نسخه Pdf

فرار به عقب

سری به بازی‌های خاطره‌انگیز قدیمی بزنیم

فرار به عقب

شكی نیست كه بازی‌های جدید رایانه‌ای با آن گرافیك‌ خیره‌كننده و داستان‌های جذابشان، اصلی‌ترین سرگرمی این روزهای خانه‌نشینی ما هستند، اما گاهی دلتان برای بازی‌های خاطره‌انگیزی مثل Doom در PC یا Mario Bros در كنسول میكرو نینتندو تنگ نمی‌شود؟ به احتمال زیاد جواب گیمرهای قدیمی به این سؤال یك بله محكم است، ولی همه‌ ما یك رایانه دسك‌تاپ سالم قدیمی یا یك میكرو و تلویزیون قدیمی بیكار برای ساعت‌هایی كه دلتنگ بازی‌های زمان كودكی و نوجوانی می‌شویم نداریم. خوشبختانه برای زنده كردن خاطرات و لذت بردن از بازی‌های قدیمی نیازی به تهیه سخت‌افزار اضافه نیست و می‌توانید به كمك نرم‌افزارهای مبدل و شبیه‌ساز روی سیستم‌های جدید و امروزی خود بازی‌های قدیمی را بدون مشكل اجرا كنید. اگر با خواندن این مقدمه هیجان‌زده شده‌اید و دلتان می‌خواهد بیشتر با این امكان هیجان‌انگیز آشنا شوید، با ما همراه باشید.

بازی‌های قدیمی رایانه‌ای
حتی اگر فرض كنیم توانسته باشید فلاپی دیسك، CD یا كارتریج بازی‌های قدیمی و محبوبتان را تمام این سال‌ها در شرایط مناسب نگه‌داری كنید، الزاما نمی‌توانید آنها را روی سیستم‌های امروزی اجرا كنید. برخی از بازی‌های نه‌چندان قدیمی (مثل بازی‌های سال‌های 2005 تا 2010) می‌توانند در حالت تطبیق‌پذیری یا Compatibility Mode در ویندوز 10 اجرا شوند، اما بازی‌های كلاسیك DOS و ویندوز 95 و 98 نیاز به ابزارهای بهتری دارند.
چاره كار نرم‌افزاری به‌نام DOSBox است: یك شبیه‌ساز سیستم‌عامل DOS كه به شما امكان می‌دهد گستره وسیعی از نرم‌‎افزارهای قدیمی تحت DOS و نه‌فقط بازی‌ها را اجرا كنید. اگر فایل‌های بازی‌های قدیمی خود را پیدا كنید یا داشته باشید، به‌احتمال زیاد خواهید توانست آن را در DOSBox اجرا كنید. راه‌اندازی و انتخاب تنظیمات DOSBox كار پیچیده‌ای نیست، ولی از حوصله این مطلب خارج است. ولی اگر می‌توانید هر بازی دیگری را نصب و اجرا‌كنید، احتمالا برای راه‌اندازی این شبیه‌ساز هم مشكلی نخواهید داشت. 

ما فقط با رایانه بازی نمی‌كردیم
بیشتر ما بازی‌های رایانه‌ای را با كامپیوتر شروع نكردیم و كنسول‌هایی مثل میكرو نینتندو، سگا و پلی‌استیشن، نخستین تجربیات ما از بازی‌های ویدئویی را شكل دادند. در نتیجه خیلی از گیمرهای قدیمی ‌دنبال راهی برای اجرای بازی‌های اختصاصی كنسول‌های دوران بچگی با سخت‌افزارهای جدید هستند و به‌همین دلیل این رده از بازی‌ها همیشه مشتری‌های خاص خود را دارند.
 اگر یادتان باشد همین چند سال پیش سونی به‌مناسبت ۲۰ سالگی پلی‌استیشن، نسخه به‌روزرسانی شده‌ای از این كنسول افسانه‌ای را دوباره به بازار عرضه كرد كه پیش از ورود نایاب شد و تمام نسخه‌های آن به‌فروش رفت. این مثال خوبی از محبوبیت بازی‌های قدیمی كنسول بین گیمرهاست. یك روش برای انجام این بازی‌ها، پیدا كردن كنسول‌های قدیمی دست‌دوم سالم و بازی‌های آنهاست كه البته به‌دلیل نایاب و كلكسیونی بودن می‌تواند بسیار هزینه‌بر باشد. اما خوشبختانه می‌توانید به‌كمك Emulator یا شبیه‌سازهای نرم‌افزاری از این عناوین روی رایانه شخصی خود لذت ببرید. 

در حال حركت بازی كنید
گوشی‌های هوشمند امروزی بسیار قدرتمندتر از رایانه‌های قدیمی هستند، بنابراین شكی نیست كه می‌توان با استفاده از ابزار مناسب بازی‌های قدیمی را حتی روی گوشی‌های اندروید هم اجرا كرد. هرچند اجرای شبیه‌ساز DOS روی اندروید امكان‌پذیر نیست و باید قید بازی‌های كلاسیك رایانه‌ای را بزنید، اما محدودیتی برای بازی‌های قدیمی سگا و نینتندو و نیز نسخه‌های Remaster شده برای اندروید نخواهید داشت. بهترین انتخاب برای شما شبیه‌سازهای SNES و GEN هستند كه می‌توانید روی گوشی اندرویدی خود نصب كنید و از انواع بازی‌های میكرو، سگا و پلی‌استیشن لذت ببرید. بعضی از سازندگان بازی‌های قدیمی هم نسخه‌های به‌روزرسانی‌شده از شاهكارهای فراموش‌شده خود را روی فروشگاه‌های اپلیكیشن مثل Play Store و App Store قرار‌می‌دهند. پس بد نیست شانس‌تان را امتحان كنید و اسم بازی محبوب خود را در این فروشگاه‌ها جست‌وجو كنید، چون ممكن است مثل دوستداران سری بازی‌های كلاسیك Golden Axe و Sonic از دیدن نسخه رسمی بازی محبوب خود برای گوشی شگفت‌زده شوید. باید توصیه كنیم هنگام دریافت بازی‌های قدیمی جانب احتیاط را رعایت كنید، زیرا بسیاری فایل‌های دریافتی از فروشگاه‌های غیررسمی یا شبیه‌سازهای بازی می‌توانند حاوی بدافزار یا ویروس باشند.

برای خریداران نسخه اصلی
هرچند هنوز بیشتر گیمرهای ایرانی به استفاده از نسخه‌های كرك شده عادت دارند، اما با پیشرفت فناوری‌های ضدسرقت نرم‌افزار و نیز دسترسی آنلاین به فروشگاه‌های بازی بین‌المللی مثل Steam و PSN جمعیت گیمرهای ایرانی كه بازی‌های اصلی می‌خرند و از قابلیت بازی آنلاین در سرورهای شركتی استفاده می‌كنند رو به افزایش است. 
البته همچنان خرید گیفت‌كارت و شارژ‌كردن حساب برای خرید بازی، ساده نیست و باید از چند واسطه عبور كنید، اما یكی از بهترین راه‌های اجرای بازی‌های قدیمی، خرید نسخه‌های سازگار شده با سیستم‌عامل‌های جدید توسط سازنده است. یكی از فروشگاه‌های اختصاصی آنلاین بازی‌های قدیمی GOG یا Good Old Games است كه مجموعه چشمگیری از عناوین قدیمی را در خود جای داده است. بازی‌های قدیمی در GOG معمولا اشانتیون‌هایی مثل نقشه‌های بازی یا نسخه اسكن‌ شده دفترچه راهنمای بازی را هم در یك بسته به شما ارائه می‌دهند، پس اگر ‌دنبال جمع كردن بازی‌های قدیمی به بهترین شكل هستید، حتما به این فروشگاه سر بزنید.

از كدام شبیه‌ساز استفاده كنیم؟
​​​​​​​یكی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر تجدید خاطره با بازی‌های قدیمی، انتخاب شبیه‌ساز مناسب است. اگر كاربر ویندوز هستید، پیشنهاد ما RetroArch است. این شبیه‌ساز به‌شما امكان می‌دهد تقریبا هر دستگاه قدیمی و از رده ‌خارجی را روی سیستم فعلی خود شبیه‌سازی كنید و حتی از امكانات امروزی مثل بازی دونفره آنلاین لذت ببرید. كاربران Mac می‌توانند از OpenEmu استفاده كنند كه شبیه‌سازی فوق‌العاده با امكانات گسترده و رابط كاربری زیبا و جذاب است. 
كنسول‌بازهای قدیمی كه یك گونی كارتریج بازی و چند كنسول منسوخ دم‌دست ندارند هم نگران نباشند، چون راه‌های دیگری غیر از تهیه فیزیكی سخت‌افزار وجود دارد. یك انتخاب خوب، مجموعه ROMهای
رایگان موجود در the MAME website است كه مجموعه جالبی از بازی‌های بسیار قدیمی و خاطره‌انگیز را در خود جای داده است. همچنین می‌توانید ســـــری به The Intenet Arcade
بزنید و آنلاین بازی‌های قدیمی را بدون نیاز به نصب شبیه‌ساز روی مرورگر اجرا كنید. 
ضمیمه کلیک
تیتر خبرها