نترسیم اما مراقب باشیم

گفت‌وگو با دكتر عاطفه میرسیدی خبرنگاری كه از كرونا جان سالم به در برد

نترسیم اما مراقب باشیم

 اسفند بود و كرونا داشت اوج می‌گرفت و من از تلویزیون اخبار شبانگاهی شبكه دو را تماشا می‌كردم. عاطفه میرسیدی با دكتر حریرچی در حال گفت‌وگو بود و حریرچی مدام سرفه می‌كرد! همان شب در استوری اینستاگرام نوشتم كه حریرچی و كل پخش اخبار، كرونایی شدن... فردا خبر رسید كه تست كرونای دكتر حریرچی مثبت شده و رفت برای درمان و یكی دو هفته بعد هم خبر آمد كه میرسیدی مبتلا شده. میرسیدی سال‌هاست در حوزه پزشكی برای تلویزیون هم گزارش‌های خوبی تهیه می‌كند و هم گفت‌وگوهای تخصصی و به درد بخوری را روی آنتن می‌فرستد. میرسیدی كرونا را شكست داد و خوشبختانه برگشت سركارش. میرسیدی كارش را دوست دارد و الان كه برگشته به گفته خودش همه پروتكل‌های بهداشتی را رعایت می‌كند و حواسش آنقدر جمع است كه همكارانش از حضور او در محل كار دچار اضطراب نشوند و گمان نكنند كه شاید آنها را درگیر كرونا كند. در محل كارش از دستكش و ماسك استفاده می‌كند، زیاد دور و بر همكارانش نمی‌رود و وسایل گریم را هم برای او جدا كرده‌اند كه خیال خودش و دیگران راحت باشد.
من جزو 55 درصدی‌ها بودم
با میرسیدی همصحبت شدم تا از كرونا بگوید و این كه چگونه مراحل درمان را سپری كرده است. به این گوینده می‌گویم،كرونا را شكست دادید، ویروسی كه مردم از آن می‌ترسند و حتی برخی با شنیدن نامش مضطرب می‌شوند؛ از تجربه مقابله با كرونا بگویید و این كه چگونه می‌شود استرس این دوران را مدیریت كرد.
می‌گوید: كرونا را نمی‌بینیم و نمی‌دانیم چه كار دارد می‌كند. همین است كه ترسناكش كرده است. كرونا به بدن 30 درصد آدم‌ها كه وارد می‌شود، تقریبا با آنها كاری نمی‌كند و این افراد اصلا متوجه نمی‌شوند كه دچار كرونا شده‌اند. 55 درصد افراد، مبتلا می‌شوند اما خفیف و متوسط. من جزو گروه دوم بودم و سطح درگیری‌ام متوسط بود. 10‌درصد مردم هم به صورت شدید دچار كرونا شده و كارشان به بیمارستان می‌كشد و بستری شده و باید داروهای قوی دریافت كنند تا بهبود یابند. 5‌درصد هم آنقدر بیماری‌شان شدید است كه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند و احتمال فوت‌شان زیاد است. علائم اولیه كه كرونا در من به وجود آورد ضعف و بی‌حالی بود. روز بعد سرفه‌هایم شروع شد و نمی‌توانستم نفس عمیق بكشم و قفسه سینه‌ام درد داشت. با پزشك متخصص بیمارستان امام خمینی تماس گرفتم و شرایطم را گفتم و ایشان به من گفت باید به بیمارستان بیایی برای تست.
دوم فروردین از من سی‌تی‌اسكن ریه گرفتند و گفتند كه ریه‌هایم درگیر شده. نمونه حلق و گلو گرفتند و آزمایش خون. میزان اكسیژن خون هم گرفته شد كه خوب بود. دارو دادند و به خانه رفتم. طبق گفته پزشك سه روز كامل در یك اتاق جداگانه استراحت مطلق كردم. فقط گاهی پنجره را باز می‌كردم و نفس عمیق می‌كشیدم. ده روز دارو استفاده كردم. همان روزهای اول خدا را شكر تنگی نفسم بهبود یافت. برای این بیماری باید 14 روز در قرنطینه باشی كه من این دوره را كامل در منزل و قرنطینه گذراندم. برای كسانی كه سطح بیماری‌شان خفیف است، بنا به نظر پزشك معمولا تست دوم گرفته نمی‌شود و همان دو هفته ماندن در قرنطینه و استفاده از دارو كفایت می‌كند.
كرونا اختصاصی رفتار می‌كند
این گوینده می‌گوید: نباید از كرونا ترسید اما باید به‌شدت مراقب بود؛ چون ما نمی‌دانیم افرادی كه پیرامونمان هستند، آیا ناقل كرونا هستند یا نه و نكته مهم‌تر این كه ما نمی‌دانیم ویروس كرونا هر‌فردی را وارد چه مرحله‌ای می‌كند. كرونا در بدن هر‌فردی به شكل متفاوتی رفتار می‌كند؛ به همین دلیل است كه كرونا عجیب‌ترین ویروسی است كه تا حالا دیده‌ایم.
مبتلایان به كرونا گاهی علامت‌ها را بروز می‌دهند و گاهی بدون هیچ علامتی كرونا، فرد را به مرحله بستری و حتی آی‌سی‌یو می‌كشاند. بنابراین هیچ تضمینی نیست كه افراد مبتلا نشوند.
 دانشمندان سراسر دنیا روی این ویروس كار می‌كنند اما باز هم می‌گویند هیچی از آن نمی‌دانیم. نكته دیگری كه مردم باید حتما به آن توجه كرده و به‌شدت مراقب باشند این است كه كرونا در برخی افراد ریه آنها را به‌شدت آسیب‌پذیر كرده یا بخشی از آن را از بین می‌برد و فرد بهبود یافته شاید تا پایان عمر نتواند برخی از كارهای عادی و روزانه خود را انجام دهد.  به همین دلیل همه مردم به‌شدت باید نكات بهداشتی را رعایت كنند تا خدای نخواسته به كرونا مبتلا نشوند. پیشگیری بهترین و كارآمدترین راه مبتلا نشدن به کروناست.