كسب‌وكار با كرونا

كسب‌وكار با كرونا

از همان ابتدا كه حسن روحانی آغاز به كار فعالیت صنف‌ها را منوط به تفكیك مشاغل پرخطر و كم‌خطر كرد همین سوال ایجاد شد كه چه نهادی این مشاغل را دسته‌بندی می‌كند؛ البته با زیرمجموعه گسترده‌ای از سوالات و ابهامات دیگر به عنوان مثال این‌كه نهاد ناظر بر فعالیت صنف‌ها كدام است یا در صورت تخطی چه اتفاق می‌افتد؟ مثال آشكار در رابطه با ابهامات این تصمیم هم درست پس از پایان تعطیلات نوروزی عیان شد. جایی كه بسیاری از اصناف بی‌توجه به شرایط قرنطینه عمدتا به دلایل اقتصادی آغاز به فعالیت كردند، ‌مشاغلی كه نه جزو موارد ضروری زندگی شهروندان محسوب می‌شده است و نه الزامی بهداشتی را برای جلب اعتماد عمومی كسب كرده بودند. در همین دوره بسیاری از آرایشگاه‌های سطح شهر با لطایف الحیلی اقدام به بازگشایی‌ و آغاز فعالیت خود كرده‌اند، این‌كه كركره مغازه‌ها را نیمه‌باز می‌گذارند و با سفارش تلفنی اقدام به این كار می‌كنند،‌ یا گزارش‌هایی در همین چند روز از سرو مخفیانه غذا و قلیان در قهوه‌خانه‌ها به گوش می‌رسید كه در تناقض كامل با گام دوم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است. مواردی كه برای آنها حتی با انتشار اطلاعیه دیروز و التزام مشاغل به تعهد برای ادامه فعالیت در سامانه سلامت هم تمهیدی دیده نشده است.
 دیروز اما كمیته اطلاع‌رسانی ستادملی مقابله با كرونا در بیانیه‌ای اعلام كرد، اصناف و مشاغل «كم‌خطر» می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه سلامت به نشانی salamat.gov.ir از شنبه كار خود را آغاز كنند. محسن فرهادی، معاون مركز سلامت و كار وزارت بهداشت هم در ویدئوكنفرانسی اعلام كرده است ‌اصنافی كه در سایت وزارت بهداشت ثبت‌نام نكنند، اجازه فعالیت نخواهند داشت.
در این سایت یك سری اطلاعات كلی از افراد پرسیده شده و افراد اطلاعات خود نظیر كد ملی، نشانی و مشخصات واحد صنفی و صنعتی را بارگذاری و در آنجا اعلام می‌كنند كه به مقررات بهداشتی پایبند بوده و با رعایت این مقررات می‌توانند فعالیت واحد صنفی و صنعتی خود را با شرایط پاندمی ویروس كرونا منطبق كنند. هر چند اجازه فعالیت این مشاغل منوط به ثبت‌نام در این سامانه و التزام به اجرای موارد بهداشتی ذكر شده است اما همچنان ابهام در رابطه با ضمانت این موارد از سوی این مشاغل وجود دارد.»
نهادهای ناظر
در رابطه با واحدهای نظارتی در عملكرد این مشاغل هم توضیحاتی وجود دارد. آن‌طور كه محسن فرهادی می‌گوید در اجرای این برنامه علاوه بر بازرسان وزارت بهداشت، نیروی انتظامی و اماكن هم حضور دارند. همچنین تمام بازرسان اتاق اصناف و دفاتر خدمات سلامت و بخش دولتی هم حضور خواهند داشت. در مجموع همه بازرسان بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای وزارت بهداشت با حداكثر توان خود در این اجرای این برنامه حضور خواهند داشت.
در بند پنجم این اطلاعیه هم آمده است تمام واحدهای تولید در بخش‌های مختلف صنف، صنعت، توزیعی و خدمات فنی كه برای تامین مایحتاج عمومی و نیاز ضروری مردم از جمله مواد غذایی، خدمات فنی و تعمیر لوازم خانگی و منزل از بدو شروع بحران بیماری كرونا در حال خدمات‌رسانی به مردم بوده‌اند كماكان در چارچوب دستورالعمل بهداشتی ابلاغی مجاز به فعالیت در این حوزه‌ها می‌باشند.
مشاغل پرخطر
در این اطلاعیه می‌توان سراغی هم از مشاغل پرخطر پیدا كرد. براساس اعلام وزارت بهداشت فعالیت‌های پرخطر برای شیوع كرونا در حوزه اصناف شامل آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، رستوران ها، تالار پذیرایی و سالن مراسم، مراكز بازی، تفریحی، گیم‌نت، قهوه‌خانه‌ها، چایخانه‌ها و تریا، اماكن اقامتی، هتل‌ها، استخر، سونا و ماساژ و باشگاه‌های بدنسازی و ورزشی، سینما‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاهای هنری و فرهنگی هستند.نانوایی‌ها اما یكی از مشاغلی‌اند كه هم جزو كالاهای ضروری مردم محسوب می‌شوند و هم به نوعی محل تجمیع شهروندان است. محسن فرهادی در این رابطه هم اعلام كرده است: «یكی از بندهای مهم فاصله‌گذاری اجتماعی در خصوص نانوایی‌ها گفته شده است كه دریافت هر گونه وجه نقد در نانوایی‌ها ممنوع است و باید دستگاه كارتخوان گذاشته شود. این موضوع هزینه‌ای برای نانوا ندارد و تا جایی كه می‌دانم سیستم بانكی كشور نیز آماده انجام این خدمت هستند. همچنین نانوایی‌ها ملزم به گذاشتن میزی شده‌اند كه هیچ كس در واحد نانوایی وارد نشود.»