بحران كرونا و مسؤولیت اجتماعی رسانه‌های صوت و تصویر

بحران كرونا و مسؤولیت اجتماعی رسانه‌های صوت و تصویر


بر اساس گزارش جام‌جم و به نقل از روابط عمومی ساترا، پس از ورود ویروس كرونا در كشورمان و الزامات نهاد‌های حكومتی مبنی بر كاهش رفت و آمد در سطح شهر، رسانه‌های صوت و تصویر در فضای مجازی مسؤولیت اجتماعی خود را در این خصوص به انجام رساندند. براین اساس، آپارات به عنوان پلتفرم اشتراك ویدئو به منظور كاهش اخبار جعلی در خصوص كرونا از دو روش حذف محتوای جعلی و ترویج محتوای صحیح و سالم در این خصوص به تسهیل فضا برای انتشار اخبار صحیح رفت. تعداد قابل توجهی از محتوای جعلی با پایش ماشینی و گزارش‌های مردمی حذف و كانال ستاد اطلاع رسانی كرونا را در اخبار داغ خود قرار داد تا منبع مطمئنی برای كاربران شود. از سوی دیگر، آپارات بیش از صد كانال مدرسه و موسسه آموزشی را میزبانی كرد و در مجموع حدود هشت‌میلیون دقیقه نمایش موفق محتوای آموزنده با هشتگ كرونا را به نمایش درآورد.
رسانه روبیكا نیز در زمان تعطیلی مدارس و موسسات آموزشی با 60 میلیون دقیقه نمایش موفق محتوای آموزشی در این زمینه ركورددار بود. این رسانه با میزبانی از محتوای 109 هزار معلم، 55 هزار مدیر و 950 هزار دانش آموز، نقش مهمی در آموزش‌های از راه دور در زمان بحران كرونا داشت.
رسانه پخش ویدئوی نماوا با شروع تعطیلی‌ها، سه روز خدمات خود را برای همه مشتركین رایگان كرد. به علاوه تمامی محتواهای كودكان و پویانمایی‌‌ها در این رسانه تا زمان ادامه بحران بیماری كرونا رایگان شد. این تسهیلات منجر به افزایش 20درصدی بازدیدهای روزانه در این رسانه شد كه نشان از استقبال مردم از این اقدامات دارد. رسانه كافه بازار نیز در این فضا دست به كار شد و با اعطای تسهیلات به كاربران بیش از 5/3 میلیون دقیقه محتوا مرتبط با كرونا را برای كاربران به نمایش گذاشت و با ترجمه و دوبله محتواهای آموزشی سازمان بهداشت جهانی و ویدئو‌های نهادهای متولی در بحث پیشگیری از شیوع كرونا، نقش خود را برای كاهش خطرات كرونا ایفا كرد.