، تنیس و اسكی بیشتر دیده می‌شود، به خصوص اگر فرد ورزش را تازه شروع كرده باشد یا شدت انجام آن را به ناگهان زیاد كند. به نظر می‌رسد در كسانی كه صافی كف پا دارند یا زانوهایشان پرانتزی است، این بیماری بیشتر دیده می‌شود.
مهم‌ترین علامت كندرومالاسی كشكك احساس درد گنگ و آزار دهنده‌ای است كه بیشتر در داخل یا جلوی زانو احساس می‌شود. این درد موقع بلند شدن از زمین یا بلند شدن از روی صندلی شد می‌یابد. به‌خصوص موقعی كه بیمار مدت زیادی نشسته است و می‌خواهد بلند شود. درد در حین بالا یا پایین رفتن از پله زیاد می‌شود. همچنین اگر بیمار مدت زیادی دو زانو یا چهار زانو بنشیند دچار درد زانو می‌شود.
بعضی از بیماران ممكن است یك احساس سفتی یا پری در زانو داشته باشند. از علائم دیگر صدا دادن زانوست . اگر بیماری مدت زیادی ادامه یابد به علت ضعیف شدن عضله چهارسر ران، بیمار دچار احساس خالی شدن زانو می‌كند.
 به زانوی خود استراحت بدهید
 دو زانو و چهار زانو نشستن برای شما كه مبتلا به این بیماری هستید، مناسب نیست. سعی كنید بیشتر روی صندلی بنشینید و از توالت‌های صندلی دار موسوم به توالت فرنگی استفاده كنید.
بالا و پایین رفتن از پله به زانوی شما فشار زیادی وارد می‌كند. سعی كنید در طول روز حتی‌الامكان كمتر از پله استفاده كنید.
گرم نگهداشتن زانو درد شما را كم می‌كند. همچنین وزن خود را كاهش دهید. از دارو استفاده كنید. به‌علاوه شروع به انجام نرمش‌های تقویت عضله چهارسر ران كنید، در كلینیك درد آموزش و ورزش‌های مخصوص به بیماران توصیه می‌شود.