دو كلام  درباره كرونا و قانون

سواد رسانه

دو كلام درباره كرونا و قانون

سیداحسان رئیس‌الساداتی مجازیست



 حالا كه كرونا، زمستانی سرد‌تر از آنچه هست را در اتمسفر تبلت‌ها و گوشی‌ها ایجاد كرده، بد نیست نگاهی به آثار و تبعات آن در قوانین مرتبط داشته باشیم:
قانون جرایم رایانه‌ای درباره افرادی كه دست به تحریف اخبار می‌زنند یا متن یا صدا و تصویری را بر خلاف آنچه هست، نمایش می‌دهند به سختی برخورد می‌كند.
در وضعیت فعلی هركس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، فیلم یا صوت یا تصویر دیگری را تغییر دهد یا تحریف كند، به نحوی كه عرفا موجب هتك حیثیت او شود، به حبس از نود و یك روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد. (ماده ۷۴۴ ق. جرایم رایانه‌ای) برای مثال فایل صوتی جعلی منسوب به حریرچی، قائم‌مقام وزارت بهداشت جزو این جرایم محسوب می‌شود.
و همچنین اگر به هر نحو ترویج شایعه از بستر فضای مجازی باعث اضطراب فكری، تشویش اذهان و هرج و مرج شود، علاوه بر اعاده حیثیت نسبت به اشخاصی كه بهانه هجمه قرار گرفته‌اند، به حبس از 91 روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا چهل میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محكوم خواهد شد. (ماده ۷۴۶ قانون جرایم رایانه‌ای) افرادی كه به هر شكلی اخبار جعلی منتشر می‌كنند یا حتی از طریق دوربین مخفی باعث ترس و وحشت مردم شده‌اند، در این قانون قرار می‌گیرند.