امضا به یورو، پرداخت به ریال!

جزئیات قرارداد اسكوچیچ با فدراسیون فوتبال

امضا به یورو، پرداخت به ریال!

قرارداد دراگان اسكوچیچ با فدراسیون فوتبال مانند قرارداد سایر مربیان از جمله ویلموتس و كارلوس كی‌روش دارای ابهام زیادی است. یكی از آن ابهامات، امضای قرارداد به یورو و پرداخت آن به ریال است؛ چیزی كه فدراسیون در ابتدا منكر آن شده بود. به گفته صادق درودگر، دستمزد اسكوچیچ برای هر سال مبلغی در حدود ۲۰۰ هزار یورو است كه این قرارداد در بهمن ماه منعقد شده و از آن زمان تاكنون، یورو چند هزار تومان در بازار افزایش یافته و فدراسیون مجبور است هنگام پرداخت، ارزش یورو بر اساس اعلام بانك مركزی در هر روز را معیار محاسبه و تبدیل یورو به ریال قرارداد دهد.
با توجه به این موضوع، ادعای فدراسیون فوتبال مبنی بر ریالی بودن دستمزد این مربی زیر سؤال می‌رود، چرا كه دستمزد سرمربی تیم ملی با نوسانات قیمت یورو در بازار ایران و این‌كه معمولا رو به افزایش است تا كاهش، ملبغ ریالی مشخصی ندارد.
افزایش تعهدات فدراسیون
فدراسیون فوتبال برای افزایش قیمت ارز در بازار ایران، معیار ۳۵ درصد افزایش قیمت در هر سال را قرار داده است. دستمزد حدودا ۲۰۰ هزار یورویی اسكوچیچ در بهمن ماه با قیمت هر یورو ۱۵ هزار تومان كه توسط بانك ملی اعلام می‌شود، محاسبه شده است.
اكنون و بعد از گذشت سه ماه از ثبت این قرارداد، هر یورو طبق اعلام بانك مركزی ۱۷ هزار تومان است كه در تبدیل یورو به ریال، موجب افزایش تعهدات فدراسیون فوتبال به اسكوچیچ می‌شود.
البته فدراسیون به علت مشكلاتش برای تهیه ارزهای خارجی، این دستمزد را به صورت ریالی به حساب سرمربی تیم ملی واریز می‌كند تا او مجددا برای انتقال این پول از ایران به خارج از كشور، ناچار به تبدیل ریال به ارزهای خارجی باشد.
به گزارش ایسنا، ابراهیم شكوری، دبیركل سابق فدراسیون فوتبال چند روز قبل ادعا كرد كه الحاقیه‌ای به قرارداد اسكوچیچ اضافه شده تا دستمزد این سرمربی از محل پاداش‌ها و حقوق فدراسیون در فیفا پرداخت شود، اما فدراسیون فوتبال این موضوع را تكذیب كرده است. البته تكذیب فدراسیون فوتبال كاملا هوشمندانه به نظر می‌رسد، چون اگر دستمزد اسكوچیچ به صورت یورو منعقد شده باشد، می‌توان با ارسال قرارداد به فیفا، اگر پولی وجود داشته باشد، از این طریق دستمزد اسكوچیچ را پرداخت كرد و دیگر نیازی به الحاقیه هم نخواهد بود.