قصه مهربانی آدم‌های خوب شهر

قصه مهربانی آدم‌های خوب شهر

علی‌اكبر كریمی تهیه‌كننده


 برنامه «آدم‌های خوب شهر» اولین بار دو سال پیش از شبكه دو سیما روانه آنتن شد و امسال برای سومین سال، هر روز ساعت 17 و 30 دقیقه پخش می‌شود. این مجموعه مهمانانش را از بین كسانی انتخاب می‌كند كه در عرصه‌های مختلف باعث خوب شدن حال اطرافیان خود شده‌‌اند. قرار هم نیست لزوما این تلاش در ابعاد گسترده اتفاق افتاده باشد از قدم‌هایی به ظاهر كوچك تا كارهایی در مقیاس بزرگ همه می‌توانند راوی داستان خود در «آدم‌های خوب شهر» شوند.
البته در ابتد به این مساله فكر كردیم برنامه‌های سوژه‌محور دیگری در سیما تولید شده‌اند و ممكن است ساختار گفت‌و‌گو محور برای مردم تكراری شده باشد، اما بعد احساس كردیم مردم مشتاق شنیدن داستان افرادی هستند كه نقشی در زندگی دیگران داشته‌اند و این مساله از پیام‌هایی كه به این برنامه ارسال می‌شود نیز كاملا مشهود و مشخص است.  از سوی دیگر اجرا در برنامه‌های گفت‌وگومحور ماه رمضان نقش مهمی دارد. هر چقدر مهمان برنامه سرگذشت شنیدنی‌ای داشته باشد یا دكور و سایر عوامل در بهترین حالت خود باشند اما چنانچه مجری قادر به ارتباط با بیننده نباشد، فایده‌ای ندارد. حضور سیدكاظم احمدزاده كه بنیانگذار برنامه جشن رمضان در شبكه پنج است و برنامه‌هایی زیادی را در این حوزه تهیه‌ و اجرا كرده‌، این حس را به مردمی كه در ساعات منتهی به افطار این برنامه را انتخاب می‌كنند، می‌دهد كه با برنامه‌ای از جنس رمضان روبه‌رو هستند.
البته در چندماه اخیر با مشكل جهانی انتشار ویروس كرونا مواجه شدیم كه همین امر باعث می‌شود اختصاص آنتن رسانه ملی به تولید برنامه‌هایی كه روایتگر داستان انسان‌هایی با دستان گشوده برای یاری به دیگران هستند، آن هم در ماه رحمت خدا چندان دور از انتظار نباشد. به نظرم شنیدن مداوم داستان این افراد باعث تشویق جامعه به كار خیر می‌شود. این‌كه نگاه بازتری داشته باشیم و فقط دایره خانواده و اطرافیان خودمان را نبینیم، حلقه‌های دیگر جامعه، همسایه‌ها، چند خانه آن‌طرف‌تر و همه كسانی كه به نوعی با ما در اتصال هستند و نیازمند كمك را هم درنظر بگیریم. رواج این روحیه اتفاقی است كه نه‌تنها حال خوب را در سطوح بالای انسانی منجر می‌شود بلكه به نوعی باعث ایجاد فضایی سالم در جامعه هم خواهد شد. گروه سوژه‌یاب برنامه از یك ماه قبل از ماه رمضان شروع به گزینش افراد كردند. «آدم‌های خوب شهر» سال گذشته با اجرای محمودرضا قدیریان و كریم خودسیانی توانست با استقبال خوبی مواجه شود. بنابراین امسال نیز سعی كردیم بیشتر به نظرات مخاطبان نزدیك شویم. نظرات نشان می‌دهد مردم با شنیدن قصه آدم‌هایی كه دست خیر دارند حال‌شان خوب می‌شود و این قصه‌ها هیچ‌وقت رنگ و بوی تكرار به خود نخواهند
گرفت.