کروناشمار ژاپنی‌ها دیر به کار افتاد

در هم شکستن مقاومت دولت آبه شینزو در مقابل کووید- 19

کروناشمار ژاپنی‌ها دیر به کار افتاد



افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ژاپن و ناتوانی دولت در کنترل شرایط عمومی، منجر به اعلام وضعیت اضطراری توسط   آبه شینزو نخست وزیر این کشور شد. تا قبل از اعلام وضعیت اضطراری اخیر، مقررات محدودکننده تنها در هفت بخش از این کشور اعمال می‌شد. اما در حال حاضر، هر 47استان ژاپن موظف به رعایت قوانین مربوط به وضعیت اضطراری هستند. طی هفته‌های اخیر، آبه شینزو بابت سهل‌انگاری در اعلام قرنطینه عمومی و تدابیر سختگیرانه، مورد انتقاد بسیاری از سیاستمداران و متخصصان ژاپنی قرار گرفته بود. پیشتر وضعیت اضطراری به هفت بخش محدود می‌شد.
هدف نخست وزیر ژاپن از اعلام‌نکردن وضعیت اضطراری در اکثر نقاط این کشور، جلوگیری از ایجاد بحران اقتصادی حداکثری در قبال شیوع ویروس کووید -19 بود. با این وجود مقاومت آبه شینزو چندان ادامه پیدا نکرد! وی اعلام کرده که دولت او قصد دارد صد هزار ین پول نقد به تمامی شهروندان این کشور ۱۲۶ میلیون نفری بدهد. سهل‌انگاری و تاخیر دولت ژاپن در اعلام وضعیت اضطراری، نه‌تنها به شیوع گسترده کرونا در اکثر استان‌های این کشور منجر شده است، بلکه بر اقتصاد این کشور نیز تاثیر مخرب‌تری در آینده خواهد گذاشت. اگر آبه در هفته‌های گذشته چنین اقدام سختگیرانه‌ای را صورت می‌داد، با  تبعات و هزینه‌های بهداشتی، درمانی و اقتصادی کمتری ( نسبت به وضعیت فعلی) مواجه می‌شد.
نخست وزیر ژاپن خطاب به شهروندان این کشور تاکید کرده که 70 تا 80درصد مراودات خود را کاهش دهند و از مسافرت پرهیز کنند. بر اساس آمار رسمی،  تاکنون در ژاپن  ۹۲۳۱نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۹۰ نفر نیز بر اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر،  آزمایش ابتلای یک عضو دیگر کابینه به ویروس کووید - 19 مثبت اعلام شده است.این سومین مقام دولتی ژاپن  است که به این بیماری مبتلا می‌شود.
تبعات اعمال تدابیر محدود‌کننده بر افراد بی‌خانمان در توکیو و دیگر شهرهای ژاپن نیز در این برهه مورد توجه رسانه‌های این کشور  قرار گرفته است. در ژاپن بیش از 4550 نفر بی‌خانمان وجود دارند که قطعا با کم شدن تردد مردم در خیابان‌ها، دستیابی آنها به غذا و امکانات سخت‌تر خواهد شد.