شیرجه مرگبار تیبا در زاینده‌رود

هشت روز عملیات نفسگیر برای یافتن پیكر كارگر جوان كارخانه

شیرجه مرگبار تیبا در زاینده‌رود

پیكر كارگر جوان كارخانه رشته آشی كه با خودروی خود به زاینده‌رود سقوط كرده بود، بعد از هشت روز عملیات امداد و نجات جمعیت هلال احمر شهركرد در زاینده‌رود پیدا شد.
به گزارش خبرنگار جام‌جم، ساعت هنوز به یك بامداد روز اول اردیبهشت نرسیده بود. باران شدیدی در نزدیكی زاینده‌رود می‌بارید و حتی حركت‌های تند برف پاك‌کن ماشین‌ها هم نمی‌توانست حریف دانه‌های درشت باران باشد كه سیل‌آسا روی شیشه ماشین می‌بارید. جاده شورآب صغیر به شهركرد یعنی همان مسیری كه سجاد هر شب از آن عبور می‌كرد در آن وقت شب شلوغ نبود.
سجاد نادری داشت با خودروی تیبای خود جاده را به مقصد خانه طی می‌كرد كه یكدفعه به داخل رودخانه سقوط كرد و ناپدید شد. خودروی پشت سر او با دیدن صحنه سقوط تیبا به رودخانه وحشت زده با پلیس تماس گرفت.
شیخی، دایی سجاد در مورد حادثه گفت: مردی كه پشت سر سجاد در حال حركت بود به پلیس گفته بود خودرو سر پیچ یكدفعه روی زمین لغزید و راننده انگار دیگر نتوانست خودرو را كنترل كند و به داخل آب افتاد. مرد راننده می‌گفت شدت آب به قدری زیاد بود كه خودرو روی آب شناور شده بود.
شیخی در ادامه گفت: به صبح نكشید، ماشین از آب خارج شد ولی اثری از سجاد نبود. شدت آب به قدری زیاد بود كه او را با خود برده بود. سجاد 33 سال داشت و كارگر كارخانه رشته آشی بود. چون هر شب دیر وقت كارش تمام می‌شد حدود دو سال قبل به فكر این افتاد گواهینامه بگیرد و با پس‌انداز تمام سال‌هایی كه كار كرده بود یك خودرو خرید. همان خودرویی كه با آن در زاینده رود سقوط كرد.
خانواده سجاد در تمام روزهایی كه منتظر رسیدن خبری از او بودند چشم به زاینده‌رود دوخته بودند و لحظات سخت و نفسگیری در دلواپسی سپری می‌كردند و پسر هفت ساله سجاد بیقراری می‌كرد.
مرتضوی، مدیرعامل جمعیت هلال احمر شهر كرد در مورد عملیات امداد گفت: تیم واكنش سریع با تیم غواصی به همراه امدادگران هلال احمر از همان لحظات اولیه بعد از وقوع حادثه به محل اعزام شدند و عملیات جست‌وجو آغاز شد.
با توجه به این‌كه ماشین در رودخانه چپ كرده بود، احتمال زنده بودن سرنشین خودرو خیلی كم بود. چون آب رودخانه هم خیلی زیاد بود و خروجی سد حدود 85 تا 90 متر بالا آمده بود كه در این فصل سال بی‌سابقه است.
از صبح روز حادثه تا پیدا شدن جسد راننده، امدادگران هلال‌احمر هشت روز عملیات داشتند. روزی چهار تیم عملیاتی با همكاری اعضای نجات غریق شهرستان به جست‌وجو می‌پرداختند، اما به خاطر سرمای هوا و شدت آب رودخانه مقدار زیادی سنگ، چوب و غربال روی آب رودخانه بود كه عملیات را سخت می‌کرد و شرایط به حدی سخت بود كه دو نفر از امدادگران در خروجی سد در معرض خطر جانی قرار گرفتند و با كمك دیگر امدادگران شانس زنده ماندن پیدا كردند.
همین شرایط سخت باعث شده بود نیروهای امدادی فقط در روشنی روز كار امداد را انجام دهند و شب‌ها عملیات جست‌وجو متوقف می‌شد.
مرتضوی در آخر افزود: امدادگران با دو قایق و دستگاه غواصی هشت روز تلاش كردند و از محل حادثه تا حوزه اصفهان را تفحص كردند. بالاخره صبح روز هفتم اردیبهشت جسد مرد جوان پایین‌تر از پل چم نار در مرز استان چهارمحال بختیاری و اصفهان پیدا شد.