خطر آتش  آخر سال  در اپیدمی كرونا

توصیه‌های مهم برای كسانی كه با وجود شیوع كرونا همچنان به فکر چهارشنبه‌سوری هستند

خطر آتش آخر سال در اپیدمی كرونا

مراسم چهارشنبه‌سوری در قالب بر پا كردن هیمه‌های كوچك آتش و دور هم جمع شدن كودكان و جوان‌های خانواده برای گذراندن ساعاتی شاد در آخرین سه‌شنبه‌شب سال از همان دست سنت‌هایی است كه به نظر می‌رسد امسال تحت‌تأثیر شیوع بیماری كووید-19 شكل و شمایل متفاوتی به خود بگیرد. حالا كه نسبت به اهمیت و ضرورت پیشگیری از هر نوع تجمعی برای مقابله با كرونا واقفیم، طبیعی است هر نوع بهانه برای دورهمی به‌خاطر چهارشنبه‌سوری را نپذیریم. با وجود این مسلما عده‌ای باز هم جان خود را به خطر می‌اندازند و ما هم به حكم رسالت كاری خویش به مخاطرات چهارشنبه‌سوری، فراتر از خطر انتقال كرونا ویروس جدید می‌پردازیم. از این رو پای صحبت‌های دكتر عبدالرضا رویین‌تن، بازرس انجمن جراحی پلاستیك و زیبایی ایران می‌نشینیم تا ببینیم اگر در وسط مهلكه كرونا كسی به‌خاطر چهارشنبه سوری دچار سوختگی شد چطور باید نجاتش دهیم.

در میان سوانح چهارشنبه‌سوری باید به بروز سوختگی‌های سطحی درجه یك تا درجات شدید سوختگی‌های عمقی در نواحی مختلف بدن با وسعت‌های متفاوت اشاره كرد. در واقع، شایع‌ترین آسیب چهارشنبه‌سوری، سوختگی ناشی از مواد محترقه، سوختگی و آسیب‌های وارده به چشم‌ها و دست‌ها بر اثر انفجار است.
 ترقه‌های بسیار خطرناك
به گفته دكتر رویین‌تن، احتراق مواد منفجره به‌ویژه در فضاهای بسته منجر به سوختگی‌های استنشاقی می‌شود كه گاهی با عوارض تنفسی شدید، اختلال در اكسیژن‌رسانی به اندام‌های حیاتی و حتی مرگ‌ومیر همراه است.
وی می‌افزاید: انفجار مواد محترقه غیراستاندارد در دست كودكان و نوجوانان منجر به بروز آسیب‌های شدید و له‌شدگی دست، تخریب عروق و اعصاب دست و مواردی از اختلال دائمی حس یا حركت دست و پا و حتی قطع عضو می‌شود.
 كلینیك‌های سوختگی
در شب چهارشنبه‌سوری
بازرس انجمن جراحی پلاستیك و زیبایی ایران با اشاره به این‌كه مراكز سوختگی و جراحی ترمیمی و پلاستیك هر ساله در آستانه برگزاری مراسم چهار شنبه‌سوری با تعداد زیادی از بیماران مصدوم مواجه می‌شوند كه از اقصی نقاط كشور به این مراكز ارجاع شده و قابلیت درمان در كلینیك‌ها و بیمارستان‌های عمومی را ندارند، می‌گوید: سوختگی‌های شدید درجه دو و سه سر و صورت و اندام‌ها در صدر این مراجعات هستند كه در بسیاری از موارد نیازمند رسیدگی فوری و اقدامات جراحی ترمیمی، نظیر برداشتن بافت‌های سوخته و پیوند پوست جدید خواهند بود.
 ترمیم پوست‌های سوخته
به جرات می‌توان گفت كه سوختگی از بدترین آسیب‌های بافتی است؛ زیرا ترمیم آن در بسیاری از موارد  بر حسب شدت و وسعت آسیب، هرگز ممكن نخواهد بود.
دكتر رویین‌تن در پاسخ به این سوال كه آسیب‌های شدید ناشی از سوختگی با مواد محترقه چگونه قابل درمان خواهد بود، می‌گوید: بازسازی نواحی آسیب‌دیده در بسیاری از موارد مستلزم چند مرحله عمل جراحی پلاستیك شامل آزاد كردن چسبندگی‌ها و جای زخم‌های ناشی از سوختگی، متسع‌ كردن پوست در نواحی دیگر با استفاده از دستگاه‌های «تیشو اكسپندر» یا انتقال بافت از نواحی دوردست بدن به ناحیه آسیب دیده است.
 پاك ‌كردن آثار سوختگی
به گفته دكتر رویین‌تن، اقدامات و درمان‌های زیبایی برای رفع آثار سوختگی‌های وسیع به دو دسته كلی تقسیم می‌شود:
بسیاری از اعمال جراحی ترمیمی به‌منظور بازگرداندن عملكرد صحیح اندام‌ها صورت می‌پذیرد. به‌عنوان مثال آزادسازی جای زخم و چسبندگی ناشی از سوختگی در دست و پا یا گردن كه بیمار را به عملكرد و زندگی عادی باز گرداند.
برخی اعمال جراحی پلاستیك در جهت بهبود زیبایی در وضعیت ظاهری بیماران سوخته انجام می‌شود؛ زیرا بسیاری از این افراد به‌دلیل سوختگی‌های شدید سر و صورت و شكل و ظاهری نازیبا، بسیار منزوی شده و از شركت در فعالیت‌های شغلی و اجتماعی خودداری و دچار اختلالات روانی قابل ملاحظه‌ای می‌شوند.
این جراح پلاستیك می‌افزاید: پیشرفت‌های اخیر در زمینه استفاده از جایگزین‌های پوست انسان، جراحی‌های فوق‌تخصصی  ترمیم، استفاده از لیزر و فناوری‌های مربوط، انتقال سلول‌های بنیادی و چربی به بافت و ... نقش بسزایی در بهبود زیبایی این گروه از بیماران داشته است.