حیات در خانه‌ای به وسعت ایران

حیات در خانه‌ای به وسعت ایران

یادداشت: احسان طهماسبی منتقد


«حیات خانه ما 2»، تلاش می‌كند با كمك ذهن پرسشگر و علاقه‌مند نوجوانی به نام پایا (پایا میرصادقی) به همراهی عمویش (باربد صفایی) به ماجراجویی در طبیعت و كشف محیط زیست و معرفی زیستگاه‌های حیوانات در ایران بپردازد و با سفر به نقاط مختلف دنیا از ایرلند تا هند و با همراهی متخصصان استان‌های مختلف در كرمان، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و... به دوستی و ارتباط نزدیك انسان با طبیعت منجر شود.
این ذهن پرسشگر كودكانه پایا، علاوه بر این‌كه منجر به همذات‌پنداری نوجوانان مخاطب برنامه و همراهی آنها با نوجوان كاوشگر مجموعه می‌شود، برای مخاطب بزرگسال نیز پاسخ‌هایی را به دنبال دارد كه بی‌شك از دایره معلومات عمومی اكثریت مردم خارج است.
علاوه بر این، نقش رامبد جوان به عنوان راوی در حیات
خانه ما 2، در تلطیف فضا و تعریف طنازانه ماجراهای پایا موثر بوده و  توانسته با همراهی موسیقی جذاب و كودكانه محمدرضا علیقلی، اتمسفر كلی این مجموعه را مفرح‌‌تر و جذاب‌‌تر كند.
 نكته قابل توجه دیگر این مجموعه، تدوین خوب و درست این مستند است كه به همراهی مخاطب و همسو شدن با خط اصلی مورد توجه كارگردان منجر می‌شود. بازدید از موزه عروسك در تهران تا سفر به پارك حیات وحش ایرلند و هندوستان برای دیدن و كشف رازهای شیر ایرانی در قسمت اول، ادامه همین سفر برای رویارویی با شباهت‌های گاومیش‌های دزفول با بوفالوهای پارك فوتا در قسمت ششم و مقایسه گربه شنی در خراسان جنوبی و تنها نژاد باقی مانده ببر در ایرلند در قسمت پنجم از نمونه‌های این چینش درست و فكرشده در این مستند است. میزان توجه سازندگان حیات خانه ما 2 به مقوله یادگیری و آموزش نوجوانان در حوزه‌هایی كه غالبا به آن علاقه دارند موجب شده كه از زمان 30 دقیقه‌ای این مجموعه نهایت استفاده شود و با همراهی كارشناس نجوم (آقای تفرشی)، توضیحاتی درباره آسمان و
ستاره شناسی ضمیمه بیشتر قسمت‌ها شود و با این روش، علاوه بر علاقه‌مندان حیات وحش، توجه دوستداران نجوم را نیز به خود جلب كند.
«حیات خانه ما 2 » به تهیه‌كنندگی مانی میرصادقی كاری از شبكه مستند سیماست كه جمعه‌ها ساعت 20 و شنبه‌ها ساعت 12 و 30 دقیقه پخش می‌شود.