چرا الزرفی برای ترامپ مهم است؟

با زندگی، سوابق و دیدگاه‌های عدنان الزرفی نخست‌وزیر احتمالی عراق آشنا شوید

چرا الزرفی برای ترامپ مهم است؟

این روزها نام عدنان الزرفی به دفعات در فضای رسانه‌ای و سیاسی عراق و منطقه شنیده می‌شود. برهم صالح، رئیس‌جمهور عراق ضمن نقض قانون اساسی عراق، الزرفی را به عنوان گزینه نخست‌وزیری به پارلمان معرفی كرده است. این در حالی است كه مطابق قانون اساسی عراق، معرفی نخست‌وزیر در وهله اول باید توسط فراكسیون اكثریت در پارلمان این كشور انجام شود. در حال حاضر، فراكسیون بدر كه حاصل ائتلاف احزاب فتح (به رهبری هادی العامری) و دولت قانون (به رهبری نوری المالكی) می‌باشد، به لحاط قانونی حق دارد گزینه مدنظر خود را برای احزاب پست نخست‌وزیری معرفی كند. با این حال، رئیس‌جمهور عراق در اقدامی مغایر با اصول قانونی، از نخست‌وزیری عدنان الزرفی حمایت می‌كند: گزینه‌ای كه به صورت آشكار مورد حمایت كاخ سفید و دولت ترامپ نیز قرار گرفته است.

الزرفی کیست؟
به راستی دلیل اعمال فشار واشنگتن بر مقامات عراقی برای پذیرش نخست‌وزیری عدنان الزرفی چیست؟ مروری بر سوابق سیاسی الزرفی می‌تواند پاسخ این سوال را به خوبی بدهد! عدنان عبدخضیر عباس مطر الزرفی مشهور به عدنان زُرُفی، 54 ساله و متولد 1966 در نجف است. عدنان الزرفی دارای تابعیت آمریكایی و عراقی است و شهروند ایالات متحده محسوب می‌شود. او مدرك كارشناسی ارشد امنیت و برنامه‌ریزی استراتژیك را از دانشكده امنیت و دفاع بغداد و پس از آن، دكترای پژوهش فقه را از دانشگاه كوفه اخذ كرد.
ورود به قدرت
الزرفی سال 2003 و پس از اشغال عراق توسط ایالات متحده، به بغداد بازگشت. نكته قابل تامل این‌كه وی مدتی را به جرم جاسوسی برای حكومت صدام، در عربستان سعودی در زندان به سر برده است! مقامات آمریكایی پس از بازگرداندن الزرفی، زمینه حضور وی در یكی از حساس‌ترین استان‌های عراق (استان نجف) را فراهم ساختند. وی در سال‌های 2004 و 2005 ، استاندار نجف بود. پل برمر، حاكم آمریكایی عراق پس از اشغال این كشور، به اندازه‌ای به الزرفی اعتماد داشت كه در جولای 2004 وی را به عنوان استاندار نجف برگزید. حتی پس از مخالفت ساكنان نجف با استمرار حضور وی در این سمت و كناره‌گیری اجباری، او در شورای استانی نجف نقش فعال داشت. در سال 2006، زمانی كه تلاش آمریكا برای بازگرداندن برخی عناصر بعث (كه به‌رغم سقوط صدام به آمریكا كاملا وفادار بودند) در مناصب سیاسی، اجرایی و امنیتی تشدید شده بود، عدنان الزرفی به‌عنوان دستیار امور اطلاعات وزارت كشور عراق منصوب شد. او سه سال در این مسند حضور داشت. پس از آن نیز وی دوباره به سمت اولیه خود بازگشت و از سال 2009 تا 2015، به عنوان استاندار نجف مشغول به كار شد. الزرفی هم‌اكنون دبیركل جنبش الوفاء العراقیه و در پارلمان عراق، رئیس فراكسیون النصر به رهبری حیدر العبادی است.
خوش‌خدمتی به ترامپ
تبدیل اعتراضات عمومی به اغتشاشات گسترده در استان نجف؛ مهم‌ترین خدمتی بود كه عدنان الزرفی به مقامات آمریكایی كرد. در آن زمان، مقامات كاخ سفید اصرار داشتند كه بحران امنیت داخلی در عراق باید گسترش پیدا كرده و تلاش‌ها برای بركناری عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق برای استعفا بیشتر شود. عدنان الزرفی با بهره‌گیری از افرادی كه همچنان به لحاظ امنیتی و حتی نظامی به وی وابسته بودند، این ناآرامی‌ها را به سمت و سوی مطلوب مقامات آمریكایی هدایت كرد. یكی از اقداماتی كه عدنان الزرفی و افراد مورد حمایت وی مامور بودند در ناآرامی‌های نجف دنبال کنند، بدنام‌كردن جمهوری اسلامی ایران بود. در 6 آذر98، تعدادی آشوبگر به كنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف حمله كردند و ساختمان كنسولگری را به آتش كشیدند. این حمله به صورتی كاملا سازماندهی شده انجام شد. حتی در این حمله ۴۷ نیروی امنیتی عراقی مجروح شدند. منابع رسمی در عراق اعلام كردند گروه‌هایی كه تلاش كردند وارد ساختمان كنسولگری ایران در نجف شوند، از اهالی این استان نیستند.
ایرج مسجدی، سفیر كشورمان در عراق درباره حادثه اظهار كرد: ساختمان سفارتخانه به‌طوركلی آسیب‌دیده است و مقابل استفاده نیست. بنا بر گزارش‌های رسانه‌ای، هیات دیپلماتیك ایران پیش از حمله مهاجمان از محل خارج شده بودند.
ساعاتی بعد، رسانه‌های عراقی از نقش یكی از اوباش شناخته شده در عراق به نام اكرم الشربه به نام سردسته حمله‌كنندگان به كنسولگری كشورمان در نجف یاد كردند. پس از آن، منابع موثق در عراق اعلام كرده‌اند كه اكرم شربه از دارودسته عدنان الزرفی، استاندار اسبق نجف، نماینده كنونی مجلس عراق و عضو فراكسیون نصر به رهبری حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق این كشور می‌باشد.
اعتماد کاخ سفید به الزرفی
كمترین شبهه‌ای وجود ندارد كه عدنان الزرفی نقش به سزایی در ایجاد و تشدید ناآرامی‌های ماه‌های گذشته در استان نجف داشته و حتی می‌توان از وی به عنوان عامل اصلی هدایت اغتشاشات نام برد. احزاب منتقد عراقی معتقد هستند كه معرفی الزرفی در راستای مطالبه مردم عراق نیست، زیرا مردم به خصوص در تظاهرات حدود شش ماه اخیر مرتب اعلام كردند كه خواستار معرفی نخست‌وزیر مستقل هستند. با این حال هم‌اكنون بر همگان مسجل است كه الزرفی یكی از مهره‌های كلیدی ایالات متحده آمریكا، در حوزه‌های امنیتی و سیاسی عراق محسوب می‌شود. اصرار كاخ سفید بر لزوم حضور الزرفی در راس معادلات سیاسی و اجرایی بغداد و حتی تشدید تهدیدات نظامی ترامپ در برهه حساس فعلی علیه ملت عراق، به‌خوبی نشان می‌دهد كه واشنگتن سرمایه‌گذاری عظیم و گسترده‌ای را برای قرار گرفتن الزرفی در مسند نخست‌وزیری عراق صورت داده است و سوابق الزرفی به خوبی نشان می‌دهد كه هر دو حزب دموكرات و جمهوریخواه در ایالات متحده، ارتباط خوبی با الزرفی داشته و به دنبال فرصتی برای استقرار وی در راس هرم قدرت در بغداد بوده‌اند.