به علی(ع) شناختم من به خدا قسم خدا را

به علی(ع) شناختم من به خدا قسم خدا را

شهریار یکی از شاعران معاصر است که به‌واسطه سرایش چند شعر معروف درباره حضرت علی (ع) در ذهن‌ها ماندگار شده است. علی ای همای رحمت و علی آن شیر خدا شاه عرب... دو غزلی هستند که شهرت دارند و خود شهریار هم به‌واسطه آنها ارادتش را به حضرت علی (ع) ابراز کرده است.
سریال امام علی (ع) هم هر چند سال‌ها پیش ساخته شده اما هنوز برای مردم جذاب و دلنشین و البته در کشورهای اطراف هم پرطرفدار است. داوود میرباقری این سریال را کارگردانی کرد و در آن اواخر دوره خلافت عثمان و دوران خلافت و زندگی علی بن ابی‌طالب را روایت کرد.
از معروف‌ترین تصویرهایی که بدون نمایش چهره‌ امام علی‌(ع) یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های شخصیتی او، یعنی یتیم‌نوازی را به‌نمایش گذاشته، تابلوی «پناه» اثر محمود فرشچیان است. این اثر به توجه اما م علی (ع) به کودکان یتیم می‌پردازد.
تبلور هم تابلویی است از نصرا... افجه ای که تکرار نام امام علی (ع) را در آن شاهد هستیم. این اثر  رنگ روغن و مرکب روی کتان بوده و حال و هوای خاصی دارد که هنرمند آن را مرهون عشق و علاقه اش به حضرت علی (ع) می داند.
 جورج جورداق نویسنده و پژوهشگری لبنانی است که با کتاب «علی صدای عدالت انسانی» سعی کرده حضرت امیر را به‌عنوان یک چهره برجسته و الگوی تمام عیار انسانی به جهان معرفی کند. همان‌طور هم که از نام کتاب برمی آید او بر ویژگی عدالت طلبی حضرت تاکید پررنگی داشته است.
حسن روح الامین، هم در به تصویر کشیدن وقایع دینی فعالیت های بسیاری داشته است. اودر تابلویی که دو سال پیش رونمایی کرد حضرت علی را به‌عنوان فاتح خیبر به تصویر کشید. او امسال هم یک طرح جدید برای حضرت علی کشید و به برنامه ماه من هدیه داد.