فوتبال ایران در آستانه تعلیق!

متن پاسخ تهدیدآمیز فیفا به فدراسیون‌ فوتبال منتشر شد

فوتبال ایران در آستانه تعلیق!

 فدراسیون‌بین‌المللی‌فوتبال در تازه‌ترین نامه به فدراسیون‌فوتبال‌ایران بیش از ۸۰ ایراد به پیش‌نویس اساسنامه این فدراسیون وارد‌کرده و زمان کوتاهی را برای اصلاح آن در‌نظر گرفته است.پس از نامه‌ای که فیفا به فدراسیون‌فوتبال‌ایران ارسال و تاکید کرد که تا انجام تغییرات در اساسنامه حق برگزاری انتخابات را ندارید، مجمع 25 اسفند سال 98 لغو و مقرر شد مسوولان فدراسیون در سریع‌ترین زمان‌ممکن پیش‌نویس اساسنامه اصلاح‌شده را برای فدراسیون‌بین‌المللی‌فوتبال ارسال کنند. به‌دنبال این اتفاق کمیته‌حقوقی و تدوین‌مقررات فدراسیون‌فوتبال تهیه پیش‌نویس اساسنامه را در دستور‌کار قرار‌داد و قرار‌شد در چند مرحله این اصلاحات انجام شود و پس از طی‌شدن روال اداری، پیش‌نویس نهایی در اختیار کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا قرار گیرد.این در‌حالی است که پس از ارسال پیش‌نویس به فیفا یکی از ایرادهای آنها به اساسنامه فدراسیون فوتبال حفظ نشدن استقلال فدراسیون در پیش نویس است و باید این موضوع به صراحت در اساسنامه قید شود که هیچ نهادی حق دخالت در امور این رشته را ندارد. درحالی‌که با اساسنامه فعلی وزیر‌ورزش به عنوان یکی از اعضای مجمع تاثیر مستقیمی در فوتبال دارد. به گزارش‌مهر، پاسخی که فدراسیون بین‌المللی فوتبال برای زیر‌مجموعه‌اش در ایران ارسال کرد، آب سردی بر پیکر مسوولانی بود که پیش‌نویس را تهیه کرده و امیدوار بودند تلاش‌هایشان مورد تایید فیفا قرار گیرد. اما نامه‌ای که روز جمعه 29 می (9 خرداد) از سوی فیفا برای فدراسیون ارسال شد، اوضاع را برای مسوولان ایران سخت‌تر کرد. در این نامه علاوه بر ابراز تعجب از بعضی تغییرات که با سیاست‌های فیفا تناقض دارد، تاکید شده است اگر فدراسیون‌ایران همکاری لازم را برای اصلاح اساسنامه نداشته باشد، فیفا تصمیمات دیگری اتخاذ خواهد کرد.
فدراسیون‌بین‌المللی‌فوتبال در نامه به فدراسیون‌ایران ایرادهایی زیادی را به پیش‌نویس وارد کرده که به پیوست نامه اصلی به آن اشاره شده است. در پیوست این نامه بالای 80 ایراد به پیش‌نویس اساسنامه فدراسیون فوتبال وارد و از مسوولان فوتبال‌ایران خواسته شده است تا روز جمعه هفته‌جاری (16 خرداد) اصلاحات نهایی را برای فیفا ارسال کنند؛ در‌غیر‌این صورت احتمال تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته‌انتقالی وجود دارد.در بخش پایانی این نامه، فیفا به طور غیرمستقیم و محترمانه ایران را به تعلیق فدراسیون و تشکیل کمیته‌انتقالی که پیش از این در فدراسیون ایران سابقه داشته، تهدید کرده است: «با توجه به موارد فوق‌الذکر، در صورت عدم‌رعایت این بخشنامه، موضوع برای اقدامات بیشتر به نهادهای مربوط FIFA ارجاع داده خواهد شد. ما اطمینان داریم نقش خود را در یاری این موضوع ایفا کرده‌ایم. از توجه شما متشکریم و در صورت نیاز، آماده ارائه کمک‌های بیشتری هستیم.»

واکنش فدراسیون فوتبال
روابط عمومی فدراسیون فوتبال در خصوص روند اصلاح اساسنامه و ادامه تعامل نزدیک در این مسیر با فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا توضیحاتی ارائه کرد.
انتشار برخی گمانه زنی‌ها در‌خصوص لحن تهدید‌آمیز مکاتبات فیفا با فدراسیون فوتبال ایران با واکنش اهالی ساختمان سئول روبه‌رو شد. روابط عمومی فدراسیون فوتبال در بیانیه‌ای پیرامون این موضوع نوشت: انتشار این شایعات یا وارد آوردن ۸۰ ایراد به پیش‌نویس ارسال‌شده منطبق با واقعیت نبوده و این‌گونه اخبار غیر‌مستند و غیر‌اخلاق حرفه‌ای کمکی به روند قانونی اصلاح اساسنامه خصوصا در همکاری FiFA و AFC نخواهد کرد. فدراسیون‌فوتبال طبق تکلیف‌قانونی خود نسبت به پیگیری و تکمیل فرآیند اصلاح اساسنامه در تعامل با نهادهای بالادستی اقدام می‌کند و قطعا روند تصویب اساسنامه در مجمع و سایر مراحل قانونی لازم در داخل کشور دنبال خواهد شد.