واقعی‌ترین افسانه‌ زندگی را تجربه می‌كنیم

گفت​وگو با مهدی فخیم‌زاده درباره زاویه نگاهش به كرونا

واقعی‌ترین افسانه‌ زندگی را تجربه می‌كنیم

مهدی فخیم‌زاده، كارگردان و بازیگر هم این روزها در خلوت خود به كرونا و شرایطی كه
به وجود آورده فكر می‌كند، كرونا او را هم مثل ما غافلگیر كرده است. این كارگردان می‌گوید: هیچ تصوری از شرایطی كه یك ویروس می‌تواند در ابعادی به این بزرگی و عمیقی بر جهان تحمیل كند، وجود نداشت. من هم مثل بقیه به بیماری‌های نادر فكر می‌كردم كه شاید یقه بشر را بگیرد یا جنگ‌های فراگیر كه دنیا را درگیر ‌كند. اما كرونا همه معادلات ذهنی ما را به​هم ریخت. یك ویروس چنین مرگبار بر همه جهان بتازد و همه مردم را زیر سایه خود بگیرد؛ شبیه افسانه‌هاست كه می‌شنویم اما باورش نمی‌كنیم. این كه بیماری تمام مردم جهان را درگیر كند در همه سطح و گروهی. بین فقیر و غنی، با سواد و بیسواد، سیاستمدار و هنرمند و بقیه فرقی نمی‌گذارد. به نظرم همه ما در شوك فرو رفته‌ایم و نمی‌دانیم بعد از كرونا دنیا چگونه دنیایی خواهد بود. بشر حتما راهی برای درمان و كنترل كرونا پیدا خواهد كرد و مثلا تا یك سال آینده این بیماری كنترل خواهد شد اما تبعات آن غیر‌قابل پیش‌بینی است.
درون‌گراها راحت‌ترند
فخیم‌زاده معتقد است كه شرایط این روزها و در خانه ماندن ما ایرانی‌ها یا قرنطینه كامل در برخی از كشورها برای آنهایی كه درون‌گرا هستند، راحت‌تر است تا برای برون‌گراها و كسانی كه تمایل زیادی به خانه‌نشینی ندارند یا وقتی در خانه هستند، نمی‌دانند وقت خود را چگونه پر كنند.
كارگردان فیلم همسر می‌گوید: در این شرایط، پر كردن وقت و رشد شخصی یا دیگر مسائل فردی كاملا به زاویه نگاه افراد به موضوع بستگی دارد. برخی این روزها منفعل برخورد می‌كنند و منتظرند این روزها و شرایط خانه‌نشینی تمام شود تا دوباره زندگی را از سربگیرند. اما برخی از شرایط به وجود آمده نهایت استفاده را می‌كنند؛ كتاب‌های نخوانده را می‌خوانند و فیلم‌های نادیده را می‌بینند و از همه ساعات شبانه‌روز برای رشد شخصی و مهارت‌افزایی استفاده می‌‌كنند و در آخر ماجرا هم حتما بُرد با این گروه است. آنها بیشترین استفاده را از شرایط كرده‌اند.