رکوردشکنی دوباره بورس در روز فروش سهام شستا

رکوردشکنی دوباره بورس در روز فروش سهام شستا


روز گذشته سهام شرکت شستا در بورس عرضه شد تا شاخص کل بازار سرمایه یک رکورد جدید را هم فتح کند.
چهارشنبه، شاخص کل بورس اوراق بهادار با افزایش 19 هزار و 325 واحدی به رقم بی‌سابقه 645 هزار و 734 واحد رسید. ارزش روز بازار بورس اوراق بهادار هم به بیش از 2358 تریلیون تومان رسید.
دیروز عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی - شستا - در بورس تهران انجام شد که این مقدار 10درصد از کل سهام شستا به شمار می‌رود. شش میلیارد و 700 میلیون سهم شستا دیروز برای فروش به عموم مردم در بورس عرضه شد که به قیمت هر سهم 8600‌تومان به دو میلیون خریدار فروش رفت. قرار است یک میلیارد و 300میلیون سهم دیگر شستا هم جهت عرضه به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در روز شنبه هفته آینده عرضه شود.
جلسه عرضه سهام شستا به صورت آنلاین در فضای مجازی پخش شد. با عرضه اولیه این شرکت در بورس تهران تعداد شرکت‌های فعال در بورس به 537 شرکت رسید و به ارزش بازار 688 هزار میلیارد ریال افزوده شد.
گرچه برخی کارشناسان عرضه سهام شستا را که متعلق به تامین اجتماعی و کارگران و بازنشستگان است یک نوع هدر دادن سرمایه کارگران می‌دانند، اما برعکس بسیاری از کارشناسان صرف حضور شستا در بورس را قدم بسیار مهمی برای شفاف‌سازی این هلدینگ عظیم و همچنین جلوگیری از ریخت و پاش در شرکت‌های زیرمجموعه تامین اجتماعی می‌دانند و امیدوارند منابعی که از عرضه اولیه این سهام به دست می‌آید، منافع آن در نهایت به جیب کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی برسد. همچنین کارشناسان دلیل رشد شاخص کل بورس تهران را هجوم نقدینگی سرگردان بازار به سمت بورس می‌دانند که به دلیل وجود رکود در بازارهای موازی مانند مسکن، ارز و طلا و همچنین رکود فعالیت‌های ساختمانی به سمت سرمایه‌گذاری در بورس، سرازیر شده است که البته این تجربه را باید به فال نیک گرفت، زیرا جمع‌آوری نقدینگی به وسیله بازار سرمایه یکی از سالم‌ترین روش‌های مقابله با تورم و جمع‌آوری نقدینگی به شمار می‌رود.
توضیحات دژپسند درباره عرضه سهام شستا در بورس
وزیر اقتصاد درباره عرضه سهام شستا در بورس گفت: امروز یکی از روزهای تاریخی بازار سرمایه را داریم و با همکاری وزارت رفاه توانستیم سهام یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌ها در بازار سرمایه عرضه شود.
به گزارش تسنیم، فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت طی سخنانی با اشاره به اهمیت این موضوع، افزود: اولین وجه اهمیت این است که پاسخی مناسب و درخور به کسانی خواهد بود که علاقه‌مند هستند در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند. دومین نکته این‌که این شرکت بسیار بزرگ به صورت یک شرکت شفاف حساب و کتابش مورد دید همه قرار می‌گیرد. نکته بعدی این‌که بقیه بنگاه‌ها نیز می‌توانند این مدل را پیاده کنند؛ این اولین نیست و آخرین هم نخواهد بود.