چه خبر از پیشكسوتان؟

چه خبر از پیشكسوتان؟

 منیژه محامدی
سقوط و پس از آن
دی ماه سال گذشته نمایش تبرئه را در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه برده بود. دی امسال نمایش «سقوط در كوه مورگان» اثر آرتور میلر را در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا كرد. محمد نادری، آیلار نوشهری، مهوش افشارپناه، نسترن پیكانو، فرناز رهنما، محمد اسكندری و نسترن باقرزاده در این نمایش بازی كرده بودند.
محامدی حدود ۱۵ سال پیش هم نمایشنامه «چشم‌اندازی از پل» را از همین نویسنده در تئاتر شهر اجرا كرده بود. «كوری»، «پرواز بر فراز آشیانه فاخته»، «حادثه در ویشی» و «تبرئه» از جمله نمایش‌های این كارگردان، نویسنده و مترجم پیشكسوت كشورمان است و نیز یكی از نمایش‌های او با عنوان «پس از سقوط» به صورت فیلم در بازار موجود است كه می‌توانید تهیه‌ كنید و در این روزهای قرنطینه به تماشا بنشینید.




 علی رفیعی
شمعی برای تولد
امسال نمایشی روی صحنه نداشت، اما سال گذشته «خانه برنارد آلبا» را كارگردانی كرده بود كه امسال در هجدهمین جشن سالانه انجمن منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر رتبه اول بهترین نمایش سال را به دست آورد.
دكتر رفیعی كه متولد 22 دی است سال گذشته جشن تولد 80 سالگی‌اش در كنار گروه نمایش برنارد آلبا بود و آنها برایش جشن گرفتند، اما امسال گفت كه ترجیح می‌دهد به جای فوت كردن شمع تولد 81 سالگی‌اش شمعی برای جانباختگان هواپیمای اوكراینی روشن كند.
 میرزا تقی‌خان فراهانی، یادگار سال‌های سن، یك روز خاطره‌انگیز از زندگی دانشمند بزرگ وو، عروسی خون، كلفت‌ها، در مصر برف نمی‌بارد، شكار روباه، یرما، خانه برنارد آلبا از جمله نمایش‌هایی است كه تا امروز روی صحنه برده است.



 قطب‌الدین صادقی
تلاش برای دوست‌داشتن
 امسال نمایش چنور را در تئاتر شهر به صحنه برده بود. دکتر صادقی که گاهی بازیگری هم می‌کند ، امسالیک نمایش عاشقانه به صحنه برد كه حسرت‌ها و آرزوهای یك نسل را به نمایش می‌گذاشت.
این نمایش تك شخصیتی بود، چرا كه صادقی معتقد است در غیر این صورت نمایش تنهایی در آن ملموس نمی‌شد. چه در شكل و چه در محتوا با اضافه‌‌كردن هر شخصیت‌ دیگر تنهایی از بین می‌رفت. او در نمایش‌های مویه جم و سحوری نیز این ایده را پیاده كرده بود و با ارائه یک اثر تک‌شخصیتی تنهایی عاشقانه‌ای را با تكیه بر آرزوهای یك نسل سوخته پیش روی مخاطبان قرار داده بود.
نمایش چنور نامش را وامدار گیاهی بسیار خوشبو در منطقه كردستان است كه به عنوان یكی از نام‌های دخترانه در این منطقه هم استفاده می‌شود و از نظر صادقی نماد نسلی است كه از تنهایی فلسفی فرار می‌كند.




 بهروز غریب‌پور
بار دیگر عشق
امسال از بهروز غریب‌پور، هم اپرای عاشورا به صحنه رفت و هم اپرای حافظ. اولی با حضور خوانندگانی چون محمد معتمدی و دومی با حضور علیرضا قربانی و 13 خواننده مطرح دیگر. اما این همه آن چیزی نیست كه بهروز غریب‌پور برای علاقه‌مندان به تئاتر عروسكی تدارك می‌بیند. او تا امروز چند اپرای دیگر هم كارگردانی كرده؛ از جمله رستم و سهراب، سعدی، مولانا، لیلی و مجنون و خیام.
قرار بود بهروز غریب‌پور در آغاز سال نو برای اجرای اپرای عشق آماده شود؛ اپرایی كه بر اساس داستان شیخ صنعان و دختر ترسا از منطق‌الطیر عطار نیشابوری ساخته شده و قرار بود از فروردین 99 تمرین كنند، اما نمی‌دانیم از چه زمانی این امكان فراهم خواهد شد. البته او زمان مشخصی را برای اجرای این اپرا در نظر نگرفته بود، اما به هر حال شیوع ویروس كرونا حتما برنامه‌های این كارگردان پیشكسوت را برهم زده است.


 پری صابری
اندرون اوی خسته
آخرین بار اوایل سال قبل نمایش كورش را به صحنه برد و بعد از آن دیگر فعالیت تئاتر خاصی نداشت. گویا این روزها بانوی تئاتر ایران، به سرحالی گذشته نیست و كمی هوشیاری‌اش را از دست داده. در فرانسه تحصیل كرد و در ایران نمایش‌های بسیاری بر اساس ادبیات كلاسیك به صحنه برد. چندی پیش محمد حاتمی به احوالات پری صابری اشاره و یادآوری كرد كه باید قدردان تلاش‌های او باشیم. صابری در رشته سینما تحصیل كرده بود اما علاقه‌اش به تئاتر به دوران كودكی‌اش بر می‌گردد و عشقی كه به تعزیه داشت. تلاش‌های او برای تربیت دانشجویان تئاتر و اجرای نمایش قابل تقدیر است و امیدواریم قولی كه تابستان سال گذشته شهرام كرمی، مدیركل هنرهای نمایشی در ملاقات با او داشت عملی شود و عكس‌ها، مقالات و خاطرات پری صابری به صورت مدون در اختیار علاقه مندان تئاتر قرار بگیرد.



 ‌هادی مرزبان
سرنوشت دكتر نون
نام‌هادی مرزبان به نام اكبر رادی، نمایشنامه‌نویس برجسته كشور پیوند خورده است. او بیشتر نمایشنامه‌های رادی را اجرا كرده كه یكی از آنها همین سال پیش بود؛ نمایش آهسته با گل سرخ در تالار سنگلج. امسال هم قرار بود مرزبان نمایشی به صحنه ببرد كه البته از آثار اكبر رادی نبود؛ نمایش «دكتر نون زنش را بیشتر از مصدق دوست دارد» كه یك بار اجرای آن از اواخر بهمن به تعویق افتاد و بعد از آن هم دیگر سالن‌های نمایشی تعطیل شدند و قسمت نشد برداشت مرزبان از رمانی به همین نام نوشته شهرام رحیمیان را ببینیم.
نمایش دكتر نون درباره زوجی است به نام اسفندیار و ملك‌تاج كه عاشقانه همدیگر را دوست دارند و این عشق در ماجرای كودتای 1332 به محك گذاشته می‌شود.