ایرانگردی با استان‌ها

شبكه‌های استانی برای ایام نوروز امسال مجموعه‌های مختلفی را تدارك دیده‌اند

ایرانگردی با استان‌ها

شبكه‌های استانی از آنجا كه حال و هوای بومی و محلی مناطق مختلف ایران را نمایش می‌دهند مخاطبان زیادی دارند. ماجرایی كه باعث شده آثار مختلفی را بین آنها ببینیم كه رد پای پوشش‌ها، گویش‌ها، آداب و رسوم و قومیت‌های گوشه و كنار ایران در آن منعكس شده است. امسال هم در كنار برنامه‌های سال تحویل شبكه‌های ملی، ویژه برنامه‌های سال تحویل در 33 مركز به مدت زمان 7245 دقیقه تولید و پخش می‌شود. همچنین با توجه به شیوع ویروس كرونا در سطح كشور كه تلویزیون مردم را به خانه‌نشینی تشویق می‌كند، این شبكه‌ها محتوایی را در همین راستا تولید كرده‌اند، به عنوان مثال در برنامه‌های تركیبی سیمای استان‌ها تعداد ۴۳ عنوان سرگرمی و بازی قابل انجام در منازل با حضور پدر و مادرها طراحی شده كه خانواده‌ها می‌توانند این رقابت‌ها را با تلفن همراه ضبط و ارسال كنند تا در شبكه‌های استانی پخش شود. در ادامه می‌توانید با بعضی از این تولیدات آشنا شوید:

سریال‌های نوروزی
در ایام نوروز علاوه بر پخش سریال «میانبر» از شبكه 5 تعداد پنج سریال دیگر نیز از شبكه‌های استانی روانه آنتن خواهد شد.
بعد از موفقیت سریال طنز میانبر تولید صدا و سیمای مركز البرز در شبكه 5 سیما، این سریال به درخواست شبكه، ویژه ایام نوروز نیز تولید و پخش آن تا ابتدای ماه مبارك رمضان ادامه خواهد داشت. میانبر قرار است در نوروز هم ساعت ۲۳ روی آنتن برود. این سریال در ژانر طنز و با رویكرد مساله «انتخاب» تولید شده است و یزدان فتوحی كارگردانی آن را بر عهده داشته ‌است.
همچنین مراكز آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، كردستان و همدان سریال‌های نوروزی با رویكرد طنز اجتماعی را با زبان محلی در نظر گرفته‌اند. سریال تولید شده توسط مراكز آذربایجان غربی و زنجان با زبان تركی و دو سریال تهیه شده توسط مركز كردستان با زبان كردی تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.



گشت و گذار در ارومیه با «خام خیال»
سریال «خام خیال» به تهیه كنندگی جلیل اسماعیل زاده و كارگردانی علی ضیایی كه در زبان فارسی «خیال خام» خوانده می‌شود، امسال برای شبكه آذربایجان غربی در نظر گرفته شده است. این سریال مجموعه‌ای به زبان تركی آذری بوده كه 20 بازیگر دارد و مضمون اصلی آن گشت و گذار در شهر زیبای ارومیه است.



ارتباط دو سویه با «لیمو ترش»
برنامه طنز اجتماعی و فرهنگی «لیمو ترش» با جامعه مخاطب فرا استانی از سراسر كشور و بعضا برخی كشورهای اروپایی در ایام نوروز از شبكه استانی همدان پخش می‌شود. مجموعه لیموترش كه مسائل و مشكلات اقتصادی و اجتماعی را به زبان طنز بیان می‌كند با سابقه‌ای نزدیك به یك دهه جایگاه ویژه‌ای میان مردم همدان دارد. سری جدید لیموترش برنامه‌ای تركیبی نمایشی است كه در فضای بیرون و استودیو ضبط می‌شود و شامل بخش‌های متفاوتی است.



«ضامن معتبر» با گویش و پوشش كردی
«ضامن معتبر» تازه ترین سریال نوروزی تلویزیونی صداوسیمای مركز كردستان است كه به چالش‌های زندگی اقشار كم درآمد در قالب طنز موقعیت پرداخته است.
این سریال یك مجموعه طنز ۱۵ قسمتی ۴۵ دقیقه‌ای به كارگردانی و تهیه كنندگی «ستار چمن گل» با گویش كردی است. پوشش تمام بازیگران سریال ضامن معتبر لباس كردی استان كردستان است.



ماجراهای هتل بوم‌گردی در «ددمان»
مركز زنجان سریال «دَدَمان» را برای مخاطبانش تدارك دیده است. این سریال با تم طنز اجتماعی به اشاعه فرهنگ بومی منطقه می‌پردازد. شناسایی آثار تاریخی و گردشگری و صنایع دستی از اهداف مهم ساخت این سریال است. 85 هنرمند زنجانی به همراه 35 نفر از عوامل تولید طی 65 روز در كنار هم ساخت سریال را بر عهده داشته‌اند.«دَدَمان» به تهیه كنندگی غلامرضا مهدیون و كارگردانی مجید حسن زاده در 15 قسمت
35 دقیقه‌ای تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.



ادای دین به «عبید زاكانی»
سریال طنز «عبید» با محوریت شخصیت عبید زاكانی، طنزپرداز قزوینی، نوروز ۹۹ در ۱۳ قسمت ۴۵ دقیقه‌ای روی آنتن شبكه صداوسیمای استان قزوین می‌رود.
سیمای قزوین به سراغ این شخصیت ادبی رفته و خواسته با یك اثر فرهنگی به او ادای دین كند.
كاگردانی و تهیه كنندگی «عبید» را محسن آقالر به عهده دارد و در 13 قسمت 45 دقیقه‌ای پخش می‌شود. این سریال با رویكردی طنز، نگاهی اجتماعی- انتقادی به مسائل روز دارد.



سفر به دور ایران با مستندهای نوروزی
سیمای مراكز بسته متنوعی از مستندهای گردشگری و ایران شناسی تهیه و در اختیار مراكز قرار داده تا مخاطبان از قاب تلویزیون به اقصی نقاط ایران سفر كرده و از دیدن زیبایی‌های كشورمان لذت ببرند. این مجموعه در مقطعی كه مردم به اجبار خانه‌نشین شده‌اند، تعداد 80 مستند با موضوع‌های گردشگری، اقتصاد و كارآفرینی، فرهنگ و اقوام، محیط زیست و منابع طبیعی تولید سال جاری را روانه آنتن می‌كند. حكایتی از زندگی، صدای فیروزه، به رنگ دل، میراث كهن 2، شرح این حیرانی، یك بازگشت سخت و خانه روشنان مستندهایی است كه از سیمای اصفهان پخش می‌شود. سیمای آذربایجان غربی نیز با مستندهای مجموعه هنر چوب، چالدران، سولدوز، صائین قالا، آنالار سسی، آنام ارس و یادگار فعالیت پر رنگی در این ایام دارد.



آثار پویانمایی كودكانه سیمای استان‌ها
كودكان و نوجوانان هم می‌توانند برنامه‌های عروسكی و پویانمایی سیمای استان‌ها را دنبال كنند و با ماندن در خانه پای تلویزیون سرگرم شوند. 150 ساعت تولیدات پویانمایی شامل تك قسمتی، سریال و مجموعه و 235 ساعت برنامه عروسكی شامل تك قسمتی، سریال و مجموعه تولید شبكه‌های استانی سیما در ایام نوروز از شبكه‌های استانی سیما پخش خواهد شد.