ب‌ام‌و آی4، قوی‌ترین عضو خانواده سری 4

ب‌ام‌و آی4، قوی‌ترین عضو خانواده سری 4


زمانی که ب‌ام‌و برنامه‌های خود برای نسل بعدی سری 7 را اعلام کرد قول ارائه محصولی پرچم‌دار با پیشرانه‌های بنزینی، دیزلی و تمام الکتریکی را دارد. ظاهراً همین داستان درباره سری 4 نیز صدق خواهد کرد، زیرا آی4 (i4) از نظر قدرت پیشرانه قوی‌تر از ام4 یا ام4 کامپتیشن خواهد بود. به گزارش پدال و به نقل از اتوکار، نسخه جاده‌ای آی4 از دو پیشرانه الکتریکی با قدرت 523 اسب بخاری و گشتاور حدود 813 نیوتن متری سود خواهد برد.
اما وضعیت ام4 چگونه خواهد بود؟ ب‌ام‌و فعلاً اطلاعات این خودرو را منتشر نکرده اما پیشرانه شش سیلندر خطی این خودرو می‌تواند قدرتی حدود 503 اسب بخار داشته باشد. به این ترتیب خروجی این خودرو تنها 20 اسب بخار کمتر از آی4 خواهد بود اما تفاوت قابل‌توجهی بین گشتاور دو خودرو وجود خواهد داشت. در واقع گفته می‌شود ام4 کامپتیشن گشتاور 600 نیوتن‌متری خواهد داشت که خیلی کمتر از گشتاور 813 نیوتن‌متری آی4 است.
موضوع دیگر زمان در دسترس بودن حداکثر گشتاور است به گونه‌ای که گشتاور آی4 به‌صورت آنی در دسترس بوده درحالی‌که حداکثر گشتاور پیشرانه‌ ام4 از دور 2600 عرضه می‌شود.
مثل همه خودروهای الکتریکی، مجموعه باتری تأثیر زیادی روی وزن ام4 خواهد داشت و این امر می‌تواند روی مشخصات هندلینگ و دینامیک سواری این خودرو اثر بگذارد. با این وجود ب‌ام‌و ادعا می‌کند خودروی مفهومی ام4 شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 4 ثانیه‌ای داشته و بنابراین نسخه تولیدی هم علی‌رغم وزن بیشتر شتاب قابل‌توجهی خواهد داشت.
این گرن کوپه الکتریکی منحصراً به‌صورت ایکس‌درایو (xDrive) عرضه خواهد شد زیرا دو پیشرانه در اکسل‌های جلو و عقب نصب می‌شود. باتری 80 کیلووات ساعتی این خودرو نیز می‌تواند برد 600 کیلومتری را ارائه کند.