درمان سینوزیت با لیزر

درمان سینوزیت با لیزر

دکتر آریستا شجاع‌الدین سلامت


  سینوزیت از شایع‌ترین بیماری‌ها در فصل سرماست که باعث مراجعه بسیاری از مردم به پزشکان می‌شود. سینوزیت به التهاب در سینوس گفته می‌شود كه موجب درد، فشار و ورم در ناحیه سینوس‌های صورت است.
علائم بارز این بیماری شامل سردرد، فشار در اطراف چشم‌ها، گرفتگی بینی، خلط پشت حلق، آبریزش بینی، سرفه و در مواردی كاهش بویایی می‌شود. در صورتی كه علائم سینوزیت بیشتر از سه ماه باقی بماند به آن سینوزیت مزمن گفته می‌شود.
سینوزیت مزمن شیوع بالایی در حدود ۱۴ تا ۱۶ درصد در بالغان دارد و بر كیفیت زندگی اثرگذار است. درمان استانداردی برای سینوزیت مزمن وجود ندارد.
لیزرتراپی، درمان با نور است كه با كاهش التهاب موجب بهبود جریان هوا در سینوس‌ها می‌شود. لیزرهای درمانی اثر بی‌دردی دارند و تخلیه سینوس‌ها را بهبود و عملكرد آنها را اصلاح می‌كنند.
تابش نور لیزر به سینوس‌های درگیر از سطح پوست انجام می‌شود و‌ این روش درمانی بدون عارضه و بدون ایجاد حرارت و بدون ‌درد است. لیزرهای درمانی در سینوزیت حاد و مزمن با كاهش التهاب در مخاط سینوس‌ها و رفع درد در ناحیه درگیر و اصلاح جریان هوا در سینوس و بهبود عملكرد سینوس‌ها كه تبادل هوا و تخلیه ترشحات است موجب برطرف شدن علائم بیماری می‌شود.
لیزردرمانی به عنوان درمان كمكی همراه با آنتی‌بیوتیك، شست‌وشوی بینی، قطره بینی، داروهای ضداحتقان و داروهای آنتی‌هیستامین در درمان سینوزیت حاد و مزمن توصیه می‌شود. استفاده از این نوع از لیزرها در سینوزیت مزمن موجب كاهش عوارض ناشی از مصرف طولانی‌مدت داروها است. درمان با لیزرهای سرد روشی مناسب و نگهدارنده در سینوزیت‌های مزمن است.