اتوبوس‌سواری آنلاین می‌شود؟

اتوبوس‌سواری آنلاین می‌شود؟

لیلا شوقی


 4/86درصد مردم تهران موافق اعمال محدودیت‌های بیشتر در شهر تهران هستند. این را علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با بیماری كرونای تهران گفته است. شاید به دلیل همین است كه مدیران حمل‌ونقل، از اعمال سختگیری‌های بیشتر در سیستم حمل‌ونقل گفته‌اند. این كه از این پس، می‌توان بلیت‌ها را آنلاین رزرو كرد، دو صندلی اتوبوس تنها برای یك نفر است و هر كسی در مترو و اتوبوس، باید در مكانی كه تعیین شده، بایستد و تاكسی‌ها هم بیشتر از سه مسافر نباید سوار كنند. اتفاقی كه به نظر می‌رسد با سر كار رفتن دوسوم كارمندان كمی عجیب است. طرح فاصله‌گذاری از امروز اجرایی شده، اما آیا این طرح در سیستم حمل‌ونقل كلانشهر تهران عملی است؟ 
 آن چیزی كه در طرح فاصله‌گذاری شركت اتوبوسرانی بیشتر از همه خودش را نشان می‌دهد، رزرو آنلاین صندلی‌های اتوبوس است؛ برنامه‌ای كه البته نه مربوط به این طرح كه مربوط به روزهایی است كه آسمان تهران، خاكستری بود. روز گذشته محمود ترفع، مدیرعامل شركت واحد اتوبوسرانی تهران، به خبرگزاری دانشجو از فعالیت شركت استارت‌آپی گفته بود كه شهروندان می‌توانند با استفاده از آن، صندلی‌ها را رزرو كنند. طرحی كه البته از قبل، به صورت عملی انجام نشده و بنا به نظر روابط عمومی اتوبوسرانی تهران، تنها در مرحله آزمایشی است و برای دیدن نتایج آن باید چند روزی صبر كرد. یوسف حجت، سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران اما معتقد است سیستم رزرو كردن صندلی‌ها عملا برای اتوبوس‌های دولتی قابل انجام نیست. 
با استفاده از نیروی كمكی
اجرایی شدن طرح فاصله‌گذاری، برای سیستم حمل‌ونقل پایتخت، در شرایطی كه می‌دانیم تعداد اتوبوس‌ها و واگن‌های شهر تهران، پیش از شیوع ویروس كرونا هم كم بوده، عجیب به نظر می‌رسد. از نظر حجت اما این طرح‌ها قابل اجراست. او به ما می‌گوید:‌ «بسته به ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل این طرح‌ها اجرایی است.» او معتقد است در هفته‌های گذشته، تنها از 15درصد ظرفیت مترو استفاده شده و برای ظرفیت اتوبوس هم تقریبا همین ظرفیت استفاده شده و با این شرایط، می‌توان از هر مسافر انتظار داشت با فاصله یك صندلی از هم روی نیمكت‌ها بنشینند. عكس‌هایی كه هفته گذشته از متروی تهران، در زمان‌های پیك شلوغی منتشر شد، اما خلاف اینها را نشان می‌دهد. محمود ترفع از صندلی‌ها و كف اتوبوس‌هایی كه همه علامت‌گذاری شده‌اند، گفته است. فرنوش نوبخت، مدیرعامل شركت بهره‌برداری متروی تهران و حومه هم از علامت‌دار كردن كف مترو گفته است. هرچند این طرح، اولین روز خود را می‌گذراند و نمی‌توان درباره آن بحث كرد، اما حجت معتقد است همه چیز به مردم بستگی دارد و سؤال هم همین‌جاست. آیا مردم حاضر می‌شوند بنا به تعهدات شهروندی در طرح فاصله‌گذاری شركت كنند؟
با کمک مردم
 حجت جواب این سؤال را این طور می‌دهد:‌ «بله و خیر.» و به مردمی اشاره می‌كند كه این روزها، پای كار آمده‌اند و با طرح فاصله‌گذاری اجتماعی همراه شده‌اند. كسانی كه در تعطیلات عید در خانه ماندند، به سفر نرفتند. در مقابل اما معتقد است شهروندانی هم وجود دارند كه به طرح‌های دولت بی‌اعتنا بوده‌اند و قوانین را زیرپا گذاشته‌اند. حجت می‌گوید:‌ «هرچه همراهی مردم به علامت‌ها بیشتر باشد، طرح با موفقیت بیشتری همراه است. او معتقد است طرح ترافیك جدید، باعث می‌شود كارمندان از خودروی شخصی استفاده كنند و از ظرفیت‌های حمل‌ونقل عمومی كمتر استفاده شود. اینها اما طرح‌های حمل‌ونقل عمومی است. علیرضا قنادان، مدیرعامل سازمان تاكسیرانی شهرتهران به ایسنا درباره تاكسی‌هایی گفته كه تنها اجازه دارند سه مسافر سوار كنند، یك مسافر جلو و دو مسافر هم در صندلی عقب. به جز این هم، همه راننده‌ها با اتاقك‌های شیشه‌ای از بقیه مسافران جدا می‌شوند.