ماموریت‎های فضایی زیر سایه كرونا

ماموریت‎های فضایی زیر سایه كرونا

همه‎گیری ویروس كووید ــ 19 بازگشت دوباره انسان به ماه و برنامه جایگزینی تلسكوپ هابل را به تاخیر انداخت.

 ایالت متحده از زمان انتخاب  دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، تمایل خود را برای بازگشت دوباره انسان به ماه اعلام كرده است. به این ترتیب ناسا قصد دارد تا سال 1403شمسی/ 2024 میلادی گروهی از فضانوردان را روی سطح ماه فرود آورد. این برنامه بلندپروازانه كه آرتمیس نام گرفته است، با چالش‎های بسیاری مواجه است. ناسا در این پروژه قصد دارد با استفاده از سامانه پرتاب فضای(SLS)، كپسول فضایی اوریون (Orion) را به ایستگاه فضایی مستقر در مدار ماه كه گیت‎وی (Gateway) نام گرفته است، برساند.
اما به‌تازگی با مثبت اعلام شدن تست كرونای یكی از كارمندان مركز تحقیقاتی ایمز (Ames) این مركز تعطیل شد و تا اول فروردین دو مركز دیگر، كارخانه مونتاژ میشو (Michoud) و مركز فضایی جان سی.استنیس (John C. Stennis) نیز تعطیل شدند؛ در حالی كه قرار بود سامانه پرتاب فضایی (SLS) در مركز فضایی استنیس تا تابستان امسال برای آزمون آتش آماده شود، از اولین قربانی‎های فضایی به علت قرنطینه‎های حاصل از شیوع ویروس جدید كروناست. با تعطیل شدن هسته اصلی برنامه موشكی ناسا برای رسیدن به ماه، ماموریت آرتمیس ــ 1 كه قرار بود آبان سال جاری یك سفر بدون سرنشین برای آزمایش سامانه پرتاب فضایی و فضاپیمای اوریون داشته باشد، به جدول زمان‏بندی‌اش نخواهد رسید. حال تاریخ پرتاب به زمان بازگشایی مراكز استنیس و میشو كه مسوول ساخت راكت SLS و بخش‎هایی از فضاپیمای اوریون هستند، بستگی دارد.
 تلسكوپ فضایی جیمز وب
در این بین پروژه تلسكوپ فضایی جیمز وب نیز بی‎تاثیر نمانده است، گرچه شركت نوثروپ گرومن (Northrop Grumman) پیمانكار اصلی این پروژه از دستور تعطیلی كسب وكارها در كل كشور معاف بود، اما برای حفظ سلامت و امنیت كارمندانش تعطیل شد. بنابراین جانشینی تلسكوپ فضایی جیمز وب به جای تلسكوپ فضایی هابل باز هم با تاخیر جدی روبه‎رو شده است، پیش از این نیز دیوان محاسباتی آمریكا (GAO) نیز اعلام كرده بود شانس پرتاب جیمز وب در زمان مقرر مارس 2021 فقط 12 درصد است و این شركت قصد داشت بهار امسال این زمان را تمدید كند. اما آمریكا تنها كشوری نیست كه برای آماده‎سازی جیمز وب با توقف روبه‎رو شده است. با تعطیلی فرانسه، سازمان فضایی اروپا (اسا) نیز كه وظیفه آماده‎سازی مقدمات پرتاب جیمز وب را با پرتابگر هوافضایی آریان 5 (Arianespace Ariane5) برعهده داشت، نیز تعطیل شده است.
 تعطیلی سازمان فضایی اروپا
با تعطیلی سازمان فضایی اروپا، سرنوشت چهار ماموریت مطالعه منظومه شمسی نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
این چهار ماموریت شامل فضاپیمای كلاستر (Cluster) كه به مطالعه میدان مغناطیسی زمین می‎پردازد، مدارگرد مریخی ردیاب گاز اگزومارس
(Mars-orbiting ExoMars Trace Gas Orbiter)، مارس اكسپرس (Mars Express)  و مدارگرد خورشیدی (Solar Orbiter)  است كه اكنون در مسیر رسیدن به خورشید است.
هر چهار فضاپیما در مداری ثابت حركت می‎كنند و برای ماموریت‎های طولانی‌مدت طراحی شده‎اند. بنابراین انتظار می‎رود خاموشی موقت ابزارهای علمی‎شان و قرارگرفتن پیكربندی‎شان در حالتی نسبتا ایمن مشكلی ایجاد نكند. با وجود تعطیلی یا دوركاری در بخش‎های مختلف اِسا، بخش كنترل‌كننده‎های پرواز تا 22 فروردین همچنان بر سر كار بودند، زیرا قرار بود فضاپیمای بپی كلمبو (BepiColombo)
18 فروردین برای فشرده‎تر كردن مدار خود به دور خورشید برای كمك گرانشی از كنار زمین عبور كند. این فضاپیما آبان 97 با همكاری اسا و آژانس كاوش‎های فضایی ژاپن برای مطالعه سیاره عطارد پرتاب شد.
 ناسا، همچنان نیمه تعطیل
در حال حاضر مهم‌ترین اولویت ناسا پرتاب كاوشگر مریخ 2020 بین بازه 27 تیر تا 15 مرداد سال جاری است، اگر پرتاب در این مدت صورت نگیرد 26 ماه باید منتظر بمانیم تا دوباره مریخ و زمین برای سفر بین سیاره‎ای در یك خط قرار بگیرند. این مریخ‎نورد كه به تازگی پرسویرنس (Perseverance به معنی استقامت) نام گرفته است تا امروز به‌خوبی طبق زمان‎بندی خود پیش رفته است. علاوه‌بر این ناسا همچنان همكاری خود را با شركت‌های اسپیس‎ایكس و بوئینگ برای تكمیل توسعه تجاری تاكسی‎های فضایی كه قرار است مسافران را بین زمین و ایستگاه فضایی جابه‌جا كنند، ادامه می‎دهد.
اسپیس ایكس قصد دارد كپسول دراگون2 را بین اواخر اردیبهشت تا اوایل تیر ماه آزمایش كند اما در این مدت دو مانع را باید كنار بزند. اول آن‎كه پس از پرتاب فالكون 9
در 28 اسفند، این شركت قصد دارد یكی از موتورها را پیش از موعد بازنشسته كند و دوم این‎كه پنجم فروردین، آزمایش نهایی سامانه نجات پرواز موفقیت‎آمیز نبود. در همین حال بوئینگ نیز در حال بهبود فضاپیمای سی‎اس‎تی 100 استارلاینر (CST-100 Starliner) خود است كه دی‌ماه سال گذشته به‌دلیل مشكلات نرم‎افزاری نتوانست به ایستگاه فضایی برسد. انتظار می‎رود این شركت تا پایان این ماه برنامه نهایی خود را به ناسا تحویل دهد.
آخرین سفر فضانوردان آمریكایی با فضاپیمای روسی سایوز 21 فروردین و بدون حضور خانواده‎ها و دوستان‎شان انجام شد.
زیرا سفر به پایگاه فضایی بایكونور در قزاقستان كه محل پرتاب سایوزهاست، مانند سایر كشورها به علت همه‎گیری جهانی كووید ــ 19 محدود شده است.
ناسا هنوز اقدامی برای تخمین تاثیرات مالی و تغییر در زمان‎بندی‎ها به علت شیوع بیماری كووید ــ 19 انجام نداده است. در آخرین نشست كنگره آمریكا برای تعیین بودجه، 60 میلیون دلار به ناسا اختصاص داده شده است.
منبع: Scientific American